Vineri, 14 Ianuarie 2022 06:23
Sunt probleme uriaşe cu autostrada Moldovei (A7 PLoieşti - Paşcani - Suceava) iar actualul guvern riscă să piardă o finanţare de 3 miliarde euro, susţine fostul secretar de Stat USR, Cosma Horatiu. Activiştii de la "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea Autostradă" confirmă că A7 pare blocată de actuala guvernare. Probleme mari sunt şi pe A8 (Iaşi - Târgu Mureş) dar culmea e că favorita PSD-ului, A 13 (Bacău - Braşov) stă şi mai prost.
Horațiu Cosma - "AUTOSTRADA A7: CUM PUNE ÎN PERICOL DIRECTORUL CNAIR CEL MAI MARE PROIECT RUTIER PNRR DIN EUROPA
Cristian Pistol este directorul CNAIR instalat după plecarea ministrului Cătălin Drulă. În doar 4 luni, contra-performanța lui Pistol a ajuns să pună în pericol calendarul autostrăzii A7. Omul nu reușește să miște NIMIC pe cel mai mare proiect de infrastructură rutieră al României și al întregii Europe cu finanțare din PNRR.
După lungi și dure negocieri cu Comisia Europeană în 2021, A7 Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani a primit undă verde la finanțare: 320km de autostradă, un proiect de 3 miliarde de euro. Apropo, știați că, România primește cea mai mare sumă din întreaga Europă pentru autostrăzi din PNRR? N-a fost ușor, dar cu multă muncă, împreună cu Cătălin Drulă, am reușit să-i convingem pe cei de la Comisia Europeană.
În iunie am lansat licitația de lucrări pentru primul sector Ploiești - Buzău (pe care s-au depus ofertele la început de septembrie), iar celelalte sectoare până la Pașcani le-am lăsat la peste 90% stadiu pe contractele de proiectare. Plănuiam lansarea licitațiilor de execuție până la final de 2021.
Din septembrie, după schimbarea ministrului și a conducerii CNAIR, lucrurile au deraiat.
Domnul Pistol n-a fost în stare nici măcar să anunțe câștigătorul pe sectorul Ploiești - Buzău în decembrie, așa cum trebuia. Deocamdată, a amânat pentru final de februarie, dar la cum se mișcă lucrurile și acest termen pare în pericol și probabil ne paște o nouă amânare.
Iar din celelalte tronsoane, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău, Bacău-Pașcani, NICIUNUL nu a fost scos încă la licitație pentru execuție.
Vă reamintesc că PNRR-ul e bazat pe ținte foarte precise: jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 și proiectele finalizate integral în 2026.
Acest calendar e acum pus în pericol de incompetența unui manager parașutat politic într-un post prea mare pentru priceperea sa", acuză fostul nr 2 din ministerul Transporturilor, USR-istul Cosma Horatiu. .
Cătălin Urtoi susţine că şi USR are partea sa de vină la blocarea autostrăzilor Moldovei
"Domnule Horațiu Cosma. Într-adevăr proiectele Moldovei se misca foarte greu. Totuși nu uitați că situația era complicată încă din perioada în care dvs erați Secretar de Stat pe Transporturi. Am să vă amintesc aici modul în care firma Acciona a tras de timp pe parcursul anului 2021, iar predarea SF-ULUI pe tronsonul Tg.Mureș-Tg.Neamț s-a făcut incompletă la începutul lunii August, când încă erați în Ministerul Transporturilor. Ce măsuri urgente s-au luat atunci împotriva acelui proiectant?! Iată că am ajuns în Ianuarie 2022 și situația devine și mai complicată. Noi, cei din asociația Împreună Pentru A8 am participat pe parcursul anului trecut la toate ședințele de progres săptămânale de la CNAIR, iar dvs nu prea ați fost prezent. Încă de anul trecut ar fi trebuit să fie discutate aceste probleme. Acum, când scriu aceste rânduri sunt Împreună cu colegul Ionel Apostol, de la asociație, în drum spre București. Venim special pentru această ședință. Vă invit și pe dvs să luați parte și să interveniți pe problemele ridicate în postare. Noi o să vă susținem, dacă intervenția dvs este argumentata. Puteți intra și on-line începând cu ora 13.00. Nu lăsați doar parlamentarii de usr să intervină, care oricum de multe ori tac și se uită la ecran. Vă așteptăm la ședință Vă mulțumesc!", a răspuns activistul Cătălin Urtoi.
Cum stau autostrăzile d.p.d.v. tehnic
Fost şi el secretar de stat la MT în guvernarea USR, ieşeanul Adrian Covăasnianu face un "inventar" tehnic al stadiului A7, A8 şi A13 iar concluziile sunt alarmante.
I. Autostrada A7, Ploieşti - Paşcani
a) Ploieşti - Buzău
Stadiu: Licitație de EXECUȚIE lansată (...) Se estimează finalul lunii februarie/începutul lunii martie pentru desemnarea câștigătorilor.
b) Buzău - Focşani
Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Se preconizează luna februarie 2022 ca termen pentru lansarea celor 4 loturi între Buzău și Focșani.
c) Focşani - Bacău
Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Estimarea CNAIR este luna aprilie 2022 pentru cei 96 km de executat de la Focșani la Bacău.
d) Bacău - Paşcani
Stadiu: Studiu de Fezabilitate+Proiect Tehnic
Se estimează ca termen vara anului 2022 (iunie-iulie) pentru lansarea licitației de execuție a autostrăzii de la Bacău Nord la Pașcani. Vor fi trei loturi iar termenul estimat de execuție va fi de 30 luni. Cu o matematică simplă și pe experiențele anterioare de licitații (întârziate!) există riscul ca execuția ultimului lot din A7 să nu se încadreze integral în PNRR.
II Autostrada/Drumul Expres Paşcani - Suceava - Siret (101 km)
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Etapa de campanie geofizică are o mobilizare extrem de scăzută și lucrurile tind să degenereze. Din punctul meu de vedere aceste contracte vor avea termene depășite.
III. Autostrada A8 Ungheni - Iaşi - Tg Neamţ
a) podul de la Ungheni
Trimestrul III al anului 2022 este estimat pentru obținerea Acordului de Mediu. Acest termen poate fi onorat DOAR dacă toate instituțiile publice implicate vor lucra pro-activ în interesul maturizării, avizării și SUSȚINERII acestui proiect de infrastructură rutieră majoră. Ulterior către finalul anului 2022, dacă se va obține Acordul de Mediu și finaliza Studiul de Fezabilitate, se va putea lansa licitația de Proiectare+Execuție.
b) Ungheni - Iaşi - Tg Neamţ
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Îmi mențin rezerva că termenul real al acestui proiect este de minim 2 ani și 6 luni (30 luni) si nu doar 25 luni! Sunt rezervat vis-a-vis de termenul de 12 luni – aprilie 2022 pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, ritmul de lucru este unul mai bun față de alte loturi de autostradă din Moldova.
c) Tg Neamţ - Tg Mureş
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate
Se estimează luna iulie 2022 pentru licitația de Proiectare și Execuție a sectoarelor din PNRR.
IV. Autostrada A13 Braşov - Bacău
Tip Licitație: Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic
Au fost aprobate temele pentru campania de teren din partea beneficiarului. Cu alte cuvinte proiectantul poate demara campania geotehnică și arheologică. Proiectantul (același și/sau în consorțiu ca pe Pașcani-Suceava, Suceava-Siret) caută colaboratori pentru campania geotehnică. Date fiind aceste sincope și întârzieri în implementarea proiectului, proiectantul este posibil să solicite o extensie de timp de 7 luni.
Prin urmare termenul inițial de finalizare a proiectării autostrăzii A13 prevăzut pentru anul 2023 cu siguranță va fi depășit.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI