dan stratanAre 55 de ani, stă foarte puţin în Iaşi, trăieşte ca un rege în Bucureşti şi la Londra. Mulţi nici nu au auzit de Dan Stratan pentru că se păzeşte de presă ca dracul de tămâie, dar în mediul de afaceri i s-a dus buhul. S-a consacrat în 1995 când gigantul american Merrill Lynch l-a mandatat să negocieze în numele său două credite vitale pentru RomâniaÎn 2000 a vrut să cumpere cea mai mare firmă din România - PETROM iar acum rade tot la capitolul autostrăzi, căi ferate și poduriAre atât de mulți bani încât cunoscătorii îl indică imediat drept "Mr. Cash". Pe piaţă circulă multe legende despre milioanele sau zecile de milioane de euro pe care el le poate scoate la bătaie în doar 24 ore. "Per total are mult, mult, peste 250 de milioane de euro", susţin multe din sursele de încredere consultate de noi. Poate o fi având, dar noi la atât l-am evaluat - 250.000.000 euro, ceea ce-l plasează pe Dan Stratan pe locul 2 în topul celor mai bogați ieşeni
 
A început afacerile în 1990, dar a eşuat rapid
Dan Stratan provine dintr-o familie celebră de medici din Iaşi. El însuşi e absolvent de Medicină, aşa că e normal să aibă o cultură solidă cu care şi epatează deseori. Imediat după Revoluţie a încercat să facă afaceri şi a deschis împreună cu mama sa un centru en-gros pe strada Uzinei. Folosind renumele familiei sale şi profitând de faptul că era un tip prezentabil (vorbea fluent franceza) Stratan a făcut mai multe importuri de mărfuri. "Eu ţin minte că am cumpărat de la el câteva zeci de frigidere şi aragaze. Aducea marfă bună pentru acei ani", povesteşte speculantul imobiliar Ioan Zapodeanu. Gura lumii zice că o parte din aceste mărfuri nu ar fi fost plătită şi că au apărut şi „neînţelegeri" cu Fiscul. Cert este că în 1992 Dan Stratan a lăsat baltă afacerile şi a plecat din ţară. Câţiva ani nu s-a mai ştiut nimic de el dar în 1995 și-a făcut o reîntoarcere strălucită. 
 
Reprezentantul Wall Street pentru România
Dan Stratan a fost interfaţa care a facilitat accesul României în cercurile selecte de pe Wall Street la mijlocul anilor 90. Ţara noastră venea după o pedeapsă de 15 ani, interval în care marile bănci americane refuzaseră să mai dea vreun dolar ţării noastre. Din 1995 însă Citibank şi Merrill Lynch au deschis iar puşculiţa acordând României credite de 150 şi apoi 75 milioane de dolari (sume fabuloase pentru începutul anilor 90’). Foarte rapid Merrill Lynch a devenit bancherul de investiţii pentru România, având toate uşile deschise la Bucureşti. Reprezentatul pe România era Dan Stratan, atât de influent ajunsese afaceristul plecat din Iaşi.
 
A condus imperiul lui SOV
În 1996 este reperat ca om de încredere al lui Sorin Ovidiu Vântu, miliardar ce se ridicase în Iaşi cu ajutorul lui Costel Rădeanu. Acesta din urmă a fost trecut pe tuşă, oficial pentru că nu a vrut să se mute la Bucureşti, neoficial pentru că Stratan era mai rafinat. Doi ani a stat în umbră, dar în 1999 Stratan  a fost expus public drept şef al Gelsor SRL (inima imperiului lui SOV). Şefie pe care a avut-o şi la declanşarea imensului scandal FNI
 
A negociat cumpărarea PETROM
Atâta încredere avea Vântu în ieşeanul nostru încât l-a desemnat negociator din partea grupului Gelsor pentru cumpărarea PETROM-ului, cea mai mare companie românească. Colegi de negociere i-au fost Theodor Stolojan (ca reprezentant al lui Gelu Tofan, dan stratan din spateafacerist de casă al preşedintelui României din acea vreme - Emil Constantinescu) şi Dan Voiculescu. Achiziţia PETROM-ului nu reuşit, FNI-ul a căzut şi el cu zgomot, aşa că SOV l-a retrimis urgent în SUA la Merril Lynch.
 
