Văzut de ani buni de multă lume ca îngropat şi sufocat, Maricel Popa se încăpăţânează să supravieţuiască şi să pună pe roate falimentarele fabrici preluate de la stat.
Cum-necum, Popa a reuşit să menţină peste 1000 de locuri de muncă, lăudându-se că în ultimii 10 ani a plătit statului impozite şi taxe de peste 70 milioane euro. În timp ce alţii pur şi simplu au pus lacătul pe uşa fabricii şi au lăsat în seama statului mii de şomeri, Popa şi-a pus pernă şi pătură în maşină şi bate ţara în lung şi lat ca un nebun.
Aşa a reuşit în urmă cu un an să aducă la zero datoriile Tehnoton-ului şi a tuturor celorlalte firme din portofoliul său, cu excepţia notabilă a CF Moldova (firmă preluată în 2006 cu o gaură de 22 milione euro, niciodată astupată). Acum Tehnoton e numărul 1 pe ţară la producţia de maşini de spălat semiautomate, a intrat în forţă pe segmentul aragazelor de lux şi are comenzi ferme de milioane de euro de la firme uriaşe gen Gaz de France, Schneider ş.a. Concomitent pe platforma Tehnoton au apărut noi pui de Delphi, adică firme străine puternice care îşi fac deocamdată un cap de pod în Iaşi apoi se extind spectaculos.
Maricel Popa a fost la un pas de o mare lovitură în urmă cu 4 ani când Delphi a vrut să cumpere fabrica Tehnoton. Ieșeanul nu a acceptat oferta de 25 milioane euro a americanilor pe motiv că „platforma Tehnoton face dublu acum în criză, darămite atunci”. Are însă noi oferte de vânzare pentru câteva active importante, o singură astfel de tranzacţie urmând a-l transforma pe Popa în „bancher”.
De aceea, ţinând cont şi de cifrele anunţate de Fisc pentru firmele din grupul Omega-Tehnoton, am estimat averea lui Maricel Popa la 40 milioane euro, ceea ce-l clasează pe locul 10 în topul celor mai bogaţi ieşeni.
A crescut spectaculos pe seama statului
Maricel Popa e o figură aparte în peisajul milionarilor ieşeni. Mai toţi afaceriştii locali îl acuză pe Popa că s-a ridicat pe contracte cu statul, fapt adevărat. Mulţi îl acuză şi că a dat numeroase ţepe partenerilor de afaceri şi angajaţilor. Iar zecile de astfel de speţe adunate în ultimii ani arată că nu degeaba iese fum fără foc.
Dar la fel de adevărat este şi că Popa e un fanatic al muncii, mergând întruna prin diverse colţuri ale ţării şi dormind cu zilele în maşină (are o pernă şi o pătură pe bancheta din spate). Aşa monitorizează mai toate licitaţiile statului şi pândeşte loviturile care să-l scoată din criză.
A luat de la stat o salbă de fabrici
Adept declarat al principiului că "statul e primul falimentar al ţării", Maricel Popa a colectat o sumedenie de fabrici falimentare la care încearcă resuscitarea pe diferite căi. O simplă enumerare a fabricilor pe care le are sau pe care le-a deţinut confirmă cu vârf şi îndesat convingerea lui Popa că patrimoniul statului e o excelentă sursă de venituri pentru cine are energia să-l pună în valoare. În acest moment Maricel Popa deţine Construcţii Feroviare Moldova, Antrepriza de Lucrări Drumuri şi Poduri, Moldoforest, Tehnoton, Vitalef, iar în ultimii ani a fost proprietar şi la Sinta, Autotransport, motelul Bucium şi hotelul Basarabia. Popa are şi firme creaţie 100% a sa: Omega Is Comunications, firme de producţie mobilier, termopan, service-ul Panasonic, taxi aerian, școală de pilotaj aerian, o fermă bio, reprezentanţa locală a mărcii Toyota iar mai nou pe cea a Ford (pentru aceasta a renunțat la Honda).
Admite: "sunt nebun"
În mod normal nimeni nu poate ține sub control atâtea firme fără să nu ajungă la Socola sau să dea faliment. Maricel Popa a reuşit totuşi să nu sfârşească la spitalul de pe Bucium şi nici să închidă fabricile, dar admite singur că "sunt nebun. Un om normal nu poate să ducă atâtea".
O zi petrecută lângă el explică însă misterul: Popa e un rezervor nesecat de energie, terorizându-și angajații și montându-i să fie și ei permanent în priză. Spre exemplu, în ziua anterioară ultimei discuții a plecat la ora 2 noaptea la București, la 8 a negociat un contract, la 17.00 a fost la Suceava pentru un alt contract iar la 21.00 participa la o întâlnire de afaceri la Iași. A doua zi a luat-o de la capăt, reprezentantului TopIași ţinându-se greu pe urmele sale.
De unde atâta energie? "Dacă eu nu fac nu face nimeni. E drept, simt uneori că nu se justifică. Unii din amdinistrație la ora 4 după-amiaza rup uşa să plece acasă după ce au trândăvit anterior pe banii din impozitele plătite de mine. Și tot ei mă scot pe mine dator societății".
”În 1997 aveam deja primul milion de dolari”
De formaţie inginer electronist, Maricel Popa a început în 1990 cu o firmă de reparaţii electronice în care mai avea 2 asociaţi. Firma nu a strălucit de la bun început, dar cu toate acestea a reuşit să prindă câteva contracte importante. Poate cel mai important a fost contactul cu Panasonic. În 1996 însă asociaţii săi i-au tras ţeapă şi l-au abandonat cu datorii de peste 100.000 de dolari, o sumă imensă la acea vreme. ”A fost un şoc teribil, dar m-am ambiţionat să reuşesc. Iar cei de la Panasonic au vut încredere în mine şi m-au desemnat unic reprezentant al lor”, spune Popa.
El pretinde că în numai un an, având monopolul reprezentării Panasonic a făcut deja un milion de dolari cash. ”Am numărat aceşti bani în 1997, dar i-am reinvestit în afaceri”
Au curs contractele cu statul
În următorii ani Popa s-a străduit să-şi extindă reţeaua de reprezentanţe Panasonic dar şi să-şi diversifice afacerile. A deschis Omega is Comunication, firmă ce monta aparatură electronică, un mare balon de aer fiind contractele cu Romtelecom şi Romsilva.
Popa susţine că au fost ani de muncă susţinută, dar din mediul de afaceri au curs acuzaţiile la adresa sa. ”A crescut exclusiv pe seama contractelor cu statul”, ne-au declarat şase oameni de afaceri care nu au ştiu nici unul de afirmaţiile celorlalţi.
Spre finalul guvernării CDR Popa a reuşit o mare lovitură: a cumpărat de la stat Tehnotonul cu un milion de dolari. ”Banii au provenit dintr-un credit”, spune el. „Sunt banii unui belgian ce a avut probleme cu legea”, spun câţiva oameni de afaceri locali. ”E o prostie. Eu sunt proprietarul Tehnoton şi nu altcineva”, răspunde Popa
Guvernarea PSD a fost mană cerească
Achiziţiile lui Popa de la stat au curs însă în valuri odată cu ajungerea PSD la Putere. Începând din 2001 grupul Omega Tehnoton s-a mărit considerabil prin achiziţionarea Autotransport (firmă pierdută mai târziu), Sinta (licitată în 2002, abandonată în 2003 şi preluată de Ioan Prisearu în 2004), Vitalef (preluată în 2003 de la Iulian Dascălu în contul unor lucrări de modernizare efectuate de firmele lui Popa la clădiri vândute ulterior de Iulius Group tot statului), ALDP (firmă preluată în 2003 fără licitaţie şi dezvoltată puternic de Popa), Moldoforest (firmă cvasifalimentară pe care Popa încă nu a adus-o pe linia de plutire).
Tot în acea vreme Popa a prins contrate supergeneroase cu CFR-ul, contracte în baza cărora şi-a făcut firme de soft (activitate care azi practic nu există în portofoliul său), mobilier, termopan şi diverse.
Adrian Năstase îl lua cu el în avion
Succesul nebun al lui Maricel Popa, cel care cumpăra firme pe bandă rulantă şi care dispunea, aparent, de inepuizabile lichidităţi, au trezit invidia celor mai mulţi afacerişti locali. Pe lângă permanentele acuzaţii privitoare la relaţiile privilegiate cu statul, lui Maricel Popa i s-a pus în cârcă ba plătirea de ”consultanţă” de 10.000 de euro lunar către firma la care acţionar era Bogdan Solcanu, ba amenajarea în vila de la Focşani ministrului Transporturilor, Miron Mitrea, a unui complex sistem de monitorizare tv şi radio, ba oferirea promptă de servicii diverse către personaje extrem de importante – Sergiu Sechelariu, Octav Cozmâncă sau Ion Iliescu.
A avut însă o relaţie foarte bună şi cu anturajul lui Adrian Năstase, Maricel Popa ajungând să fie invitat de mai multe ori să facă parte din delegaţia celor ce-l însoţeau pe premier la diverse vizite în străinătate. Popa a penetrat şi anturajul lui Ion Iliescu, preşedintele din acea vreme a României venind în 2003 la Moscova, la inaugurarea eşuată a unei reprezentanţe Tehnoton (TIR-ul cu marfă a fost blocat la vamă, aşa că ditamai preşedintele a trebuit să taie panglica unui spaţiu gol)
Apogeul a fost anul 2003
Creşterea fulminantă a lui Popa a făcut valuri şi în presa din Bucureşti, prima ediţie a top Capital considerându-l cel mai bogat ieşean şi cotându-l la 60 milioane dolari. A doua zi Maricel Popa a negat vehement că ar avea o asemenea avere, plătind Ziarului de Iaşi publicarea unui interviu realizat însă jenant şi care mai mult confirma decât infirma bogăţia sa.
Pentru a profita la maxim de PSD, Maricel Popa s-a apropiat şi de liderii locali ai acestui partid, Ion Solcanu şi, din 2004, Gheorghe Nichita. I-a finanţat pe amândoi, neprimind în schimb decât promisiuni (de două ori a fost nominalizat candidat la funcţia de prefect) sau funcţii onorifice (trepăduş în filiala PSD sau preşedinte al CA de la Poli Iaşi).
A vrut să fie secretar de stat la Transporturi
Anul 2004 a adus primii nori negri la orizonul lui Popa. Solicitat de PSD să asfalteze cât mai multe drumuri care să aducă voturi pentru Nichita sau Răţoi, Popa a avut surpriza de a constata după localele din 2004 că a făcut lucrări de 1,5 milioane dolari dar nimeni nu-i dă banii. Proaspăt aleşi primari ai Iaşului şi Paşcaniului, Nichita şi Răţoi l-au purtat cu vorba, la fel procedând şi PSD-iştii din Bucureşti.
Ca să-şi recupereze banii, dar şi în persepctiva unor viitoare afaceri profitabile, Popa a investit încă 100.000 de dolari în PSD primind promisiunea că după alegerile generale va deveni secretar de stat la ministerul Transporturilor. Victoria lui Băsescu a răsturnat însă toate calculele.
2005-2008 - prima criză
Schimbarea puterii politice a năruit tot sistemul construit de Popa. Patronul Tehnoton a încercat din 2005 apropierea faţă de Fenechiu şi Cârlan (liderii locali ai noii puteri) dar nu prea a reuşit acest lucru iar afacerile sale au luat-o serios la vale. De la 4000 de angajaţi a ajuns repede la 2700, apoi la 1700. La finalul anului 2005 grupul de firme al lui Maricel înregistra datorii către stat în valoare de 12 milioane euro, prin mediul de afaceri local şuşotindu-se insistent că Popa e gata să dea faliment.
”Au fost mulţi care m-au dorit la groapă”, admite trist Popa. Una din explicaţii a fost privatizarea Construcţii Feroviare Moldova.
Ţepuit la rupere de Fenechiu
Conştient că fără sprijin politic nu face mulţi purici, Popa a reuşit cumva să se apropie de şefii PNL şi PD Iaşi din acea vreme. Pentru asta i-a dat lui Fenechiu un convoi întreg de ajutoare care să fie donate în numele PNL la inundaţii, lui Cârlan i-a sponsorizat mai multe acţiuni de partid şi l-a ajutat să-şi cumpere un SUV Toyota, dar totul s-a năruit la afacerea CFM.
Având promisiunea şefilor politici locali că va fi ajutat să anuleze datoriile imense de la SC Construcţii Feroviare Moldova (circa 22 milioane euro la
nivelul anului 2005), Popa a preluat 51% din acţiunile acestei firme gigant. Neoficial atunci s-a vorbit în mediul de afaceri că privatizarea s-a făcut în schimbul promisiunii că Fenechiu va primi şi el o halcă din amintita firmă (liberalul visa să fie mare asfaltator, iar cum Popa se bătea atunci, prin ALDP, cu Umbrărescu şi Căşuneanu premisele erau bune). Nu se ştie ce s-a întâmplat după aceea, dar brusc CFRM n-a mai putut converti datoriile, Fenechiu n-a mai primit nici o acţiune la CFM, iar Popa a rămas cu balastul imens în braţe. Firma avea un patrimoniu impresionant - sute de hectare de baze de producţie în toată Moldova, peste 10.000 mp de birouri plus alte clădiri valoroase - dar chiar şi aşa nu a reuşit niciodată să achite muntele de datorii. Ba, mai mult, această afacere i-a adus o grămadă de necazuri pentru celelalte firme din grupul Omega-Tehnoton.
Cârlan a vrut dar n-a putut să-l ajute
Lămurit cu Fenechiu, Popa a căutat scăparea la liderul PD Iași. Dar Cârlan nu avea anvergură naţională şi n-a putut face mare lucru. L-a ajutat cu intrări la CFR pe vremea când director naţional al firmei era ieşeanul Axinia, apoi l-a ajutat să stingă o datorie de 3.000.000 euro la Fisc pasând statului sediul central al CFM. Prea puţin pentru ambiţiosul Maricel Popa, cel care se pusese oficial la dispoziţia PD-ului - i-a oferit lui Cârlan un spaţiu deja amenajat pentru crearea televiziunii pe care senatorul PD o tot visa dar pe care n-a mai făcut-o
A prins şi o cvasiimunitate diplomatică
Ars în relaţiile cu puterea din perioada 2005-2008, Maricel Popa a căutat soluţii în altă parte. Iar în 2007 a reuşit să devină consul onorific al Pakistanului, calitate care nu-i oferă oficial imunitate diplomatică, dar care i-a mai temperat politicienii care îi tot solicitau sponsorizări. ”Acum poate voi fi lăsat şi eu în pace să pot asigura pâinea a 3000 de salariaţi. Dacă statul tot nu mă ajută, măcar să nu mă încurce”, spunea Popa atunci. Imediat au curs oportunitățile de business dinspre Asia, dar nu era exact ceea ce vroia Popa.
Oricum, rețeta diplomatică a avut succes, așa că repede un alt afacerist măcinat de probleme economice dar și de cererile mari ale politicienilor a devenit ambasador regional - Adrian Butucă a fost numit consul al Turciei pe zona Moldova.
3 ani a făcut business fără ancoră politică
Între 2008 şi 2011 Maricel Popa a încercat să înoate în business fără a mai avea ancore politice. Și a reușit în bună măsură. Obligat să performeze pentru a învinge criza economică și blocada politică, Tehnoton-ul a devenit pe anumite segmente de activitate numărul 1 pe țară - a intrat pe nișe noi de activitate (mașini de spălat, aragaze premium sau tablouri de comandă pentru giganți gen Schneider, Delphi ori Gaz de France) - iar din 2011 și-a achitat toate datoriile. Firmele de asfaltări au mers și ele binișor dar imediat ce s-au apropiat alegerile Popa le-a băgat în insolvență. Luase destule țepe în 2004 și în 2008 cu asfaltări electorale neachitate niciodată, așa că acum putea ridica din umeri fără a supăra politicienii.
A adus la Iași investiții gigant
Poate cea mai spectaculoasă schimbare la Popa a fost însă aducerea la Iași a unor firme gigant. Puțină lume știe că el e cel care i-a adus în județ pe cei de la Delphi. Inițial americanii au deschis afacerile chiar pe platforma Tehnoton pe care apoi au vrut s-o cumpere cu o sumă amețitoare - 25.000.000 euro. Popa a supralicitat cerând fie dublu, fie acțiuni pe motiv că "platforma Tehnoton e singura din Iași care are acces la toate căile de transport, are propria stație de epurare și respectă condiții stricte de mediu". Cererile sale au fost respinse însă de Delphi, așa că gigantul american și-a căutat alt cuib (a construit o fabrică de la zero la Miroslava, investițiile anunțate până acum acolo fiind de peste 150.000.000 euro).
Cu lecția aparent învățată, Popa a căutat altă afacere de același soi și i-a pescuit pe belgienii de la OMCO. Aceștia au deschis un punct de lucru pe platforma TEHNOTON după ce POpa le-a făcut lipeala cu Delphi. Afacerea a crescut atât de bine încât belgienii, ajunși la 600 de angajați, au făcut și ei o ofertă de preluare a Tehnoton-ului. Dar iarăşi Popa a cerut mai mult decât i se oferea aşa că OMCO a cumpărat fosta reprezentanţă SKODA.
Maricel Popa pregăteşte însă o a treia afacere de acelaşi tip: creşte la Tehnoton un nou investitor gen Delphi, o firmă spaniolă ce a investit deja acolo 10.000.000 euro.
A construit o pistă proprie de aterizare
Afectat ca mai toți marii oameni de afaceri de tergiversarea scandaloasă a lucrărilor de modernizare a aeroportului, Maricel Popa a ieșit iar în evidență. Mai întâi și-a luat avion personal și brevet de pilot, mergând d enebun prin țară la întâlniri de afacaeri. Apoi și-a amenajat la Prisecani o pistă de aterizare de 1100 metri și plănuiește deschiderea unei șocloi de pilotaj, o afacere de 5.000.000 euro (investiția e suportată parțial de un partener francez).
Văzând că și în aceste condiții autoritățile tot nu fac nimic, Popa s-a învârtit cum știe ele și a prins lucrarea de refacere a actualei piste de aterizare de la aeroport. Sub egida CFM, lucrările au fost făcute în mai puțin de 10 zile cu subcontrazctori locali și cu bani suspect de puțini față de stilul de lucru al marilor constructori. "Am vrut să arăt şi sper că am reuşit că aeroportul poate fi modernizat într-o singură lună nu în doi ani şi cu doar 10 milioane de euro, având la lucru doar firme locale. De ce trebuie să coste măcar 40 de milioane şi să aducem firme din afara judeţului?", a întrebat el aluziv.
Noul şef al CJ, liberalul Cristian Adomniţei a anunţat însă că lucrările de construire a unei piste noi la Aeroport se vor duce la minim 50 milioane euro, vor dura măcar un an şi, la un moment dat, vor obliga la închiderea temporară a aeroportului.
Maricel a devenit şi fermier
În căutare de noi oportunităţi de afaceri, Popa şi-a amintit că are ceva teren agricol de la părinţi în zona Prisecani. A mai cumpărat câteva zeci de hectare şi a amenajat acolo prima fermă bio din judeţ. "Avem acum 500 de găini, avem culturi de legume 100% naturale, amenajăm şi lacuri pentur pescuit sportiv sau agrement. Anul viitor, dacă totul merge conform graficului, vom extinde ferma şi vom căuta şi parteneri în tot judeţul pentru noi astfel de puncte de agricultură bio".
A prins iar drag de PSD
Brusc, de vreun an Maricel Popa a redescoperit că e social-democrat convins şi a început să bată iar la poarta PSD. Mai întâi a trâmbiţat prin presă ba că el asigură peste 1000 de locuri de muncă, ba că a plătit zeci de milioane de euro ca impozite (la încpeutul lui 2011 spunea că e vorba de 54 milioane euro, peste 6 luni a socotit că de fapt ar fi vorba de 72 milioane, iar de vreo lună spune că a plătit statului peste 80 milioane euro în ultimii 11 ani) aşa că trebuie "să fie respectat". Ca atare a fost trecut de Gheorghe Nichita pe linia scurtă a candidaților la un viitor post de parlamentar, motiv pentru care Popa bate noroaiele județului de câteva luni împărțind peste tot bomboane sau haine. Nu ştim ce le spune ţăranilor, dar la Iaşi se laudă că "voi fi deputatul mediului de afaceri".
Citește și Iulian Dascălu – ”expertul cofetar” cu multe mall-uri şi mai multe steluţe
Cel mai bogat ieşean care nu a făcut afaceri cu statul
Al şaptelea milionar al Iaşului e "cel mai mai bogat arab din Moldova"
Cel mai tare constructor al Iaşului
Cel mai bogat ieşean care locuieşte la bloc
El aduce la Iaşi mai mulţi bani decât partidele
Locul 2 în topul celor mai bogaţi ieşeni - familia Apostol - 95 milioane euro
"Mr. Cash" - cel mai bogat ieşean

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…