kigurgf
 
Tronsonul de autostradă Motca-Leţcani-Ungheni a primit un aviz favorabil miercuri la ședința Consiliului Tehnico Economic - CTE de la Ministerul Transporturilor. ”Urmează ca până la sfârșitul lunii Septembrie să prindă Interministeriala din această lună, astfel încât să fie aprobați indicatorii tehnico-economici și să fie emisă Hotărârea de Guvern!”, anunță fericit activistul proautostradă Cătălin Urtoi. El precizează că ”după emiterea HG pe indicatorii tehnico-economici, proiectul va trece conform Ordinului de Ministru la noua companie CNIR, care este pregătită să scoată cât mai rapid la licitația de Proiectare + Execuție acest tronson!”
     
 
Un detaliu extrem de important trecut însă sub tăcere de Urtoi este prețul incredibil al acestui tronson de autostradă. Acest detaliu este evidențiat de senatorul PSD Maricel Popa, singurul politician ieșean care s-a dus la CTE să suțină autostrada Iașului: ”După emiterea actului normativ, proiectul va trece la CNIR, care va lansa licitația de Proiectare + Execuție pentru cei 88,7 km de drum de mare viteză, valoarea lucrărilor fiind de aproximativ 26.390.641.000 RON”, anunță Popa. 
     
Traducere: 5 miliarde euro pentru 89 de km de autostradă pe o zonă de șes înseamnă un preț de 55 milioane euro pe km în loc de 15-20 milioane euro cât este normal. E clar că se pregătește un tun gigantic sub acoperirea nevoii Moldovei de a avea autostradă.    
 
     
PNL a anunțat primul șpaga imensă
     
 
La mijlocul lunii iulie 2024 preşedintele organizaţiei municipale PNL Iaşi admitea oficial pentru prima oară umflarea la niveluri absurde a costurilor celor 89 de kilometri din autostrada A8 care vor traversa județul Iaşi. "Să facem diferența dintre valoarea dată de costurile ei actuale care sunt, cel mai probabil 3,5 - 3,7 mld. Euro, si valoarea care va fi trecuta in Devizul General care trebuie sa conțină si capitolul  7 - Cheltuieli aferente marjei de buget și pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț care crește valoarea indicatorilor cu minim 25%. Pe de altă parte, vorba președintelui Alexe Costel, la cât de necesară este această investiție pentru dezvoltarea Moldovei, la nici o sumă nu avem voie să spunem că e prea mult, pentru că Moldova vrea Autostrada A8!", anunța Marius Dangă. 
 
autostrada a8 la letcani      
 
În aprilie acest sector din A8 costa 3,2 miliarde euro
     
 
Deci în aprilie 2024 costul sectorului Moțca - Lețcani - Ungheni era estimat la 3,2-3,5 miliarde euro, așa cum recunoaşte inclusiv PNL-ul. Diferenţa de 1,5 miliarde euro, decisă din pix, sună a şpagă. Deşi ar fi trebuit să apere interesele Iașului, deci să sară în sus de indignare, primarul municipiului
- Mihai Chirica - şi şeful județului - Tablă Alexe - au acceptat în iulie diferenţa de 1,5 miliarde euro(atenție la detaliu, era fix înainte de campania electorală, perioadă în care politicienii sunt extrem de ușor de convins să aprobe cheltuieli nesăbuite). Este semn că erau presiuni ”de sus”, diferența de 1,5 miliarde euro fiind impusă ”la ordin” din București. 
     
Singurul care s-a revoltat atunci a fost activistul proautostradă Cătălin UrtoiÎntre timp însă a început și el să susțină că e OK să coste 110 milioane euro un kilometru de autostradă într-o zonă unde nu sunt munți, mări și alte obstacole naturale uriașe
 
Cum se revolta Urtoi în iulie
     
 
"Autostrada A8 a mai trecut prin filmul acesta în 2011, când s-a aruncat în piață o cifră de aproximativ 9 miliarde euro,  considerată la acea vreme pe bună dreptate exagerată și astfel a fost abandonat proiectul!
     
 Acum nu se mai pune problema de a fi abandonat, dar totuși eu îmi pun câteva semne de întrebare!
 
1. În Aprilie 2024 am avut o discuție la București cu proiectantul și suma pe care mi-a arătat-o la acel moment era de cca 3,5 miliarde euro fără tva
     
Totuși de la 3,5 miliarde euro la 5 miliarde euro în trei luni, mi se pare cam mult!
 
2. Dacă comparăm prețul cu cel de pe secțiunea montană observăm că pentru cei 159 km de pe Miercurea Nirajului-Leghin avem un cost aproximativ de 39,6 milioane euro/km fără tva (6,3 miliarde euro fără TVA), iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni care are 93 km avem un cost aproximativ de 53,76 milioane euro/km (5 miliarde euro fără TVA).
     
Adică km de autostradă pe munte este mai ieftin decât km de autostradă în județul Iași?!
     
a8 prin Iasi
 
Să comparăm puțin și lucrările de artă de pe munte cu cele din județul Iași:
 
 
pe secțiunea montană avem 47 de tuneluri cu o lungime totală de 11,64 km, în timp ce pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni avem 14 tuneluri (și aici un semn de întrebare) cu o lungime totală de 6,81 km!
 
pe secțiunea montană avem 159 km, iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni avem 93 km!
 
pe secțiunea montană avem 5 ecoducte, iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni nu avem nici un ecoduct!
 
pe secțiunea montană mai avem 117 viaducte, 129 poduri etc, cu mult peste ce avem pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni!
     
     
Menționez că valoarea de pe secțiunea montană are HG pe indicatorii tehnico-economici aprobați, în timp ce la tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni urmează această etapă!
     
În încheiere trag un serios semnal de alarmă către CNAIR și Consitrans cu privire la calculul investiției pentru tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni! Nu duceți în derizoriu acest aspect, căci vorbim de foarte mulți bani, iar Iașul, Moldova și România au nevoie de această autostradă!
     
Să nu ne jucăm cu cifrele!", avertiza în iulie Cătălin Urtoi. 
a7 spre ungheni
 
Cât de mare e ”cea mai mare șpagă din istoria Iașului
     
 
Surse din domeniul construcțiilor explicau încă din iulie 2024 că e foarte posibil ca şpaga să nu fie chiar de 1,5 miliarde euro ci doar de jumătate din această sumă (ar rămâne oricum o şpagă colosală). Potrivit acestor surse, proiectantul ar fi trecut o evaluare grosieră de 5 miliarde euro plus TVA pentru tronsonul ieşean al A8, dar o anumită firmă de construcţii ar şti unde s-ar fi umflat devizele şi de unde se pot scădea sumele. Astfel, la licitaţia pentru execuţie, această anumită firmă ar putea câştiga propunând 4,25 miliarde euro plus TVA, spre exemplu. Aparent s-ar face o mare economie dar, de fapt, ar rămâne suficienţi bani pentru profitul firmei dar şi pentru şpăgi către politicieni sau anumite instituţii
     
Trebuie precizat că în acest moment nu există nici o finanțare certă pentru cei 93 de km de A8 care traversează județul Iaşi. Se ştie doar că NATO cere construirea A8, Guvernul a promis că se va face, dar nu se ştie cu ce bani. Tocmai profitând de cerinţa expresă a NATO ar fi fost umflat costul iniţial, iar autorităţile au şi acceptat deja suma halucinantă. 
 
Asta este "amenda" Iașului pentru că are şefi şantajabili cu dosare penale
 
     
Faptul că primarul Iaşului a fost deja trimis în judecată în 2 dosare de corupţie, este cercetat penal în alte 3 (asta oficial pentru că neoficial ar mai fi şi alte dosare penale) îl face pe Mihai Chirica să stea "ghiocel" în faţa "şefilor" din Bucureşti. La fel e şi cu şeful judeţului - Tablă Alexe este trimis în judecată în 2 dosare de corupţie şi cercetat în alte două dosare penale. 
     
Deci cu doi şefi atât de vulnerabili Iaşul este ca o "găină la tăiere" în ochii Bucureştiului
 
     
E greu de crezut că Tablă şi Chirică speră cu adevărat să primească şi ei o parte din potenţiala şpagă de la autostradă, acei bani fiind dedicaţi adevăraţilor puternici, oamenii din Bucureşti
 
     
Singurul care s-a opus inițial acestei stări de fapt a fost Cătălin Urtoi, sprijinit de alţi entuziaşti idealişti din Iaşi. După nici 3 luni a renunțat însă și el la scandal, accceptând să susțină un cost aparent absurd de mare. E o confirmare suplimentară că sunt presiuni ”de sus” pentru a se accepta un cost inexplicabil de mare. Dar poate că tocmai existența aceste șpăgi uriașe ar fi garanția că se vor găsi banii iar acest tronson de autostradă se va construi mai repede decât dacă nu ar fi oferit comisioane ”cui trebuie”.  

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected