Cei mai importanţi dezvoltatori imobiliari români - grupurile One şi IULIUS - anunţă în presa centrală strategii radical opuse de dezvoltare pentru următorii ani. „Doar terenurile pe care le deținem ne permit să dezvoltăm pentru minimum 10 ani de acum înainte, fără a lua în calcul toate terenurile pentru care suntem în discuții de achiziție”, a spus Victor Căpitanu, co-CEO One United Properties. El a precizat că "ne axăm pe Bucureşti" deşi de 3 ani autorizaţiile noi se obţin extrem de greu acolo. În schimb grupul ieşean IULIUS pariază miliarde de euro pe marile oraşe ale ţării, cu excepţia capitalei: "Investiţiile IULIUS realizate până în prezent în oraşele regionale Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava depăşesc 1,2 miliarde de euro. De asemenea, avem în dezvoltare, în diferite stadii, două proiecte majore, la Cluj şi Constanţa, ce presupun investiţii totale de peste 1,3 miliarde euro", a repetat în ultima vreme Raluca Munteanu, director de dezvoltare IULIUS.
One: "vom continua să ne axăm pe București"
Într-un material de imagine publicat de Forbes România, One United Properties se laudă strident cu rezultatele financiare din 2023. O nuanţă foarte importantă pe care o semnalăm din start - grupul One nu suflă o vorbă despre investiţiile publice în timp ce IULIUS exact pe asta insistă.
"În ciuda unei scăderi cu două cifre a vânzărilor pe segmentul rezidențial din București, am înregistrat o creștere de 47% a veniturilor din vânzările de proprietăți rezidențiale, care au atins 876,2 milioane de lei în primele nouă luni din 2023, comparativ cu 597,7 milioane de lei în aceeași perioadă din 2022. Am înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 1,15 miliarde de lei pentru primele nouă luni ale anului 2023, o creștere de 27% față de aceeași perioadă a anului 2022", a declarat pentru FORBES Victor Căpitanu, co-CEO One United Properties.
El a precizat că "vom continua să ne axăm pe București (...) zona București-Ilfov are un PIB care se apropie de 100 de miliarde de euro. Numai Bucureștiul depășește, de exemplu, economia totală a Croației sau Bulgariei și reprezintă mai mult de jumătate din PIB-ul Ungariei.
(...) Noi ne organizăm afacerea în funcţie de priorităţile companiei, drept dovadă avem cam 5.700 de apartamente autorizate, inclusiv cele în stare avansată de construcţie, așadar avem ce construi și dacă ne raportăm doar la autorizaţiile existente. Pe de altă parte, doar terenurile pe care le deținem ne permit să dezvoltăm pentru minimum 10 ani de acum înainte, fără a lua în calcul toate terenurile pentru care suntem în discuții de achiziție"
IULIUS înşiră zecile de mii de job-uri create, parcurile publice, străzile şi sutele de milioane de euro aduse oraşelor
Într-o strategie de PR complet diferită, IULIUS insistă obsedant pe impactul public al investiţiilor sale făcute exclusiv în marile oraşe din ţară cu excepţia capitalei:
"În toate proiectele noastre din ţară lucrează 35.000 de angajaţi, iar numărul vizitatorilor care ne trec pragul anual este de peste 70 de milioane. Avem peste 190 de milioane de euro investiţi până în prezent în 130.000 mp de grădini urbane, infrastructură şi facilităţi publice.
(...) Investiţiile IULIUS realizate până în prezent în oraşele regionale Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava depăşesc 1,2 miliarde de euro. Avem în portofoliu peste 310.000 mp de retail, ocupaţi de peste 1.000 de retaileri, branduri nou intrare pe piaţa regională şi chiar naţională, dar şi care s-au dezvoltat de-a lungul anilor de la o primă locaţie la o reţea naţională, nu doar în proiectele noastre. Pe zona de office, operăm 15 clădiri de birouri clasa A, o suprafaţă de peste 242.000 mp, cu peste 130 de sedii ale unor companii multinaţionale, unele care au intrat pe piaţa din România prin intermediul proiectelor noastre. Cum spuneam, în total, sunt peste 35.000 de angajaţi care lucrează în proiectele IULIUS.
De asemenea, avem în dezvoltare, în diferite stadii, două proiecte majore, ce presupun investiţii totale de peste 1,3 miliarde euro. La Cluj-Napoca suntem în faza finală a procesului de autorizare a unui proiect major de reconversie urbană a fostei platforme Carbochim. Am reuşit să mutăm şi să retehnologizăm fabrica, demers ce a presupus o investiţie de peste 5 milioane de euro, fără a sista activitatea.
Prin cele două investiţii (Palas Iaşi şi Palas Campus), în centrul Iaşiului s-a format poate cea mai mare comunitate de IT&C, Outsourcing şi Automotive din România, cele opt clădiri pe care le operăm însumând 130.000 mp de spaţii office clasa A, în care îşi au sediile nu mai puţin de 70 de companii. Este, totodată, cel mai mare pol de talente, cu peste 14.000 de angajaţi, cu impact în retenţia tinerilor absolvenţi, care au acum oportunităţi să se dezvolte şi, astfel, motive în plus să rămână în ţară, în Iaşi. Sunt proiecte care au sporit atractivitatea oraşului şi poziţia sa de lider regional în domeniul tehnologiei şi inovaţiei", a spus directorul de dezvoltare al IULIUS Raluca Munteanu într-un interviu acordat ziarului BURSA.
*********************************
În ultima ediţie TOP Forbes 500 România patronii grupului One - Andrei Diaconescu și Victor Căpitanu - ocupau locul 10 cu o avere estimată de Forbes la 2,6 miliarde lei. Ieşeanul Iulian Dascălu era dat de Forbes pe locul 12 cu o avere de 2,5 miliarde lei.
Vedeţi mai jos argumentele Forbes apoi cele ale TopIasi.ro în aceste aprecieri.
TOP Forbes 500, ediția 2023, locul 10 – Andrei Diaconescu și Victor Căpitanu: Zodia prudenței
Dacă anul 2022 a însemnat pentru Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu, fondatorii și acționarii principali ai companiei de dezvoltări imobiliare One United Properties, diversificarea portofoliului prin extinderi și achiziții strategice, 2023 a adus consolidarea afacerilor și transformarea sau vânzarea unor active.
După cum declara Andrei Diaconescu, cofondator & co-CEO al One United Properties pentru Forbes în toamna anului trecut, cuvântul care a caracterizat cel mai bine anul 2022 a fost „Precauție”: „Activăm într-un climat de incertitudini și creșteri de prețuri, dar în cazul companiei noastre reușim să contracarăm printr-un grad de îndatorare mic, printr-o poziție mare de cash, locații premium în care dezvoltăm și, nu în ultimul rând, un produs de o calitate superioară”, spunea el.
Astfel, One United Properties a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri consolidată de 1,2 miliarde de lei, în creștere cu 4% față de 2021. Profitul brut a ajuns la 572,9 milioane de lei, în scădere cu 5% față de anul precedent, în timp ce rezultatul net a scăzut cu 1%, ajungând la 502,5 milioane de lei.
Compania a încheiat anul 2022 cu o poziție de numerar de 567 de milioane de lei, mai mare cu 12% față de începutul aceluiași an, datorită contribuției rezultate din majorarea de capital, care a adus companiei 253,7 milioane de lei în trimestrul al treilea din 2022, în ciuda investițiilor continue și a plăților de dividende.
Principalele momente-cheie în evoluția dezvoltatorului imobiliar, anul trecut, au fost livrarea Fazei 1 de birouri a proiectului One Cotroceni Park, cu o suprafață totală de 46.000 mp, în ianuarie. A urmat achiziția Bucur Obor, centru comercial renumit, care funcționează din 1975 și unde își desfășoară activitatea o mulțime de retaileri, de la afaceri de familie la branduri renumite, pe o suprafață de 26.000 mp. În martie, compania achiziționa fosta platformă Ford, din zona Floreasca, unde se dezvoltă proiectul de retail One Gallery, parte a One Floreasca City. A urmat, în iunie, achiziția unui teren pe strada Ramuri Tei nr. 3 din București, în suprafață de 10.700 mp, unde compania intenționează să construiască o dezvoltare predominant rezidențială, numită One City Club. Noua dezvoltare va avea aproximativ 200 de apartamente cu o suprafață estimată de 37.000 mp.
În luna iulie au avut loc patru evenimente: începerea vânzărilor la proiectul rezidențial One Lake Club (Faza II), cu 119 unități locative; clădirea de birouri One Tower, parte a One Floreasca City, cu o suprafață de 23.800 mp, a atins gradul de ocupare de 100%; a fost achiziționat un teren de 36.900 mp pe Bulevardul Poligrafiei, pentru un nou proiect rezidențial numit One Herăstrău City, cu 900 de apartamente; și a fost achiziționată clădirea de birouri One Victoriei Plaza, închiriată în întregime către First Bank.
În august s-a dat startul vânzărilor la One Herăstrău Vista, complex rezidențial cu 117 de unități, iar în octombrie compania informa despre cumpărarea clădirii de birouri Eliade Tower, în urma unei tranzacții de 9,5 milioane de euro. Tot în octombrie a fost obținută autorizația de construire pentru One Mamaia Nord și au demarat vânzările la Faza II, iar compania a anunțat reconversia uneia dintre clădirile de birouri One North Gate în apartamente, sub denumirea One North Lofts. Investitorul a obținut permisul de construire și pentru One High District, tot în zona Floreasca-Barbu Văcărescu Area, un proiect estimat spre livrare la finalul lui 2025. Cum obținerea autorizațiilor de construire în București este un eveniment în sine, dezvoltatorul anunța în luna octombrie două noi astfel de reușite: pentru One Floreasca Towers, de lângă Promenada Mall, și pentru One Lake Club.
Iar anul s-a încheiat în forță, cu alte achiziții, trei clădiri istorice din București, în vederea restaurării acestora și transformării într-un nou proiect, One Downtown . Tranzacția s-a ridicat la 3,73 mil. euro, iar valoarea brută de dezvoltare este estimată la 35 mil. euro. Cele trei clădiri sunt situate lângă Teatrul Odeon și Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”. Totodată, societatea a semnat actele și pentru un imobil situat lângă Ateneul Român, unde, după renovare, va funcționa One Plaza Athénée, cel mai probabil un hotel lifestyle de 5 stele, cu 100 de camere, a cărui inaugurare este estimată pentru anul 2025.
Anul acesta, One United Properties a obținut autorizația de construire pentru One Lake District, proiect cu peste 2.000 de apartamente la lacul Plumbuita; a achiziționat pentru 35 de milioane de euro un teren de 44.863 mp pe Șoseaua Progresului, pentru a dezvolta acolo un nou proiect mixt, One Cotroceni Towers; a vândut participația deținută în clădirea de birouri One Herăstrău Office către un investitor privat și a vândut, în luna mai, pentru 24 de milioane de euro, imobilul comercial One Athénée din București. Compania achiziționase clădirea istorică din centrul capitalei cu 4,9 milioane de euro în toamna anului 2021, cu scopul de a o transforma într-un proiect rezidenţial de lux.
Apoi a anunțat că va investi în jur de șase milioane de euro în construirea a două școli private, una din cadrul dezvoltării One Lake District, iar a doua între dezvoltările One Lake Club și One High District.
Anul trecut, au fost vândute și pre-vândute 599 de apartamente cu o suprafață totală de 52.724 mp, 978 de locuri de parcare și alte tipuri de unități, precum și apartamente aflate în stadiu incipient de dezvoltare, pentru un total de 169,2 mil. euro. Practic, 62% dintre apartamentele aflate în curs de construcție erau vândute la final de an, iar proporția a crescut la 65% la finalul lunii iunie a anului curent. Numărul de unități din portofoliul de vânzări, disponibile pentru vânzare și prevânzare este de 1.762, cu încă 1.283 care pot fi suplimentate la One Lake District. Numărul total de unități aflate în construcție în prezent este de 5.692, cu o valoare brută de dezvoltare de 1,5 mld. euro și alte 3.056 de unități se află în faza de planificare.
Unii dintre cei mai cunoscuți lideri de top din real estate, Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu continuă să impresioneze piața imobiliarelor din România. Absolvenți de studii economice, cei doi s-au cunoscut acum mai bine de 20 de ani, pe când Victor era student, iar Andrei era deja director de credite la Alpha Bank.
Din 2003 şi până în 2005 au lucrat la Bancpost, când au fondat Capital Partners, începând cu tranzacții cu terenuri din București. În 2006, Capital Partners făcea deja bani serioși, așa că s-au gândit să devină și dezvoltatori. Apoi, în anul 2009, când toată lumea fugea de imobiliare, au cumpărat un teren foarte bun în zona Floreasca, cu un milion și jumătate de dolari.
În 2007 au înființat One United Properties SA, iar din 2013 s-au concentrat pe dezvoltarea de proiecte imobiliare sub brandul „One”. Încă de la începuturi, s-a concentrat pe dezvoltări high-end și ultra-high-end, iar în 2019 și-a extins atenția către segmentul upper-medium, odată cu dezvoltarea One Timpuri Noi. În 2017, One a intrat pe piața de birouri prin achiziția One North Gate, iar la sfârșitul anului 2020, a livrat One Tower – prima clădire de birouri dezvoltată de One United Properties, în prezent închiriată 100%. One Floreasca City, unde este localizată One Tower, este prima dezvoltare mixtă în adevăratul sens al cuvântului, îmbinând zonele rezidențial, office și retail. One Cotroceni City, cu One Cotroceni Park format din zona de birouri deja livrate și 900 de unități rezidențiale ce urmează a fi finalizate la sfârșitul acestui an, va deveni în curând cea mai mare dezvoltare de regenerare urbană a One United Properties și din București.
Locul 10
2,6 miliarde de lei
Andrei Diaconescu 48 de ani
Victor Căpitanu 44 de ani
București, Imobiliare
Locul 10 în ediția 2021 a Forbes 500
TOP Forbes 500, ediția 2023, Locul 12 – Iulian Dascălu: Creșteri de două cifre
Antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, cel mai mare proprietar român de centre comerciale moderne, a avut un calendar extrem de aglomerat anul trecut. Livrările au curs una după alta, la fel și anunțurile de închiriere a spațiilor de birouri și de retail. Mai mult, majoritatea afacerilor sale au raportat creșteri de două cifre în 2022.
În iulie anul trecut, compania a inaugurat primul său proiect de retail de proximitate, Family Market Miroslava, amplasat în zona metropolitană a Iaşiului. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Primăria Miroslava, iar investiția s-a ridicat la aproximativ 12 milioane de euro. Family Market Miroslava are o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 7.000 mp şi cuprinde un mix variat de servicii, majoritatea ale întreprinzătorilor şi producătorilor naţionali şi locali. Ancora proiectului este retailerul Auchan România.
Al doilea proiect de tipul Family Market al grupului Iulius a fost lansat în decembrie anul trecut în cartierul ieșean Bucium, o zonă rezidențială care a cunoscut o dezvoltare constantă în ultimii ani. Investiția a fost similară primului proiect, de 12 milioane de euro, iar printre chiriași se numără McDonald’s Drive Thru, supermarketul Auchan, Sinsay și alți 23 de antreprenori locali și naționali.
Tot anul trecut, Grupul Iulius a făcut primii pași spre piața proiectelor rezidențiale, cu dezvoltarea din zona Palas Campus din Iași. Compania a organizat un concurs internațional de arhitectură pentru realizarea proiectului rezidențial, al cărui câștigător a fost declarat UNStudio, unul dintre cele mai cunoscute studiouri din lume. „Este un început pentru noi, dar acum piața permite dezvoltarea unor proiecte de înaltă calitate”, declarat atunci Raluca Munteanu, directorul de dezvoltare al Grupului Iulius.
Până în prezent, Iulius a mizat pe conceptul proiectelor mixte, de regenerare urbană, iar următoarea mare dezvoltare este cea din Cluj-Napoca.
Aici, compania condusă de Iulian Dascălu va investi peste 500 de milioane de euro în transformarea fostei platforme Carbochim, din Piața 1 Mai, unde planurile prevăd construirea unui mall, acompaniat de apartamente, birouri, spații verzi și de un nou pod peste Someș.
În ce privește spațiile de birouri, compania a finalizat în toamna anului trecut cea de-a patra clădire de birouri din ansamblul Iulius Town Timișoara, United Business Center 0, de peste 30.000 mp închiriabili. Proiectul mixed-use de regenerare urbană are o suprafață totală închiriabilă de 80.000 mp și o comunitate de peste 40 de companii multinaționale, de pe trei continente.
United Business Center 0 are 15 etaje office și două tehnice, două niveluri de parcare subterană și găzduiește birourile a 15 companii din domeniile IT & Outsourcing, automotive și servicii, cu un total de peste 4.000 de angajați. Dar cel mai mare proiect de office al grupului este Palas Campus din Iași, finalizat anul acesta. Proiectul de birouri are o suprafaţă închiriabilă de 60.000 mp, și a presupus investiții de peste 120 de milioane de euro. Aici vor lucra în jur de 5.000 de angajați ai unor companii precum Amazon, Microsoft, Allianz-Ţiriac, Cognizant Softvision și altele. Construcția a demarat în pandemie şi se află în vecinătatea proiectului mixed-use Palas, funcționând ca o continuare a acestuia. Până acum, compania Iulius a realizat la Iaşi cinci proiecte de real estate, care totalizează 130.000 mp de spații office și 105.000 mp retail, pentru care a alocat jumătate de miliard de euro (Palas Iași, Palas Campus, Iulius Mall Iași, Family Market Miroslava și Family Market Bucium). „Am început Palas Campus când ne confruntam deja cu provocările pandemiei, într-o piață office în expectativă. Acum, ne primim partenerii în noua clădire, pe cele 13 companii de renume mondial, cu birouri dedicate pentru peste 5.000 de talente locale din industria creativă și automotive”, a declarat la deschidere Iulian Dascălu, preşedintele companiei Iulius.
La Palas Campus și-au stabilit sediul companii din SUA, Germania, Franța, Norvegia, Elveția şi România, unele cu primul lor birou din regiune. Amazon este principalul chiriaș al proiectului. Compania americană a deschis în România, în 2005, la Iași, centrul dedicat pentru cercetare și dezvoltare, fiind prezent în ansamblul Palas din anul 2010, iar acum își reunește angajații din oraș sub un singur acoperiș. Aici vor lucra toți cei 2.000 de angajați ai Amazon Development Center Romania, din cei 5.000 de oameni care lucrează în Palas Campus. Printre ceilalți chiriași se numără AMD (Advanced Micro Devices), Allianz-Ţiriac, Cognizant Softvision, Expleo, HELLA România, HTEC Group, Microsoft, Profidata Dev, Safeguard Global și alții.
În 2021, clădirea a beneficiat de primul credit verde acordat unei companii românești de către IFC (International Finance Corporation, membră a Grupului Băncii Mondiale), în valoare de 72 de milioane de euro. Iar în octombrie anul trecut, dezvoltatorul a semnat o finanțare de 410 milioane de euro pentru rețeaua națională de centre comerciale regionale Iulius Mall. Creditul obținut este o refinanțare sindicalizată pe termen lung, acordată de Erste Group Bank, Banca Comercială Română, Raiffeisenlandesbank Niederösterreich-Wien, OTP Bank şi OTP Bank România.
Pe lângă dezvoltarea proiectului mixt din Cluj-Napoca, dezvoltatorul are în plan alte investiții în dezvoltarea Palas din centrul Iașiului. Aici, anul viitor va începe dezvoltarea celei de-a opta clădiri de birouri clasa A, parte din ansamblul Palas Iași, cu 14 niveluri și o suprafață de 18.000 mp, potrivit anunțurilor Iulius din aprilie 2023.
Povestea Iulius a început cu un mall la Iași, primul din afara Capitalei, inaugurat în anul 2000, iar în prezent portofoliul său cuprinde peste 300.000 mp de retail, în două proiecte mixed-use de regenerare urbană (Palas Iași și Iulius Town Timișoara), singurele de acest tip din țară, și o rețea națională de centre comerciale regionale. Din 2017, rețeaua de malluri regionale Iulius Mall din Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara (parte integrată din ansamblul mixed-use Iulius Town Timișoara) este deținută în parteneriat 50-50 de companiile Iulius și Atterbury Europe.
Iulius Group, ai căror acționari sunt, cu 50% fiecare, Atterbury România și Iulius Holding (deținut 100% de Iulian Dascălu), a obținut anul trecut o cifră de afaceri de 40,8 milioane de lei (+ 33%) și un profit de 9,8 milioane lei (+578% față de 2021).
Afacerile lui Dascălu au avut performanțe bune anul trecut, în special Iulius Mall din Timișoara, cu venituri de 199,2 milioane de lei (creștere de 31%), Iulius Mall Cluj, cu încasări de 116,5 milioane de lei (creștere de 27%), și Iulius Mall Suceava, cu o cifră de afaceri de 79,1 milioane de lei (creștere de 24%). Attrius Developments, care face, la fel ca proiectele de retail de mai sus, parte din deal-ul cu Attenbury, a obținut în 2022 afaceri de 202,6 milioane de lei (creștere de 40%). La fel și United Business Center 2 Timișoara, a mers pe creștere de 24%, cu afaceri de 29,3 milioane de lei și un profit de 4,1 milioane de lei. UBC 1 Timișoara a obținut 24 milioane de lei și profituri de 2,6 milioane de lei. UBC 1 din Cluj-Napoca a mers pe profit de 3,2 milioane de lei și afaceri de 10,2 milioane de lei (+18%), iar Iulius Management Center, în care Dascălu deține controlul total, a obținut afaceri de 107,9 milioane de lei anul trecut, o creștere de 24%, și un profit de 21,2 milioane de lei. Și Iulius Real Estate, cu afaceri de arhitectură, a fost pe plus de 50% în 2022, până la 28 de milioane de lei și un profit de 25,5 milioane de lei.
Grupul își păstrează și serviciile de curățenie, protecție și pază și instalații electrice în interior, prin companiile Light Cleaning (cifră de afaceri de 20,7 milioane de lei în 2022, profit de 1,1 milioane de lei), Vivide SRL (lucrări de instalații electrice, venituri de 7,3 milioane de lei, profit de 2,3 milioane de lei în 2022) și Dasko Security (activități de protecție și gardă: cifră de afaceri de 19,5 milioane lei, profit de 881.000 lei în 2022). United Business Center 5 din Iași a mers pe profit, obținând 4,3 milioane de lei la o cifră de afaceri de 17,6 milioane de lei anul trecut (+15%). Acesta nu este în parteneriat cu Atterbury Europe. Riviera Office din Cluj-Napoca, în care Dascălu deține prin Iulius Holding 50%, a obținut 9,5 milioane de lei.
Rezultatele obținute l-au ajutat pe Iulian Dascălu să se mențină pe locul doi în topul marilor proprietari de centre comerciale, după NEPI Rockcastle. În total, Iulian Dascălu este acționar la 34 de companii (dintre care șase radiate), și administrator la șase societăți. La doar 54 de ani, omul de afaceri din Iași este unul dintre cei mai influenți și discreți investitori din țară, iar planurile sale de dezvoltare sunt cu bătaie lungă.
****************************