aeroport iasi mic"Suntem în grafic pentru realizarea până la sfârşitul anului viitor a unui terminal ultramodern, o investiţie de 350 milioane leiStaţi să fac hotspot de pe telefon, că n-am internet aici, să vă arăt planurile". Aşa se prezintă Aeroportul Iaşi la intrarea în 2022, cu proiecte foarte mari dar cu o infrastructură actuală precară. Bonus, planurile Aeroportului se mai izbesc şi de toanele politicienilor: "Ar trebuie o cale nouă de acces spre AeroportNoi propunem un drum prin Tătăraşi, pe două benzi pe sensConsiliul Judeţean vrea însă un drum prin Aroneanu, o bretea spre viitoarea autostradă care va veni nu ştim când", a spus directorul interimar al Aeroportului Iaşi, Romeo Vatră. 
 
În 4 luni s-au bifat 26 milioane lei
     
Până la prezentarea planurilor, Romeo Vatră s-a lăudat cu ce a reuşit în primele 4 luni de când a preluat şefia Aeroportului. "Am reuşit să câştigăm definitiv procesul cu firma Vega 93, ceea ce înseamnă că 10 milioane de lei rămân în conturile aeroportului. Un alt proces extrem de important a fost cu ANAF şi am obţinut şi aici o decizie definitivă prin care se vor rambursa 10 milioane pentru proiectul la nouă pistă. Sunt 20 de milioane de lei care au fost salvate. În plus, în ultima zi a anului am reuşit să încasăm de la Guvern 6,53 milioane lei, ajutorul de stat pentru depășirea dificultăților financiare cauzate de criza pandemică", a turuit Romeo Vatră.
aeroport plan
 
6 bănci s-au bătut să finanţeze Aeroportul
     
Şeful Aeroportului Iaşi s-a mai lăudat că a negociat cu 6 bănci pentru a obţine 78 milioane lei, sumă necesară cofinanţării proiectului de 350 milioane lei prin care se construieşte un nou terminal de pasageri. "Am reuşit să obţinem o ofertă foarte bună de la Eximbank. Au acceptat să finanţeze nu doar cele 78 de milioane ci şi o parte din TVA, până la compensarea lui. Dar mai ales banca a acceptat să nu ceară garantarea cu veniturile Aeroportului ci doar o garanţie imobiliară. Plus că durata creditului este de 15 ani. Iar în cea mai pesimistă variantă Aeroportul Iaşi va obţine în următorii 15 ani venituri cel puţin duble faţă de valoarea totală a creditului aşa că e o schemă de finanţare foarte avantajoasă", a spus Vatră. 
 
"Vom moderniza Aeroportul la termen"
     
Potrivit acordului cu Uniunea Europeană, Iaşul trebuie să finalizeze la 31 decembrie 2023 construcţia unui terminal (T4) de 30 de mii de metri pătrați – de aproape 10 ori mai mare decât actualul T3. Noul terminal va fi construit pe trei nivele și va avea o capacitate de procesare de 3,5 milioane de pasageri pe an, până în 2045. 
     
Deşi mai sunt mai puţin de 2 ani când totul trebuie să fie gata, şeful Aeroportului Iaşi se dă optimist: "suntem în graficPână pe 3 martie terminăm analiza financiară şi cea tehnică a ofertelor, apoi vom anunţa câştigătorul. După care urmează 5 luni pentru proiectare şi apoi 15 luni pentru construcţia propriu-zisă".  
romeo vatra
 
Zonă cargo? Statul nu are bani, iar un privat s-a oferit să construiască el, pe banii săi, dar tot n-a mers afacerea
     
Dezvoltarea Aeroportului Iaşi presupune automat şi o zonă cargo (pentru mărfuri), numai că pentru aşa ceva nu sunt bani. "Am primit o propunere de la un grup privat, dar o făcea în interesul său, noi putând avea acces doar contra-cost. Era bun şi aşa numai că nu am putut să-i oferim spaţiul pe care l-a solicitat", a spus Romeo Vatră. Ca atare, Iaşul nu poate visa la zonă cargo până în 2025. "Când operaţionalizăm noul terminal, vom muta activitatea din T2 în T4 şi vom încerca atunci să facem o zonă cargo pe actualul terminal 2", a spus directorul Aeroportului. 
 
16 milioane gratis ignorate de foştii directori? 
     
Fost mic afacerist şi obişnuit să caute bani acolo unde un bugetar spune din secunda 1 "nu-i şi n-am" Romeo Vatră zice că a descoperit circa 16 milioane lei care aşteptau de mult timp să fie luaţi dar nu i-a cerut nimeni. "Am găsit un proiect pentru creșterea gradului de siguranță și securitate, un proiect în valoare de 9,7 milioane lei care era de mult accesibil dar stătea îngropat în sertareNu ştiu de ce nu l-au accesat până acum. De asemenea, am găsit o posibilitate ca pe fonduri europene să decontăm 7,4 milioane lei, bani investiţi acum doi ani în echipamente de securitate dar din fondurile Aeroportului Iași".  
pasageri aeroport iasi
 
Curse externe puhoi
     
Romeo Vatră s-a lăudat apoi cu un şuvoi de zboruri externe noi ce vor fi operate de la Iaşi. "Pe 16 decembrie 2021 a fost lansarea zborului Iași - Madrid, pe 19 decembrie a fost operată cursa spre Dublin, iar în prima parte a anului 2022 vor fi deschise o sumedenie de rute noi - Bruxelles, Barcelona, Paris, Roma ş.a. Vor fi şi multe destinaţii de vară, deja s-au anunţat Mikonos, Zakynthos şi Creta, apoi Antalya şi Hurghada. Am discutat cu Turkish Airlines despre oportunitatea deschiderii unei rute permanente Iași - IstanbulSperăm şi Dubai, poate nu în 2022, dar va fi şi Dubai", susţine şeful Aeroportului Iaşi.   
aeroportul iasi 1280x720
 
Iaşul şi-a bugetat 800.000 de pasageri pentru 2022 dar speră la 900.000
     
Aeroportul Internațional Iași a încheiat anul 2021 cu un număr total de 639.532 de pasageri îmbarcați și debarcați, cu 37% mai mult faţă de 2020. Pentru 2022 Iaşul a bugetat un trafic de 800.000 de pasageri "dar eu sper să ajungem la aproape 900.000", spune Romeo Vatră. Recordul all-time este de 1,3 milioane pasageri, cifră obţinută în 2019. 
     
La 400.000 de pasageri îmbarcaţi pe an Aeroportul IAŞI a bugetat încasări de 32.000.000 lei în 2022. "Sper să mărim suprafeţele publicitare, asta ne-ar aduce măcar 100.000 de euro lunar. Încercăm să mărim şi veniturile din chiriile pe spaţiile comerciale precum şi din alte activităţi, spre exemplu din taximetrie. La acest ultim capitol am făcut un regulament, agreat cu firmele de profil, iar cine nu respectă regulile - să aştepte în şir, să nu refuze curse, să fie îmbărcaţi civilizat şoferii - nu va mai avea acces pe Aeroport. Deja avem 40 de taximetrişti pe black-list". 

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected