Marti, 12 Ianuarie 2021 09:43
“Grădinile sunt ceea ce îndrăgesc cel mai mult la proiectele Iulius. Sunt atașat de fiecare copac, țin foarte mult la aspectul lor, la cum sunt amenajate și sunt 100% implicat în fiecare etapă. Este locul în care îmi primesc invitații și care te face să te simți acasă”, spune omul de afaceri Iulian Dascălu cu prilejul unui interviu neobișnuit. Dascălu precizează cu același prilej că”deși niciodată nu e bine să spui «niciodată»”, exclude ideea vinderii PALAS - “nu îmi imaginez că voi face acest lucru”.
Zice că o vizita în SUA l-a făcut să se viseze regele mall-urilor
Extrem de discretul afacerist Iulian Dascălu a acordat recent un interviu publicației Economica.net. Acolo a povestit cum a construit rețeaua Iulius Mall.
“Ideea de a deschide un mall în România s-a născut pe vremea când vizitam SUA și am fost fascinat să descopăr acest lifestyle concept. Aveam 22 de ani și suficientă determinare cât să am curajul să fac un pas atât de mare. La întoarcerea acasă, aveam deja planul de business în care credeam, așa că am înființat compania Iulius și am demarat, la Iași, orașul natal, lucrările la primul mall din afara Capitalei, deținut de un român. Îmi amintesc cât de convins eram de proiect. Suficient cât să conving și băncile să îl finanțeze. Cu siguranță, în realitate a fost mai spectaculos decât pe hârtie și cu un succes mai mare decât anticipasem”, a declarat Dascălu potrivit Economica.net.
Adevărul e un pic altfel. Dascălu avea 31 de ani când a inaugurat Iulius Mall Iași iar banii veneau de la o bancă ce nici măcar nu avea sediul în România și care a acceptat să finanțeze un tânăr fără nici o experiență în domeniul mall-urilor. Asemenea SF a fost posibil datorită lui Dimitrios Fourlemadis, presedintele Centrului Cultural Elen și un apropiat al, pe atunci, mitropolitului Moldovei IPF Daniel. Fourlemanis a convins miraculos Banca Naţională a Greciei să acorde creditul fără de care nu s-ar fi construit mall la Iași.
4 mall-uri în 8 ani. Mall-ul din Iași s-a amortizat după numai 1 an
Primul Iulius Mall a fost un succes fabulos - ”s-a amortizat după numai 1 an de funcționare”, spunea chiar Dănuț Prisecariu, principalul concurent din acei ani ai lui Iulian Dascălu.
Logic, a urmat un alt proiect incredibil: a construit un mall de 2 ori mai mare la Timișoara cu o sumă fabuloasă (inițial 35 de milioane, apoi 50 de milioane de dolari de la o bancă în anii în care să iei numai 1 milion era o uriașă performanță) pe un teren de care nimeni nu s-a putut apropia până atunci (existau acolo antene folosite de serviciile de informații, asta ca să fie clar ce putere avea încă de atunci Iulian Dascălu).
Iulius Mall Timișoara a fost inaugurat în 2005, iar peste 2 ani Dascălu a bifat un alt mall grandios la Cluj. În fine, peste 1 an deschidea și Iulius Mall Suceava.
Deci 4 mall-uri în numai 8 ani, ritm nebun până și în țările extrem de dezvoltate darămite într-o Românie care abia învăța ce e aia comerț modern.
“Uitându-mă înapoi, cred că elementele care au stat la baza a ceea ce este astăzi Iulius sunt: curajul, încrederea și energia specifice tinereții, dar și ambiția de a crea ceva nemaivăzut, care să aducă valoare și să cucerească publicul. Tușa finală a fost echipa de oameni pe care o am alături, la fel de curajoși și vizionari, pricepuți, optimiști, gata să-și pună în joc toate resursele pentru a reuși”, spune acum Dascălu în interviul cvasipublicitar din economica.net
“Nu există rețete-minune. Greșelile ne-au ajutat cel mai mult să găsim soluțiile corecte”
Proclamat de presa economică drept „regele mall-urilor”, Iulian Dascălu pozează într-un tip modest care a învățat din mers: “Nu am avut o rețetă minune, care să ne garanteze că facem bine ceea ce facem. Mare parte din modul de operare a unui mall, am aflat analizând investițiile de acest tip din America. Apoi, am adaptat modelul de business la realitatea din România, punând în valoare capacitățile echipei. Practic, noi am propus comunității un concept, dar modul în care acesta a prins formă se datorează așteptărilor, preocupărilor și preferințelor locuitorilor, pe care le-am descoperit și aplicat în timp. Sigur că nu am luat doar decizii corecte, nimeni nu o face. Dar, mai presus de orice, greșelile ne-au ajutat cel mai mult să gândim și să găsim, până la urmă, soluțiile corecte. Dacă își imaginează cineva că astfel de investiții apar peste noapte, se înșală. Este nevoie de foarte multă muncă, de asumarea riscurilor, de responsabilitate față de comunitate și de multe nopți nedormite și ocupate cu idei, foarte multe idei”, conchide antreprenorul care a introdus în vocabularul ieșenilor un nou cuvânt - mall.

“Au existat momente de cumpănă, când a trebuit să regândim proiecte în construcție, să găsim soluții de adaptare pentru a nu risca un colaps. Ca oricare alții, am traversat suficiente perioade de criză, nu am avut un parcurs lin”, mai spune președintele Grupului Iulius.
Prima criză economică l-a făcut să treacă la o etapă superioară: PALAS
Criza economică din 2009 l-a prins încercând un fel de mega-mall în centrul Iașului. Blocarea pieței i-a dat dureri imense de cap dar ulterior l-a ajutat să redimensioneze proiectul - a renunțat la cele 500 de apartamente de fițe preconizate inițial și a pariat masiv pe zona de distracție în aer liber (parcul PALAS) și pe birouri (turnurile UBC): ”ce îmi vine prima dată în minte este construcția Palas din Iași, proiect început înainte de recesiunea din 2008 – 2009 și remodelat și realizat în timpul ei. Când se instala serios criza, aveam începute deja lucrările. Din fericire, la un stadiu care ne-a permis să adaptăm proiectul noilor cerințe din piață la acea vreme. Era un concept mixt, o premieră în România și am decis să regândim o parte din funcțiuni și procentul lor, renunțând la rezidențial, pe atunci cel mai afectat sector. Deși a fost o decizie greu de luat și foarte greu de implementat, a fost una corectă”.

Cât despre schimbările majore în strategia de business, Dascălu spune că cea mai notabilă se referă la trecerea de la shopping mall-uri la ansambluri mixte. “A fost acel punct zero în care am realizat că proiectele Iulius sunt mai mult decât destinații pentru cumpărături, că au devenit repere ale orașelor și puncte unde oamenii își dau întâlnire. Schimbarea a venit firesc, dintr-o dorință de a oferi comunității un spațiu al ei, la nivel occidental, dar care, în același timp, să contribuie cu adevărat la bunăstarea și dezvoltarea regiunii. Mutarea asta îndrăzneață am făcut-o tot la Iași, pentru că mi-am dorit să ofer comunității din care provin un proiect care să-i îmbunătățească viața și care să reprezinte un motiv de mândrie. Acum, proiectele acestea par a fi piesa care le lipsea orașelor”.
Al 2-lea PALAS i-a adus asocierea cu un fond multimiliadar
Ca și primul Iulius Mall, PALAS Iași a fost un succes uriaș, e drept, nu chiar din primul an, dar totuși succes foarte mare. Logic, a vrut să multiplice modelul iar prima clonare a PALAS-ului a fost la Timișoara. Pentru acel proiect dar și pentru un megaPALAS în București avea nevoie de munți de bani mai ieftini decât cei ai băncilor așa că a făcut o nouă mișcare șoc: în 2017 s-a asociat cu Atterbury Europe, aripa unor multimiliardari din Africa de Sud. Le-a cedat africanilor 50% din rețeaua Iulius Mall dar a păstrat 100% din acțiunile PALAS Iași. “A fost o schimbare importantă, care a avut scopul, dar și urmarea, de a accelera ritmul investițiilor”, explică acum afaceristul ieșean. Nici acum nu se știe clar cât a încasat Dascălu de la Atterbury dar TopIași a estimat la minim 450 milioane euro afacerea (225 milioan e prețul celor 50% din Iulius Mall și alte 225 milioane puse la bătaie pentru investiții)
Spune că nu va vinde niciodată ce are acum
Cu 100% din PALAS Iași, 50% din Iulius Town Timișoara (tot un PALAS dar de 2 ori mai mare) și 50% din Iulius Mall Cluj și Suceava Iulian Dascălu este, de departe, cel mai bogat ieșean (Cel mai bogat ieșean din istorie - topiasi.ro).
Interesant este că deși public nimeni nu știe nimic despre vreun nou exit (nici măcar zvonuri nu sunt pe tema asta) Dascălu anunță că nu vrea să vândă nimic: “Nu îmi imaginez că voi face acest lucru (vânzarea portofoliului - n.red) vreodată. Este ceea ce am făcut toată viața, o misiune asumată și, în același timp, o responsabilitate față de echipă, față de comunitate. Nu am construit niciodată cu gândul de a vinde, ci cu cel de a crește, de a fi parte dintr-un plan mai amplu care să aducă într-adevăr dezvoltare”
Un alt “niciodată” mare pe care a instatat în interviul dat către Economica.net este referitor la politică. “Nu mă voi implica în politică. Nu am făcut-o și nu o voi face”.
Iulian Dascălu sentimental: ”nu pot descrie în cuvinte bucuria să văd că într-un parc care nu exista înainte, râd copii și vârstnici deopotrivă”.

“Grădinile sunt ceea ce îndrăgesc cel mai mult la proiectele Iulius. Sunt atașat de fiecare copac, țin foarte mult la aspectul lor, la cum sunt amenajate și sunt 100% implicat în fiecare etapă. Este locul în care îmi primesc invitații și care te face să te simți acasă”, spune Iulian Dascălu. „Proiectele noastre sunt pentru publicul larg și succesul se măsoară în nivelul de acceptare și de apreciere. După fiecare proiect inaugurat, am avut acel capital de suport pentru a continua, pentru că ni s-a confirmat că am livrat conform așteptărilor și de fiecare dată ștacheta a fost montată mai sus. Este un sentiment pe care nu-l pot descrie în cuvinte, să vezi că într-un parc care nu exista înainte, râd copii și vârstnici deopotrivă. Ce confirmare mai importantă poți avea, decât aceea că lumea se atașează de proiectele Iulius și le vede valoarea pentru comunitate?”, completează afaceristul ieșean în interviul acordat Economica.net
Răspunsul la pandemie: extinderea PALAS și promisiunea creării a 5000 noi locuri de muncă la Iași
“Pandemia ne-a surprins pe toți prin agresivitate și amploare. Întregul an a fost cu șocuri, adaptări de strategii, gândit noi modele de lucru și găsit soluții. Am mai trecut prin crize, însă de data aceasta, lucrurile sunt mai complicate. Înainte de orice, siguranța și sănătatea contează, așa că și modul de a opera s-a adaptat în funcție de această prioritate. Pandemia ne-a obligat să răspundem cu soluții concrete, să ne optimizăm activitatea și să găsim calea pentru a ne susține partenerii. Am făcut compromisuri, ne-am asumat impactul negativ, am găsit strategii comune de lucru și, pe cât posibil, ne dorim ca business-urile, mai ales cele locale, să nu dispară”, apreciază Dascălu în Economica.net.

El a precizat că nici măcar pandemia nu l-a oprit din extinderea PALAS-ului (VIDEO. Criză? Ritm nebun pe cel mai mare șantier civil din țară - PALAS Campus Iași - topiasi.ro). Are în șantier cea mai mare clădire de birouri din România - Palas Campus - o investiție dusă oficial la 120 de milioane de euro și care va genera în 2022 circa 60.000 mp de birouri clasa A. “Așa cum facem de obicei, nu construim speculativ, ci pe o cerere concretă. De aceea, nu exagerăm când spunem că vor fi create 5.000 de noi locuri de muncă după finalizare și peste 1.700 în timpul construcției proiectului”, explică Dascălu.
Promite că va face totuși și cea mai înaltă clădire din România
3 ani s-a lăudat Iulius Group că va construi la Timișoara cea mai înaltă clădire din România - un turn de 155 me, dar în ciuda angajamentelor șantierul a fost oprit când s-a ajuns la 90 m înălțime. Dascălu promite înjsă, prin intermediul Economica.net, că va câștiga pariul final: ”Ne-am dat seama că este necesară o dezvoltare în etape, pentru a răspunde cererii existente și a preda spații, pentru că avem un grad de ocupare de 90% pentru această primă etapă. Ulterior, vom continua construcția până la 27 de etaje și 52.000 mp”.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Comments