Duminica, 16 Ianuarie 2022 10:03
COVID-ul a lovit în plin afacerile lui Bogdan Pițigoi. Vânzările auto s-au prăbușit în aprilie 2020 cu 97%, clădirile de birouri au rămas și ele goale repede iar fabrica de confecții de la Roman a avut și ea serios de tras de pe urma pandemiei. ”A fost ca și cum s-ar fi oprit motorul elicopterului în timp ce era în zbor”, a descris Bogan Pițigoi situația. Supraviețuitor magna cum laude al crizei din 2008, Pițigoi a căzut și de data aceasta în picioare, salvând din mers totul. Un fel de Bruce Willis în "Die Hard".
Grupul Tester - Casa Auto a rămas fără probleme cel mai mare dealer din toată Moldova (la Iaşi are 70% din piaţă), iar pe segmentul de birouri de lux Pițigoi a rămas nr 2 pe Iași, după Iulian Dascălu. DE asemenea, fabrica de textile de la Roman a rămas cu 350 de angajaţi şi o reţea de aproape 30 de magazine. E adevărat, însă, valoarea afacerilor a scăzut faţă de 2019.
Piţigoi a recuperat spectaculos după ce la sfârșitul lui 2020 a vândut primul parc logistic din Moldova - cel de la intratrea în Lețcani - pentru aproape 16 milioane euro. Afacerea fusese deja amortizată așa că toată suma încasată a rămas la dispoziția omului de afaceri ieşean.
Profit net oficial de 13 milioane euro în 6 ani. În realitate e măcar dublu
Potrivit Fiscului, Piţigoi a avut profituri nete de 63 milioane lei în perioada 2015-2020 de pe urma principalelor sale firme
- Casa Auto - 18,8 milioane lei profit între 2015 si 2020 (aici are 50% din acţiuni)
- Casa Auto Iasi - 9,4 milioane lei între 2015 si 2020 (şi aici are 50% din acţiuni)
- Casa Auto Valea Lupului - 9,2 milioane lei
- Tester - 17,9 milioane lei
- Trans-Car Company - 3,8 milioane lei
- Solo - 17,7 milioane lei
- PCP FUTURE INVESTMENT SRL - profit 400.000 lei in 2018 - 2020
În total a raportat la Finanţe 63 milioane lei profit net în 6 ani. În realitate profitul e măcar dublu, dacă ţinem cont de leasinguri. investiţii şi alte costuri ce pot fi evitate.
Marea lovitură din pandemie
La începutul anului 20201 fondul de investiții Oresa anunţa că a cumpărat de la Bogdan Piţigoi centrul Solo Park de la Iaşi. Cele două părţi nu au dezvăluit nici o sumă dar evaluări din piaţă susţin că fără minim 16,5 milioane euro nu s-ar fi făcut tranzacţia. Parcul logistic şi industrial Solo înseamnă 15.000 mp de hale, 23.000 mp de platforme betonate și 2.000 mp de birouri amplasate la intrarea în Lețcani. Oresa a preluat și contractele de chirie cu fabrica americană Lear Corporation, retailerul Altex plus alți mici chiriași.
Bogdan Piţigoi construise parcul Solo cu investiții totale de circa 6,5 milioane euro din care 2,5 milioane au fost finanțare a UE. Potrivit estimărilor, investiţia fusese oricum recuperată integral aşa că cele 16 milioane euro s-au dus în contul lui Piţigoi transformându-l în cel mai "lichid" om de afaceri ieşean
A fost al 2-lea exit spectaculos al lui Pițigoi
Vânzarea parcului logistic vine la 6 ani după un alt exit spectaculos. La prima vânzare de proporții Bogdan Piţigoi a cedat 50% din afacerea Casa Auto către familia Țiriac. Nici până astăzi nu s-a aflat care a fost suma tranzacției, dar business-ul auto dezvoltat de Pițigoi putea fi evaluat atunci la aproape 100 milioane euro. Ulterior, omul de afaceri ieşean a deschis şi alte firme pe care a făcut afaceri auto, dar firme în care el şi soţia deţineau 100% din acţiuni.
Mall auto în 2020
Revenind la "viaţa în pandemie", PIţigoi a încercat o primă salvare inaugurând, în plin taifun COVID, un mall auto. Adică un loc unde cetăţenii să poată vedea maşini noi şi second hand din mai multe mărci (Piţigoi vinde 13 mărci auto). Aşa că în 2020, când toţi dealerii auto tăiau costuri, PIţigoi a investit într-un mall auto la reprezentanţa Mercedes, la intrarea în Iaşi dinspre Leţcani. Mişcarea pare să fi fost una inspirată, ieşenii doritori de maşini mergând acum prima oară la Piţigoi, detaliu esenţial în afacerile auto.
Ca Bruce Willis, a "jucat" în 3 crize economice de proporţii
”2020 e a 3-a criză pe care o traversează grupul Tester. Prima a fost în 1997, cînd leul se devaloriza chiar și cu 10% pe zi iar dobânzile bancare erau de 320% pe an. A fost cumplit dar am reușit să facem față. Apoi a fost criza economică începută în 2008 care a durat până în 2013. Aia a fost o criză foarte lungă și foarte grea dar am reușit, împreună cu colegii mei, să o depășim. Am reușit datorită clienților noștri, în primul rînd, ei sunt cei mai importanți. Acum e criza COVID, una sanitară dar dedesubt e una economică”, a povestit Bogdan Pițigoi.
”La începutul crizei COVID am fost foarte îngrijorat, vînzările se prăbușiseră la doar 10% față de ce era înainte dar cheltuielile erau aceleași. Cum eram la a 3-a criză aveam ceva experiență așa că am făcut rapid ceva: am reorganizat totul cu o foaie albă de hârtie în față. Am zis «dacă acum am începe activitatea, de la zero, cum am depăși noua realitate?». Din august lucrurile au revenit față de luna aprilie 2020 dar erau încă departe față de situația din 2019. Cred că după vaccinarea masivă revenirea se va accentua dar va trebui să fim adaptați totuși la noua realitate”, a adăugat Pițigoi.
”Am fost tot timpul primul”
Proprietarul grupului Tester a explicat apoi una din rețetele succesului său: mai de fiecare dată a căutat să fie primul pe piață.
”În 1993 am fost primul distribuitor de produse alimentare în toată Moldova. În 1997 am fost primul care a făcut dezvoltări imobiliare, construiam hale și birouri, cum facem și acum. În 1999 am fost dealerul auto care a făcut primul complex integrat showroom și service în afara Bucureștiului. Apoi, în 2014, am inaugurat primul parc logistic din zona Moldovei. În 2015 am inaugurat primul pol auto aducând 7 mărci sub un singur acoperiș. În 2020, an de criză, am inaugurat primul mall auto, având 12 mărci în același loc. Clienții pot ajunge astfel foarte rapid la noi, pot alege dintre mai multe mașini sau pur și simplu pot petrece timp de calitate aici. De asemeni, în 2016, am oferit primul serviciu de car-sharing cu mașini electrice din România. În anul 2019 am deschis prima tinichigerie -vopsitorie robotizată din sud-estul Europei”, a spus omul de afaceri Bogdan Pițigoi.
La final de 2021 a devenit iar primul din Europa Centrală şi de Est
Casa Auto Iași a dat o spectaculoasă lovitură de imagine joi 16 decembrie 2021 când a anunţat că livrează "cea mai mare flotă de utilitare electrice Mercedes-Benz din Europa de Sud Est - 32 de unități Mercedes-Benz eVito". Beneficiarul este compania de logistică și curierat GLS România, subsidiara unui gigant german cu operațiuni în 41 de țări. Valoarea tranzacției nu a fost comunicată dar e clar că se apropie de 1,5 milioane euro, chiar și după oferirea de discount-uri.
Cum de a cumpărat GLS din Iași și nu de la București, Berlin sau Varșovia
Dincolo de valoarea impresionantă a tranzacției a mirat faptul că o firmă cu operațiuni în 41 de țări a ales să cumpere de la un dealer ”de provincie” și nu de la o reprezentanță națională (de regulă astfel de afaceri se fac la București sau în alte capitale - Berlin, Varșovia ș.a.). Întrebați cum explică prinderea acestui contract, cei de la Casa Auto Iași au spus că așteaptă întrebările în scris după care vor răspunde ei cândva.
Prins de TopIasi.ro singurel, șeful GLS România, Mihai Szabo, a spus că a ales firma ieșeană deoarece ”este potrivire de caracter”. Neoficial se pare că meritul pentru această tranzacție unicat în Europa de Sud Est îi aparține lui Teodor Nedelcu, directorul de vânzări al Casei Auto Iași. Nedelcu ar fi muncit mai bine de un an pentru a convinge multinaționala specializată pe curierat să cumpere de la Iași o flotă de Mercedes-uri electrice, în loc să ia mașinile din Germania mamă.
Când s-a revendicat prima oară Pițigoi nr 1 în Europa de Sud Est
Pe 16 octombrie 2019 patronul Casei Auto Iași, Bogdan Pițigoi, inaugura Centrul Tehnic Lețcani. ”E o investiție unicat, așa ceva nu mai există până la Viena. Ne-a costat 2,5 milioane euro dar avem la Lețcani, pe DN28, prima tinichigerie-vopsitorie-caroserie dotată cu linie robotizată din Europa de Est. Cu ajutorul acesteia putem repara și vopsi mașinile de 5 ori mai repede decât într-o tinichigerie clasică. Mai mult, totul e făcut la cel mai înalt standard de calitate existent în lume. Uitați-vă, nu e fir de praf, putem să luăm masa aici. Bonus, pe toată perioada cât mașina este la noi clientul primește în loc, gratuit, o altă mașină cu care să circule”, a anunțat atunci omul de afaceri ieșean.
Zice că prospectează după business-uri noi
După vânzarea senzaţională a parcului logistic, Bogdan Pițigoi a spus că e gata de noi provocări. A admis că e în faza de ”prospectare” pentru ”noi investiții” dar a refuzat să spună ce sume e dispus să folosească și spre ce domenii s-ar orienta. În 2019 pretindea că ”agricultura e un domeniu de perspectivă” și că s-ar vedea încercând ceva în acest sens. Un alt domeniu neîncercat dar care-i făcea cu ochiul este cel medical. Rămâne de văzut unde se vor duce milioanele pe care le are acum la dispoziție PIțigoi și pe care segment este dispus să le reinvestească.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI