"Cotnari este un brand pentru România şi ar trebui ca statul să se implice serios pentru a promova peste tot acest model de succes", susţine directorul Cotnari SA, Constantin Deleanu. El vrea un ajutor guvernamental pentur a mări exporturile. "În prezent noi vindem în mare parte din Europa, aici este baza, dar exportăm şi în Canada, SUA, Israel, Japonia, Rusia. Dorim să ne fixăm în Europa, țările nordice, acolo e mai greu de pătruns pentru că este monopol de stat, dar am observat că vinul de Cotnari se cere după ce este degustat", spune directorul de marketing al combinatului de vinuri, Cătălin Grecu.
Marea problemă: preţul mic de la export
"Înainte de 1989 vinul era exportat la prețuri foarte mici, deci era perceput de consumator ca un "produs de duzină". Acum noi încercăm să educăm consumatorul pentru că le vindem vinuri de foarte bună calitate dar preţul este încă mic, la 2-3 euro", recunoaşte Constantin Deleanu.
Preţul foarte mic de vânzare limitează capacitatea firmei de a se promova singură în afară. "Pe banii noştri putem participa doar la câteva târguri internaţionale. Iar noi cheltuim la intern circa 3 milioane de euro anual la o cifră de afaceri de 30 milioane. Imaginaţi-vă ce costuri am avea dacă ne-am promova la fel la nivel internaţional. Aici trebuie să intervină statul. În Chile 90% din producţia de vin merge la export, statul s-a implicat total în această privinţă. Iar acest producător a apărut acum 20 de ani, înainte nu ştia nimeni de ei. E un exemplu de urmat", arată directorul Cotnari SA.
"Vinul de Cotnari este deja brand de ţară, chiar dacă autorităţile nu ne-au ajutat deloc. Dacă ar face-o, măcar în promovare, ar fi mult, mult mai bine", a sintetizat scurt directorul de marketing al companiei, Cătălin Grecu.
Nr. 1 pe ţară. Deocamdată neoficial pentru că Murfatlar nu ne declasificat deşi e în insolvenţă
Extrem de orgolioşi, mai ales după câştigarea primei medalii de aur din 2014 la un prestigios concurs internaţional, şefii Cotnari SA revendică, la început mai timid apoi făţiş, locul 1 în topul producătorilor români de vin. Loc ocupat acum oficial de Murfatlar, companie intrată însă în insolvenţă.
"E dificil să joci de la egal la egal cu unul care nu-şi plăteşte TVA-ul, impozitele şi alte taxe", a început timid Deleanu. Odată spată gheaţa, directorul Cotnari a încpeut să arate de ce merită firma sa locul 1 pe ţară: "Suntem singura companie de vinuri din România care avem soiuri 100% româneşti, nu putem fi comparaţi cu nimeni. Suntem nr. 1 pe ţară de departe și ca producţie originală. Noi avem 8-9 milioane de butelii originale în fiecare an".
Cum a crescut afacerea
"Acum avem "doar" 350 de angajaţi permanenţi, iar ca sezonieri ajungem până la 1500. Cultivăm aproape 1700 de hectare ceea ce este destul de rar în afară. Acum 10 ani, când am preluat firma, Cotnari-ul era pe locul 4-5 pe ţară. Şi uitaţi-vă cât a crescut. Sunt convins că peste 10 ani vom fi detaşat pe locul 1 pe ţară, asta şi oficial nu doar neoficial, când ştim numai noi cum stăm", a estimat Deleanu.
Tezaur de minim 30.000.000 euro
Şefii Cotnari s-au lăudat cu vinoteca firmei - peste 1.000.000 de sticle de vin, cel mai vechi din 1956 (câteva sute de sticle). "Am mai văzut la Chişinău o vinotecă remarcabilă, dar nu aşa de mare şi diversificată ca a noastră. Valoarea de evaluare este de cel puţin 30.000.000 de euro. Dar să ştiţi că dacă cineva ar veni şi ar oferi 50.000.000 de euro tot nu aş renunţa la vinotecă, e prea frumoasă, diversificată, prea mult s-a muncit la ea", a spus Constantin Deleanu.
Ştefan cel Mare, Cătălin Moroşanu şi Florin Piersic
Când a venit vorba de simbolurile Cotnari-ului, şefii combinatului au lansat nume ce aparent nu au nici o legătură între ele. "Am oferit 2.000.000 litri de vin pentru sabia lui Ştefan cel Mare. Era o acţiune de marketing dar nu am mai concretizat-o. Eram tineri atunci, se întâmpla acum 10 ani. Oricum turcii erau foarte încântaţi de ofertă", a povestit directorul firmei, Constantin Deleanu.
El a avansat apoi un nume surpriză: "Mă gândesc să apelăm la un actor pentru imaginea firmei, la Florin Piersic. Mi-ar plăcea."
Directorul de marketing al combinatului de vinuri a punctat însă decisiv: "Acum toată lumea când îl vede pe Cătălin Moroşanu se gândeşte imediat la Cotnari. E un foarte bun vector de imagine".
Omul nr. 1 al Cotnariului a făcut încheiat cu o afirmaţie interesantă: "Dacă luam echipa de fotbal o duceam în Europa. Noi când ne apucăm de un lucru îl facem foarte bine. Am renunţat însă, acum avem alte proiecte".

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…