Marti, 03 Noiembrie 2020 06:34
Cel mai bun exemplu de ”capitalism de cumetrie” al ultimilor ani pare Dumitru Anchidin. Acesta a fost în câteva rânduri director la firme ale CFR dar în același timp derula afaceri pe seama CFR prin firme pe care le controla direct sau indirect, afaceri ce i-au adus milioane de euro. Cea mai profitabilă firmă pare a fi SC FEROTRANS-T.F.I. SRL Iaşi pe care www.supervizor.ro a descoperit-o ca realizând un profit net de 9.590.751 lei în ultimii 4 ani. În 2016 FEROTRANS a raportat la Finanțe un profit net de 4,2 milioane lei, în 2017 a scăzut la ”doar” 2 milioane lei, în 2018 a coborât iar, de data asta la 1,8 milioane iar în 2019 a raportat doar 1,6 milioane lei.
Supervizor.ro precizează că ”Dumitru ANCHIDIN a fost director CFR MARFĂ – Sucursala Moldova în mai multe etape (ultima dată a fost dat afară în august 2020), iar succesul în afaceri vine din contractele cu firme CFR”.
Anchidin e ”copilul” lui Solcanu și contestatar al PALAS-ului
Ca orice bugetar devenit milionar în euro din afaceri cu statul, Dumitru Anchidin a ”scos capul” prin PSD. Simpatia lui Ion Solocanu i-a adus la începuturile anilor 2000 șefia CFR Iași, perioadă în care a încercat, alături de Bogdan Abălași (subprefect 10 ani mai târziu), tot felul de mici tunuri - ba cu traverse de cale ferată, ba cu alte consumabile.
A devenit celebru în 2005 când, în calitate de consilier local PSD, s-a opus zgomotos proiectului MADISON, actualul PALAS Iași. Influența lui Iulian Dascălu a dus rapid la schimbarea lui Ion Solcanu de la șefia PSD Iași, apoi la exmatricularea din politica mare a lui Anchidin.
În următorii 10 ani a reapărut meteoric prin firmele CFR, dar principala sa ocupație în acest timp a fost găsirea unor afaceri bănoase.
A importat vagoane și locomotive uzate apoi le-a vândut pe bani frumoși
Cum firmele de transfort feroviar din UE se modernizau masiv, au fost scoase la casat mii de vagoane și locomotive. Așa că Anchidin a simțit pontul. Din Austria și Olanda a importat masiv vagoane pe care ori le-a vândut la fier vechi (numai afaceristul ieșean Petre Buzincu i-a cumpărat peste 100 de vagoane), ori le-a modernizat și le-a dat operatorilor privați din România (în special Grupului Feroviar Român al lui Gruia Stoica, proprietar și al fabricii de vagoane de la Pașcani).
Intermedierile au fost extrem de bănoase, așa că în 2016 a bifat oficial un profit net de 4,2 milioane lei.
Și pentru că totul mergea atât de bine a încercat o lovitură uriașă.
A vrut să aducă 48 de trenuri din Olanda
În 2017 Compania Căile Ferate Olandeze - Nederlandse Spoorwegen (NS) - și-a electrificat complet rețelele așa că a scos din uz zeci de trenuri diesel ce aveau o durată de viață de doar 20 de ani (exploatarea normală este de 40 de ani). Ferotrans TFI Iași a vrut să ”salveze” compania olandeză și s-a angajat să preia 48 de trenuri numite Buffalo. Numai că la scurt timp firma lui Anchidin a descoperit că nu prea are cum să le transporte în România. Asta în varianta oficială, cea neoficială fiind că nu le-a putut ”mărita” rapid și pe bani mulți. Așa că Anchidin s-a sucit și a lăsat trenurile să ruginească și să ocupe liniile ferate olandeze. Motiv pentru care CFR-ul olandez l-a dat în judecată cerându-i despăgubiri de 500 euro pe saptamana pentru fiecare garnitura de tren. ”La 1 septembrie 2019 suma amenzii datorate de Ferotrans societatii NSR se ridica la 1.773.000 euro’’, se arata in cererea de chemare in judecata a NSR.
Acum 2 săptămâni a cerut insolvența CFR Călători: ”s-au purtat ca niște interlopi”
Nu știm cum a ”închis” cu olandezii dar știm că Anchidin a prins gustul proceselor pe bani mulți.
Pe 19 octombrie 2020 Ferotrans cerea declararea insolvenței CFR Călători iar primul termen de judecată în acest dosar a fost stabilit pentru data de 5 februarie 2021.
Anchidin a recurs la acest gest șoc invocând neplata a circa 50.000 de euro proveniți din, atenție, compensarea unei datorii a firmei sale către societatea de stat. ”Eu am avut o datorie la CFR Călători, stabilită prin hotărâre judecătorească. În cele din urmă, am apelat la compensare și am livrat către CFR Călători, prin executor judecătoresc, un automotor. La rândul ei, CFR Călători trebuia să-mi plătească TVA aferentă, în valoare de 248.000 de lei. Din ianuarie am trimis factura, am făcut și somație, dar m-au tratat cu indiferență. S-au purtat cu mine ca niște interlopi”, a declarat Anchidin citat de clubferoviar.ro.
Conducerea CFR Călători a pretins că nu a primit, până la această oră, nici o cerere de chemare în judecată.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.