Luni, 03 Aprilie 2023 19:56
Luni 3 aprilie a fost emis Acordul de Mediu pentru secțiunea montană a autostrăzii UNIRII - A8 (Miercurea Nirajului-Vanatori Neamț - 159 km). Un document respins în 2011 şi blocat apoi în sertare de mafiile din Bucureşti şi Bacău. A doua veste uriaşă pentru A8 venită luni este desuspendarea licitației pentru tronsonul 3 (Târgu Mureș - Miercurea Nirajului). Noua dată limită pentru depunerea ofertelor necesare proiectării și execuției celor 24,4 km este 19 aprilie 2023. Iar săptămâna aceasta va fi desuspendată și licitația pentru proiectarea și execuția celor 29,9 km ai tronsonului 1 (Leghin - Târgu Neamț) al A8.
Sunt detalii tehnice, care poate nu spun nimic publicului larg, dar care în realitate sunt victorii uriaşe în drumul spre Liga Campionilor, adică realizarea autostrăzii care să lege Moldova de Vestul civilizat.
Urtoi: "asistăm la un moment istoric"
Activistul Cătălin Urtoi este, probabil, cel mai impplicat om în epopeea obţinerii acordului de Mediu pentru bucata de autostradă dintre munţi. Deşi nu a putut dezvălui multe din dedesubturile acestei victorii, Urtoi a oferit o perspectivă ce lămureşte pe mulţi: "Se împlinesc 16 ani ( 3 Mai 2007 - 3 Aprilie 2023), de când se vorbește oficial despre A8! Astăzi asistăm la un moment istoric prin emiterea acestui Acord de Mediu, care în 2011 era respins!
În 27 Ianuarie 2022, la ședința bilunară de progres de la CNAIR, documentația de mediu pe această secțiune era ZERO barat!
Din Februarie 2022 au început efectiv procedurile de mediu.
Eu mi-am început activitatea de Consilier Personal al Ministrului Transporturilor în luna Februarie 2022, iar acest Acord de Mediu a fost unul dintre documentele pentru care m-am luptat la propriu în aceste 13 luni!
Foarte multe persoane m-au contrazis în toată această perioadă. Recunosc că Ministrul Transporturilor a avut încredere și m-a încurajat după fiecare etapă să merg mai departe.
În aceste 13 luni de zile ne-am lovit de birocrația românească, dar am reușit să o depășim și le mulțumesc tuturor celor care au înțeles că România are nevoie de această autostradă!
Le mulțumesc celor din județele Mureș, Harghita și Neamț, șefilor de instituții care m-au suportat și m-au sprijinit pentru a avansa cu această documentație!
Le mulțumesc celor din Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului care au înțeles cât de importantă este fiecare zi pentru a avansa cu acest proiect!
Le mulțumesc politicienilor din cadrul coaliției (PSD +PNL +UDMR) care au sprijinit anumite etape în toată această perioadă!
Au fost și momente în care m-am simțit umilit de către oameni pe care i-am considerat aproape de mine și de proiect, totul culminând cu minciuni revărsate continuu că proiectul nu avansează, cu telefoane și epistole la ministerul transporturilor sau cu excluderea mea din asociația al cărei membru fondator sunt, iar toate acestea în timp ce eram pe teren, în drum spre casă, după dezbaterile publice de obținere a acestui Acord de Mediu.
Sub această presiune eu mi-am văzut de ceea ce am promis acum un an de zile: Obținerea Acordului de Mediu pe cea mai dificilă secțiune de autostradă din România!
(...) trebuie să fim optimiști și să credem în acest proiect A8, iar eu vă garantez că voi face tot ce ține de mine ca să fie finalizat până în 2030!
Urmează închiderea SF-ului pentru secțiunea montană, fără alte conditionalitati, avizarea în CTE CNAIR și CTE MT a acestui SF. Apoi Interministeriala cu susținerea tuturor ministerelor implicate și HG pe indicatori tehnico-economici, finalizarea caietelor de sarcini și lansarea licitației de către CNAIR pentru: Completare studii geo + Proiectare + Execuție, cu termen final 2030.
Aceasta este singura variantă câștigătoare pentru A8, pe care eu o susțin!
Până acum v-am demonstrat că se poate!
Deci, #HaiCaSePoate!"
Şeful CNAIR anunţă deblocarea capetelor de autostradă la intrarea şi ieşirea din munţi
La scurt timp după eliberarea acordului de mediu pentru segmentul montan, şeful Companiei de Autostrăzi a anunţat o altă veste bombă: "A fost desuspendată licitația pentru tronsonul 3 (Târgu Mureș - Miercurea Nirajului) al Autostrăzii A8. Noua dată limită pentru depunerea ofertelor necesare proiectării și execuției celor 24,4 km este 19 aprilie 2023. Săptămâna aceasta va fi desuspendată și licitația pentru proiectarea și execuția celor 29,9 km ai tronsonului 1 (Leghin - Târgu Neamț) al A8. După reluarea licitației va fi anunțată noua dată limită pentru depunerea ofertelor. Vreau ca anul acesta să avem semnate contractele finanțate prin PNRR astfel încât să putem începe proiectarea și construcția primelor sectoare ale A8", a spus Cristian Pistol.
Precizare: cele două capete de la intrarea şi ieşirea în munţi fuseseră blocate mai bine de o lună la Comisia de Soluţionare a Contestaţiilor, firmele care vor să participe la licitaţie depunând peste 700 de cereri de lămurire cu privire la detaliile tehnice.
Ambasada SUA pare să sprijine A8
O altă veste foarte tare, dar deocamdată neoficială, este dorinţa Statelor Unite de a se urgenta construirea unei autostzrăzi care să lege Moldova de Vest. Nu s-a putut spune expres că e vorba de autostrada Iaşi - Târgu Mureş, dar ministrul Transporturilor a confirmat luni, după o întâlnire cu noul ambasador al SUA în România, că "proiectele vor avea continuitate indiferent de schimbările politice. Este un punct foarte important pe care l-am subliniat și am indicat existența unui acord, la nivelul Coaliției de guvernare, conform căruia, indiferent cine va conduce Executivul, Planul investițional nu va suferi modificări majore".
Sorin Grindeanu s-a pozat cu ambasadoarea Kathleen Kavalec asupra unor hărţi dar nu se vede limpede la ce proiecte se uitau cei doi. MInistrul Transporturilor a spus oficial doar că a transmis americanilor că România şi Polonia vor derula două proiecte importante: Rail2Sea și Via Carpatia.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI
Comments
NU MAI MANIPULATI psd-isti mizerabili