Prima lovitură a adus un profit de 300 milioane euro
 Întors după un an, Dan Stratan a început să facă şi el afaceri de anvergură. S-a implicat direct în achiziţionarea PETROMSERVICE, o afacere uriaşă, care a arătat stofa ieşeanului. PETROMSERVICE a fost cumpărat de un off-shore cipriot - Elbahold LTD - reprezentat oficial de Stratan, pentru 12 milioane euro, dar peste doar 3 ani firma a fost vândută contra cca 330 milioane euro.
 
A scăpat la mustaţă de închisoare
Ieşeanul s-a delimitat din 2005 de Elbahold şi foarte bine a făcut pentru că fix din acel an a început devalizarea PETROMSERVICE. Pentru aceste fapte SOV şi Luca s-au ales marţi 13 decembrie 2016 cu pedepse de 10 ani de închisoare fiecare.  Stratan s-a consacrat apoi pe piaţă ca un „consultant de excepţie în domeniul energetic şi petrolier". Graţie pilelor sale politice, a fost ales de statul român drept reprezentant la privatizarea Complexului Energetic Rovinari şi a celui de la Craiova, alte două afaceri ce produc profituri de zeci sau chiar sute milioane euro anual.
 
3 miliarde de euro "consiliate" în guvernarea Tăriceanu 
În cei 4 ani ai guvernării PNL (2005-2008) Stratan s-a ocupat preponderent cu "activităţi de managament al holdingurilor" prin firma Romcapital Invest, la care deţinea 90% din acţiuni. Este o firmă înfiinţată de SOV, dar acesta s-a retras ulterior. Stratan anunţa pe site-ul firmei că prin acest SRL a consiliat în acei ani tranzacţii, fuziuni, achiziţii, restructurări şi privatizări de peste 3 mld. euro, iar alte 5 mld. erau programate pentru anii următoriClienţii sunt toţi unul şi unul - Deutsche Bank, Hewlett Packard, IBM, Lockheed Martin, OTP Bank, Romtelecom, Siemens, Siveco, Vinci sau chiar Ministerul de Finante din Ucraina. Firma are birouri la Sofia şi Kiev şi birouri asociate în Serbia, Muntenegru, Republica Moldova şi Macedonia.
 
Una din explicațiile succesului: Stratan era foarte bun prieten cu ministrul de atunci al Finanțelor, Sebastian Vlădescu, dar avea şi alte "pile" mari.  Tot în acei ani a preluat acţiuni şi la firme de publicitate (GAVRILA&ASOCIATII SRL), IT (Red Point), branding (GrapeFruit), consultanţă pe fonduri europene (Relians - cea mai mare firmă de profil din ţară), Isogni Design (revista „Omagiu“), K&K Electronics, Societatea Comercială de Proiectare Lucrări de Întreţinere şi Reparaţii Infrastructură Feroviară Proiect CF Bucureşti, Synthesys Consulting, Wind Expert SRL (energie).

 
Tunurile crizei
 În plină criză economică, adică fix atunci când majoritatea afaceriştilor visa doar la un profit de 1.000.000 de lei, Dan Stratan a făcut un profit brut de 113 milioane lei pe firma sa amiral - Romcapital Invest. Conştient însă că vremurile se schimbă, a înfiinţat în 2009 firma SC Tecnic Consulting Engineering Romania SRL specializată pe infrastructură. Iar firma a explodat pur şi simplu în anii următori, în special datorită contractelor cu statul pe domeniul transportului. Debutul a fost făcut la CFR (societate generoasă cu Stratan şi-n anii anteriori când a oferit contracte mari firmelor Red Point, Romcapital ş.a.). În 2010 a fost rândul firmei SC Tecnic Consulting Engineering România SRL să semneze un contract grande cu CFR – 9,3 milioane euro. A urmat un contract de 3,3 milioane de euro cu Ministerul invatamantului iar de aici s-a pornit avalanşa. În scurt timp, beneficiind şi de asocierea cu firma Search Corporation, SC Tecnic Consulting Engineering România SRL a prins o sumedenie de contracte mari. Spre exemplu, tortul 8,3 milioane euro pentru, atenţie, “supervizarea” lucrărilor de asfaltare a 204 străzi din Bucureşti. Apoi a prins două contracte de consultanţă pentru supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie ale autostrăzii Cernavodă – Constanţa, tronsoanele Cernavodă – Medgidia şi Medgidia – Constanţa.
 
A angajat-o pe șefa licitațiilor CNADR iar marii constructori s-au bulucit să-i dea bani
O altă invenţie miraculoasă a lui Stratan în criza economică este SC TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL. Aici a angajat-o pe Nadia State, fost şef al Serviciului de Licitaţii din cadrul Agenţiei ISPA a CNADNR. Ea a ocupat această funcţie până  în anul 2008, când a demisionat de la CNADNR în schimbul a câtorva procente din firma lui Stratan şi a mandatului de administrator. State şi firma Tecnic au prins apoi comenzi uriaşe.  Toate firmele mari în domeniu precum Aktor, Vinci, Astaldi, Colas, Strabag au trecut pe la Dan Stratan pentru a primi consultanța mult dorită. Unii dintre acești grei fuseseră racolați de Stratan și prin Romcapital Invest, prima firmă mare a ieșeanului. TCE a fost însă perla coroanei, iar rezultatele nu au întârziat să apară, majoritatea licitațiilor “consultate” fiind câștigate fără probleme de clienții cotizanți. Și vorbim de contracte ce depășesc miliardul de euro. Evident, onorariul de succes a fost unul pe măsură.

 
dan stratan imbatrinitPrimul scandal uriaș pentru o autostradă
Sub consilierea lui Dan Stratan, grecii de la Aktor au câştigat mai multe contracte cu CNADNR şi CFR, contracte de ordinul miliardelor de euro. Un astfel de contract s-a lăsat însă cu un scandal uriaş - în 2010, consorţiul format din Aktor şi Vinci (Franţa) a reziliat contractul cu CNADNR pentru construcţia tronsonului Comarnic-Braşov al Autostrăzii Bucureşti-Braşov. Deşi valoarea proiectului era foarte mare - 1,5 miliarde de euro pentru 55 de kilometri construiţi, consorţiul a renunţat la contract, cu numai patru zile înainte de a intra în perioada de achitare a obligaţiilor contractuale.
 
Al doilea scandal - Băsescu l-a acuzat,indirect, de corupție
Pe 24 iunie 2014 președintele de atunci al țării, Traian Băsescu, îi acuza pe afaceriştii gen Dan Stratan de corupție. Acuzaţia a fost aruncată la ceremonia de investitură a noului ministru al Transporturilor: "Aş vrea să vă atenţionez că mergeţi într-un minister cu probleme. Acolo ar trebui să fiţi atent în mod deosebit la premisele de contractare a autostrăzii Comarnic-Braşov. Din informaţiile mele, deja s-au produs acte de corupţie. De asemenea, s-au contractat studii de fezabilitate de circa 50 de milioane de euro care nu vor mai fi valabile cea mai mare parte din ele în doi ani, dar s-au găsit nişte firme cărora să li se facă cadouri", a spus Traian Băsescu. Cum Băsescu îşi termina mandatul peste doar câteva luni, nimeni nu şi-a bătut capul să verifice unde e coruţia de la autostrăzi. 
 
Al treilea scandal - autostrada prăbuşită
Marea cumpără a consultanţei oferită de firmele lui Stratan la realizarea autostrăzilor a venit în noiembrie 2014. Tronsonul 3 al autostrăzii Sibiu - Orăştie, recent lansat de candidatul la preşedinţie Victor Ponta, s-a surpat. Scandal imens, dosar la DNA, dar iarăşi Stratan a scăpat fără cea mai mică zgârietură.  
 
A "desuspendat" o autostradă
 Încă un exemplu despre cât de puternic este ieşeanul Dan Stratan. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a "desuspendat" în martie 2017 contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Sibiu Pitești. Contractul de 6,5 milioane euro fusese suspendat în luna decembrie 2016. Câştigătorul contractului era, evident, TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA.  

 
Comision de 2.000.000 euro ce miroase puternic
Un alt exemplu despre cum mai storcea Stratan milioane de euro a venit în martie 2015. Atunci s-a aflat că Tecnic Consulting Engineering Romania SRL a încasat 2.000.000 euro de la Societatea de Construcţii în Transporturi Bucureşti SA (S.C.T. SA), care executa lucrări pe autostrada Sibiu-Orăştie. Numai că afacerea s-a lăsat cu scandal: firma deţinută de un controversat afacerist, Horia Schiopu Simu, a reclamat faptul ca ar fi fost constrânsă să achite cele două milioane de euro firmei Tecnic Consulting Engineering Romania SRL. Bizar este că S.C.T. SA mai întâi a achitat aceşti bani, apoi a intrat în insolvenţă şi abia atunci a cerut returnarea “comisionului” de doua milioane de euro.
 

 
dan stratan sotia irinaAltă firmă, alt miracol
Stratan a obținut sume extrem de frumoase și cu firme de care până acum nu știa mai nimeni. Ultima invenție de acest gen este SC Konsent SA, firmă care a prins în 2015 o comandă de 5.000.000 euro pentru consultanță la CFR.
 
Oficial firma nu este a familiei Stratan dar cu numai câteva săptămâni înainte de prinderea contractului acționar principal al firmei era Irina Stratan, soția bogătașului ieșean. Irina Stratan este o femeie discreta, care nu a aparut niciodata in public alaturi de sotul ei. Ea are 54 de ani si arata foarte bine, dovada fiind o fotografie recenta  care o infatiseaza la vila pe care familia Stratan o detine in Toscana.
 
 
 

      
Tun de 7.000.000 la Primăria Capitalei
      În urmă cu câţiva ani Dan Stratan a prins un contract de 7.000.000 euro de la Primăria Bucureşti pentru realizarea proiectului tehnic al staţiei de epurare Glina. Romcapital Invest trebuia să asigure pentru aceşti bani servicii de arhitectură, de inginerie, amenajare urbană, servicii conexe de consultanţă ştiinţifică şi tehnică, dar şi de servicii de testare.
       Iniţial Dan Stratan viza o afacere mult mai mare, de aproape 200 milioane euro. Suma respectivă a fost alocată de Primăria Bucureşti pentru construcţia fazei a II-a staţiei de epurare Glina. Firma lui Stratan a fost angajată de grecii de la Aktor pentru a asigura consultanţa necesară, dar Primăria Bucureşti nu a mai continua finanţarea.
      
A luat 2.500.000 euro de la Primăria Cluj pentru că a adus acolo 50 milioane de la UE
      Presa clujeană susține că banii au fost obținuți de Stratan prin intermediul Relians Corp - "cea mai tare firmă de consultanţă din ţară" după cum scriu ziarele ardelene. Relians Corp încasa pentru consultanţă 5% din valoarea proiectelor, din care 2,6% erau achitaţi de Primărie şi 2,4% din fondurile nerambursabile.
      Povestea a început în 2009 când Primăria Cluj a semnat un acord cadru cu firma Relians Corp din Iaşi pentru consultanţa proiectelor cu fonduri europene. La licitaţia de atunci, au depus oferte Idom, Halcrow Romania, Relians Corp şi Avensa Consulting. “Am avut acord cadru cu firma Relians Corp până în anul 2011, dar ulterior s-a prelungit pentru că au fost în derulare proiecte care nu au fost încheiate în anul 2011”, au declarat reprezentanţii Biroului Mass-Media din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.
      Printre altele, Relians Corp s-a ocupat de consultanţă pentru modernizarea liniei de tramvai, a Parcului Central şi casinoului. Aceste două proiecte au fost în valoare totală de aproximativ 200 milioane lei, ceea ce înseamnă că firma din Iaşi a încasat aproape 2,5 milioane euro.      
      Presa clujeană mai semnalează că Stratan, prin intermediul unei alte firme, Proiect CF Bucureşti SRL, el a fost abonat pentru multă vreme la contractele de studii de fezabilitate comandate de CFR SA.
 
Trăieşte ca un nabab

stratan vila de pe bvd Dacia Bucuresti

      Cu atâtea lovituri extrem de bănoase Stratan şi-a permis un stil de viaţă opulent. Are în centrul capitalei, pe bulevardul Dacia, un palat evaluat la 20.000.000 euro. Parterul serveste ca sediu al firmelor lui Stratan, iar etajul este amenajat ca locuinţă, cu
 mobilier de epocă, obiecte de artă rare şi o colecţie de cărţi vechi. "Are acolo rafturi întregi de cărţi vechi, de prin secolul XVII, extrem de valoroase. Mobila este şi ea unicat, e lucrată cu fir de aur. Cred că numai cărţile şi mobila fac peste 5.000.000 euro", povesteşte extaziat un apropiat al lui "Hopi", cum îi zic prietenii.
      O altă sursă ne-a povestit că Stratan are bucătar personal şcolit la mai multe instituţii celebre de profil, are majordom propriu şi servitori care-l aşteaptă non-stop gata să-l serveascăSe îmbracă numai de la anumite case de modă şi conduce mai multe maşini luxoase. Printre preferinţele sale sunt un Aston Martin DBS şi un Bentley Arnage, maşini de 200.000 de euro bucata şi care îl arată drept un tip rafinat.
      Dan Stratan are în Iaşi o vilă imensă, pe strada Lascăr Catargi, iar când vine în târg imediat curtea se transformă în salon auto de fiţe. 
 

danstratanyacht

Vilă de 7.000.000 în Italia, yacht de 10 milioane în Grecia
     Mai are o vilă la Londra, acolo unde stăteau într-o vreme soţia şi cei doi copii. În 2012 a cumpărat o vilă din secolul XVI-lea în Italia, evaluată la peste 7 milioane de euro. Villa Maggi este situată în inima Toscanei, în zona arheologică numită San Polo. 
 
     Un alt moft extrem de luxos dar pe care Dan Stratan şi l-a permis este un yacht folosit anterior de familia regală britanică. Pe 11 ianuarie 2016 Topiasi.ro dezvăluia în premieră naţională că Stratan a cumpărat yachtul cu 7,8 milioane de euro, l-a înregistrat în Grecia, iar apoi l-a transformat spectaculos, mai ales pe interior. Yacht-ul are o lungime de 55 de metri şi 6 apartamente. Vasul este garnisit cu mobilă şi finisaje de lux, arătând ca un hotel de 5 stele.
 
     Vasul se numeste Madiz si a fost construit in 1902, iar între 1940 si 1945 s-a numit “Hiniesta” şi a fost în proprietatea guvernului britanic. Atunci vasul i-a avut ca oaspeţi pe Regele George al VI-lea şi soţia sa, Elisabeth, dar şi pe fiica lor, prinţesa Elisabeth, actuala Regină a Angliei.
 
     Yacht-ul nu poate fi închiriat deoarece Dan Stratan îl păstrează doar pentru familie şi apropiaţi dar şi pentru că ieşeanul participă la multe curse de profil în mările Mediterană şi Egee!

 
Are un card ultraexclusivist ce-i oferă mofturi inaccesibile multor multimilionari

dan stratan si nepoata

 

      Ca să fie limpede cât de tare e ieşeanul nostru, el e printre puţinii români care au primit un card bancar ultraexclusivist Black. Acest instrument îi oferă în orice moment şi-n orice colţ al globului acces la credit instant de zeci de mii de euro. I se garantează accesul la saloane VIP din peste 500 de aeroporturi din lume, asigurări sofisticate pe durata călătoriilor, discounturi la reţele de magazine, lanţuri hoteliere, cluburi de golf sau SPA din întreaga lume şi chiar programe anuale inedite organizate de bănci (ex: o plimbare cu un superluxos avion privat) ori accesul la concerte internaţionale la care, teoretic, nu mai sunt bilete.
     Acest ultraexclusivist card nu poate fi solicitat de orice client, chiar dacă acesta are în conturi milioane de euro, îndeplineşte condiţiile de venituri, călătorii şi cheltuieli lunare. Doar anumite persoane, atent selecţionate de bănci, pot primit cardul Black, iar Stratan e unul din puţinii români aleşi. În Iaşi mai este doar un singur afacerist cu un astfel de card - Gabriel Mardarasevici.
 
 

 

 
 

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected