hai ca se poate

Cel mai activ ONG pro autostradă din Moldova - Asociația ”HaiCaSePoate” - anunță că a ”deschis un canal direct de comunicare cu instituțiile europene pentru accelerarea finanțării Autostrăzilor A7 și A8”. HCSP a trimis adrese oficiale către Parlamentul European și Comisia Europeană, prin direcțiile DG MOVE (Mobilitate și Transport) și DG DEFIS (Industria de Apărare și Spațiu), pentru ”a susține finanțarea și finalizarea Autostrăzilor A7 și A8, proiecte de interes strategic pentru conectivitatea și securitatea României și a întregului flanc estic al Uniunii Europene”. Iar în răspunsul transmis la 22 octombrie 2025, ”Comisia Europeană (DG MOVE) a confirmat caracterul strategic european al Autostrăzilor A7 și A8, care fac parte din rețeaua centrală TEN-T și din Coridorul Baltic - Marea Neagră - Marea Egee (BBA), având termen de finalizare 2030”. Un al doilea răspuns a venit pe 28 octombrie 2025, Direcția Generală pentru Industria de Apărare și Spațiu (DG DEFIS - SAFE Team) susținând că ”solicitarea Asociației de a include A7 și A8 în mecanismul de finanțare SAFE (Security Action for Europe) va fi evaluată după 30 noiembrie 2025, odată cu recepționarea planurilor naționale de investiții în industria de apărare transmise de statele membre”


În traducere: activiștii cer bani gratis, UE nu refuză
       

 

Dincolo de limbajul oficial, diplomatic, se înțelege că activiștii din Moldova au cerut Bruxelles-ului sprijin total pentru construirea autostrăzilor A8 (Târgu Mureș - Iași - Ungheni) și A7 (Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava - Siret). În acest moment statul român nu mai are bani pentru a construi A8, în special sectorul care străbate munții dar și sectorul care străbate județul Iași, iar pentru A7 sunt mari dificultăți de finanțare a traseului până la Pașcani.      
       

Comisia Europeană a admis deja de 3 luni că ar putea finanța prin programul de reînarmare (SAFE) o parte din A8 (încă se negociază dacă va fi finanțat tot sectorul care străbate Iașul sau doar segmentul Moțca - Lețcani iar până la Ungheni să se facă un drum expres). De aasemenea, CE ar urma să finanțeze integral extinderea A7 de la Pașcani la Siret. Decizia ar urma să fie anunțată pe 29 noiembrie. 
       

HCSP a cerut însă ca finanțarea europeană să cuprindă și sectorul montan din A8. Iar răspunsul oficialilor europeni este că ”discutăm după 30 noiembrie”
       

hai ca se poate adresa CE

 

12 miliarde euro cer activiștii
     

 

Tronsonul montan al A8 înseamnă 159 de kilometri ce străbat Carpații dinspre Ardeal spre Moldova. La evaluările de acum costul acestui sector ar fi de 8 miliarde euro. Plus cele 5 estimate pentru sectorul din județul Iași înseamnă 13 miliarde euro. 
     

Pentru finalizarea A7 de la Pașcani la Siret ar fi nevoie, estimativ, de 2,5 miliarde euro. 
     

Evident, statul român nu are acești bani fiind nevoie de ajutor din exterior. Și cum România este una din porțile Europei către Ucraina, se forțează un pretext militar pentru a se finanța de către Europa aceste autostrăzi. 
     

Surse din piață susțin că după licitații costurile de construcție vor scădea de la 15 miliarde euro la măcar 12, poate chiar 10 miliarde euro (mai ales dacă se construiesc drumuri expres în loc de autostrăzi pe anumite sectoare). 

comisia europeana      

 

Europa a lăsat deja de înțeles că va acorda 4,5 miliarde pe 29 noiembrie, în cadrul SAFE. Probabil, activiștii de la HCSP forțează un SAFE 2 care să aducă diferența de 5,5-7 miliarde euro. 

     

Iar demersul ar putea avea șanse de reușită în condițiile în care războiul din Ucraina se prelungește iar Rusia continuă să atace hibrid și alte state europene. 

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected