"Sâmbăta şi duminica trecută la PALAS au fost 220.000 de vizitatori. În mod normal în week-end avem un trafic de 120.000 de oameni. Creşterea de week-end-ul trecut este clar meritul Romanian Creative Week", a spus Gabriel Iaţco, Shopping Center Manager al PALAS Iaşi. "Explozia" traficului din spatele Palatului Culturii a fost confirmată şi de o jurnalistă extrem de cunoscută: "în ultimele zile pur şi simplu nu am găsit un loc unde să parchez. Azi am venit de dimineaţă la PALAS şi abia am putut să-mi las maşina la nivelul -5, atât de plin este", a spus Irina Păcurariu.
Tot oraşul freamătă, nu doar PALAS-ul
Romanian Creative Week a organizat în ultimele zile evenimente în mai multe zone din oraş, nu doar în PALAS, aşa că peste tot s-a văzut o intensificare bruscă a traficului.
Asta pentru că RCW a adus la Iaşi mii de invitaţi, specialişti naţionali sau chiar internaţionali în diverse domenii - economie, artă, modă, muzică ş.a. - iar, ca efect de avalanşă, evenimentele organizate şi invitaţii speciali au atras zeci sau chiar sute de mii de turişti din afara Iaşului.
Este o reclamă extraordinară pentru oraş, reclamă făcută, veţi vedea mai jos, cu bani incredibil de puţini din bugetul local.
O reclamă şi un trafic pe care nu au reuşit să le genereze niciodată nici un preşedinte de ţară, premier, miliardar, formaţie de muzică ori ale VIP-uri care au trecut prin Iaşi şi PALAS.
Ce înseamnă Romanian Creative Week
RCW este un mix de evenimente din domeniul artei, modei, comunicării, economiei ş.a. organizat la Iaşi de 4 ani încoace. În acest an RCW a început pe 15 mai şi durează până pe 26 mai, interval în care zilnic sunt o sumedenie de expoziţii, dezbateri, întâlniri, prezentări de modă, concerte. Evenimentele au loc în tot oraşul, nu doar în PALAS, iar reacţia publicului a fost extraordinară.
Fie că a fost vorba de prelegeri ale lui Pleşu şi Patapievici, fie expoziţii la Aeroport ori Baia Turcească, peste tot mii de oameni au venit să vadă, să audă şi să participe.
"Perla coroanei" va fi, ca în şi la precedentele 3 ediţii, festivalul de modă, care va avea loc între 24 şi 26 mai în grădinile PALAS. Experienţa anilor anteriori arată că în fiecare seară vin zeci de mii de oameni doar să se uite şi, poate, să se inspire, din prezentările de modă.
Cine este "vinovat" pentru explozia de creativitate
În urmă cu 5 ani femeia de afaceri Irina Schrotter a vrut să reînvie vechiul festival de modă pe care-l organiza la sfârşitul anilor 90. Schrotter a înţeles însă că Iaşul a evoluat enorm între timp şi că există potenţial pentru mult mai mult decât un simplu festival de modă. Aşa că a strâns în jur mai multe cunoştinţe şi, pe banii ei şi ai firmelor familiei sale a gândit un festival mai amplu, al creativităţii. Ideea a prins extraordinar de bine şi an de an a tot crescut. S-a ajuns ca o agenţie UE să declare Iaşul "capitala creativităţii europene" pentru perioada în care este organizat RCW.
Iar în spatele acestui fenomen stă Irina Schrotter. O femeie care avea acasă tot ce voia, putea să stea liniştită să-şi numere milioanele sau pur şi simplu să citească o carte, dar a ţinut morţiş să ofere Iaşului o explozie de creativitate şi o imagine publică extraordinară.
Reclamă fabuloasă cu bani puţini
Ediţia 2024 a RCW costă 1,5 milioane euro iar majoritatea banilor, adică aproape 75%, provine din surse private. Irina Schrotter şi-a pus la bătaie banii proprii dar şi cunoştinţele din domeniul economic atrăgând sponsori uriaşi - 3 bănci de top, PALAS-ul, un gigant al băuturilor, un gigant mondial al telefoniei, plus alte firme mari.
Pentru că este un festival care face o reclamă extraordinară Iaşului, Irina Schrotter a convins şi Consiliul Local să aprobe alocarea a circa 400.000 de euro, sumă care pare derizorie în raport cu beneficiile de imagine dar şi economice ale comunităţii locale. Amintiţi-vă cum cheltuiau Primăria sau Consiliul Judeţean milioane de euro pe evenimente cu impact public redus şi beneficii aproape de zero zero pentru economia locală (ex. campionatul mondial de esports pentru care Primăria a topit 7 milioane euro sau "bojdeuca" pentur care Tablă Alexe a spart 1 milion euro).
Cine este Irina Schrotter
Este o ieşeancă absolventă de Medicină, chiar a fost doctoriţă la Spitalul Spiridon timp de 2 ani. În 1990 a fost printre primii ieşeni care a înfiinţat o firmă apucându-se de produs haine exclusiviste. Afacerea a crescut încet dar a luat având după ce a început producţia de masă. Acum Irina Schrotter are 3 fabrici în Iaşi unde lucrează aproape 600 de persoane. Ea şi soţul ei, Zaharia Schrotter, au şi alte afaceri importante, în special în imobiliare, afaceri ce oferă loc de muncă pentru încă 200 de persoane.
Potrivit unei evaluări făcute de TopIaşi la sfârşitul anului 2023, averea familiei Schrotter era de minim 45 milioane euro ceea ce-i plasa pe cei doi soţi pe locul 11 în topul bogătaşilor ieşeni (Cei mai bogaţi ieşeni - ediţia 2023 - topiasi.ro). Avea, deci, motive serioase să stea liniştită acasă şi să se bucure de orice moft dorea. A ales însă să piardă zeci de nopţi, să se roage de sponsori şi de autorităţi, să sune pe la tot felul de cunoştinţe din ţară sau străinătate şi să ofere apoi Iaşului titlul de "capitală europeană a creativităţii" cel puţin pentru perioada 15-26 mai.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI
Comments
Hop si madam Ochisor care nu avea loc etc etc
O vrajeala pe banii iesenilo