Miercuri, 29 Decembrie 2021 06:42
Dacă 2021 s-ar fi terminat pe 15 decembrie aș fi zis că ipoteticul premiu de ”Ieșeanul Anului” ar fi trebuit să meargă, fără dubii, la Iulian Dascălu. Asta pentru că în 2021 a făcut de unul singur (de fapt prin grupul său de firme - IULIUS) investiții mai mari la Iași decât au făcut la un loc Primăria, Consiliul Județean, cele 5 universități plus 8 spitale de stat. Dascălu a investit în Iași 140 de milioane de euro pentru PALAS Campus (salubrizînd o mahala de secol XIX) plus 17 milioane euro în minimall-urile de la Miroslava și Bucium. Bașca pornirea unei noi extinderi a PALAS-ului spre zona Sf Andrei, o extindere estimată acum la minim 80 milioane euro. Sigur, își va recupera acești bani, pentru că este un afacerist și încă unul foarte bun, dar vorbim de o investiție uriașă în Iași, una care produce locuri de muncă, impozite și, pe fond, ridică nivelul de trai.
Pentru asta Dascălu merita un premiu onorific, gen ”Ieșeanul anului”.
Numai că de pe 16 decembrie s-a consumat un adevărat miracol, neconștientizat încă de majoritatea ieșenilor. Cea mai mare investiție din istoria viitoare a Iașului - autostrada spre Târgu Mureș - a fost foarte aproape de a fi aruncată la coșul de gunoi. Puternicii șefi ai PSD Bacău au ordonat iar Guvernul PNL - PSD a executat retrogradarea A8 și promovarea A13, adică traseul Bacău - Brașov.
Nimeni dintre ”puternicii” Iașului nu s-a opus îngropării autostrăzii Iașului. Nici un parlamentar (și Iașul are 17 parlamentari, al doilea grup ca forță din țară), nici primarul, șeful de CJ sau prefectul. Toți au pus capul în țărînă să nu cumva să fie ”împușcați” de mafia din Bacău.
Atunci a intervenit miracolul. Câțiva activiști ieșeni - Cătălin Urtoi, Ionel Apostol, Irinel Bucur, Dorin Dobrincu, Dan Radu, George Țurcănașu, Alex Cohal și alții - au făcut turul ministerelor Transporturilor, Mediului și celui al Dezvoltării pentru a culege informații reale, nu cele falsificate la ordinul PSD Bacău. În același timp aceiași activiști au mobilizat sute de moldoveni din județele Iași, Botoșani și Suceava să trimită reclamații la București. Ministrul Transporturilor a fost amenințat fățiș cu un val uriaș de procese dacă nu ține cont de datele reale de trafic dinspre Iași și cele dinspre Bacău, dar mai ales dacă nu ține cont de nevoia Moldovei de a avea o autostradă ”pentru toți moldovenii” nu doar una a Bacăului, .
Iar scandalul a fost atât de mare încât Ministerul Transporturilor, condus de un PSD-ist care s-a pozat cerând construcția A13, a refăcut criteriile de eligibilitate. A rezultat că autostrada Iași - Târgu Mureș este prioritară la finanțare. Oricum era mai avansată și ca documentație de realizare, dar este extrem de important că e numărul 1 în Moldova și la capitolul finanțare urgentă.
Până la construirea autostrăzii mai este mult, foarte mult, vor mai interveni și alte momente grele, dar ceea ce au făcut activiștii spre finalul lunii decembrie este un adevărat miracol. Păstrând proporțiile, e repetarea episodului cu ordonanța 13, retrasă la presiunea străzii.
Pentru această victorie incredibilă a societății civile asupra Politiculuui, în condițiile abandonării luptei de către politicienii Iașului, le ofer activiștilor pro-autostradă titlul onorific de ”Ieșenii anului”.
Pentru tot ce au făcut în timpul anului îi includ aici și pe cei de la ”Moldova vrea Autostradă”, deși acest ONG s-a ferit să se asocieze în vreun fel ”revoluției” din decembrie a lui Urtoi, Dobrincu & co.
Aurel DOBAȘU
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI
Comments