Președintele României a fost vineri și sâmbătă la Iași oficial pentru a bifa evenimente la Universitatea Al. I. Cuza și la sediul Garnizoanei din Copou. „În treacăt” a avut o întâlnire cu niște oameni de afaceri locali, ocazie cu care patronul Electra - Marian Berdan și creatoarea de modă Irina Schrotter i-au cerut să ajute concret la construcția autostrăzii A8 (Ungheni - Iași - Târgu Mureș). Nicușor Dan a oferit niște promisiuni vagi dar la ieșire, în singura conferință de presă, l-a somat jurnalistul Radu Mesnita de la Ziarul de Iași să explice ieșenilor ”Cum ar putea președinția să ajute grăbirea acestor proiecte (A7 și A8) din zona Moldovei?". Aici răspunsul șefului statului a părut optimist dar cu o condiție:
”În propunerea României pentru SAFE sunt trecute ambele capete, Pașcani-Siret (A7) și Pașcani-Ungheni (A8). Sunt foarte optimist că ele o să fie eligibile pentru Comisie și deci să fie finanțate din programul SAFE.
Este o diferență între cât costă ele și cât a propus România, cam un miliard euro.
Soluția este fie a reduce din accesoriile acestor autostrăzi pentru a ne înghesui în cele 4(patru) miliarde, fie a aduce miliardul rămas din fonduri structurale 2021-2027.
În orice caz este important ca ambele bucăți de autostradă să fie făcute și sunt toate șansele.
Deci SAFE și FONDURI STRUCTURALE 2021-2027...", a spus președintele României.

Activistul proautostradă Cătălin Urtoi zice că diferența de bani e mai mare și nu prea are de unde să fie adusă
Este adevărat că în solicitarea Guvernului României către Comisia Europeană sunt trecute ambele "capete", Pașcani-Siret (A7) și Pașcani-Ungheni (A8).
Până pe 29 noiembrie 2025 vom afla decizia finală a Comisiei Europene cu privire la finanțarea acestora.
În privința eligibilității cu trimitere la valoarea celor două tronsoane, documentele oficiale ne arată următoarea situație:
Pașcani-Siret (A7), cu loturile Pașcani-Rascani (33 km), Rascani-Suceava (28,97 km) și Suceava-Siret (55,7 km) au o valoare totală de aproximativ 1,4 miliarde euro (fără TVA)
Pașcani-Ungheni (A8), cu loturile Pașcani/Moțca-Târgu Frumos (27 km), Târgu Frumos-Lețcani (28,6 km), Lețcani- Iași DN24 (17,7 km), Iasi DN24 - Golăiești (12,7 km) și Golăiești-Ungheni (2,7 km) au o valoare totală de aproximativ 4,3 miliarde euro (fără TVA)
Total valoare pentru cele două tronsoane - 5,7 miliarde euro (fără TVA)
În privința "reducerii unor accesorii" probabil președintele se referea la reducerea valorii investițiilor în urma licitațiilor care sunt în derulare pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni și la lotul Suceava-Siret, unde urmează HG pe indicatorii tehnico-economici și licitația de Proiectare și Execuție.
În ceea ce privește completarea valorii din fondurile structurale - programul de transport PT 2021-2027, ar fi o soluție, doar că aici avem în acest moment la nivel național o supraîncărcare pe contracte de peste 300% și deci ar trebui să se renunțe la niște proiecte, dacă aceste două tronsoane se vor PRIORITIZA la finanțare, ca fiind tronsoane de interes strategic-national, deci trecute prin CSAT, iar in aceasta variantă Președintele are un rol important!
Trebuie să așteptăm luna noiembrie, când se vor lămuri multe lucruri cu privire la această finanțare!
Nu s-a vorbit ieri deloc in conferința de presă despre A8 - sectorul montan!”

Urtoi îi cere și premierului să ajute Moldova
Activistul proautostradă Cătălin Urtoi a avut apoi ”două întrebări, pe care nu le-aș pune Președintelui, ci Guvernului Ilie Bolojan și coaliției de guvernare PNL + PSD + USR + UDMR + Minorități:
Dorește actualul executiv să respecte legea 291/2018, care spune că Autostrada Unirii-A8 trebuie finalizată până la 31 Decembrie 2030?! Eu as merge chiar până în 2032.
Dacă se dorește acest lucru, care sunt soluțiile financiare și de ce nu se deblochează etapa de proiectare pe toate loturile? Mentionez că această etapă este obligatorie și nu reprezintă o valoare extraordinar de mare în raport cu execuția.
De asemeni este necesară pentru finalizarea etapei de proiectare emiterea HG pe exproprieri până la final de noiembrie 2025.
Viitorul se construiește, viitorul nu se așteaptă!
Hai să UNIM cele trei provincii istorice românești Transilvania, Țara Românească și Moldova prin autostrăzile A1, A7 și A3 + A8 până în 2030-2032 - PROIECT DE ȚARĂ!”
Irina Schrotter zice că mesajul lui ND despre A8 e optimist
”Aseara am avut onoarea si bucuria de a fi, alaturi de o parte a mediului de afaceri din Iasi, la intalnirea cu Presedintele Nicusor Dan.
Au fost aproape 2 ore de dialog intens, aplicat, despre problemele / ideile si perspectivele economiei romanesti si despre interesele orasului Iasi si ale regiunii noastre. Bineinteles ca Autostrada A7 si A8 a fost subiectul cel mai des abordat, din diverse perspective ( ale mediului de afaceri, ale administratiei locale) si raspunsul primit de la Presedinte a fost unul care ne da multa speranta. Cel mai important, insa, a fost faptul ca avem convingerea ca Presedintele a perceput foarte clar importanta si speranta pe care noi o dam acestor 2 obiective majore de infrastructura pt orasul si regiunea noastra.
As spune ca Iasul s-a prezentat exact asa cum este: Tanar, activ, implicat, inteligent, cu fata spre viitor, puternic ancorat in sectoatele de interes global (tehnologie, farma, creativitate), totul extragandu-si seva dintr-o infrastructura educationala cu o istorie si rezultate de care a beneficiat si beneficiaza nu doar intreaga tara dar si corporatii mari internationale care activeaza global.
Gazdele noastre, Amazon si Palas Campus au asigurat conditiile perfecte pentru acest dialog”, a scris Irina Schrotter pe Facebook.

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…