O divizie a celebrei bănci olandeze ABN AMRO a aniversat miercuri un an de când lucrează, pe domeniul tranzacțiilor on-line, cu specialiștii din Iași ai Levi9. Peste 10 oficiali olandezi au venit miercuri la Iași pentru a-i premia pe cei 70 de tineri care asigură serviciile de suport a diviziei ABN Amro Clearing iar mesajele olandezilor au fost roz-bombon la adresa românilor - ”lucrați extraordinar”, ”sunteți o echipă foarte eficientă”, ”suntem extrem de mulțumiți de înființarea AAC IT Service Hub la Iași”. La Levi9 Iași lucrează acum aproape 200 de tineri ingineri care, pe lângă ABN Amro Clearing, ajută și alți giganți mondiali - ex: Scania este client de 10 ani al echipei de la Iași.
Declarativ nu banii ci peisajele, tinerii și mâncarea i-au îndrăgostit pe olandezi de Moldova
De departe, cel mai interesant mesaj a fost transmis de Peter Hudak, IT Security Expert Cyber Offense și un fel de coordonator al biroului Levi9 Iași: ”Acum 3 ani nici nu știam unde este pe hartă Iașul. Dar când am ajuns aici, am cunoscut oamenii locului, am văzut ce țară frumoasă aveți, ce peisaje sunt în Moldova, ce mâncare bună aveți... Credeți-mă, am ajuns să iubesc Moldova, pot să spun că azi aici este casa mea”, a declarat Peter Hudak. Ce este cu adevărat interesant e că discursul a fost ținut într-o română surprinzător de bună pentru un olandez care a început abia de un an să ne învețe limba.
Înțelegând perfect efortul de adaptare făcut de coordonatorul olandez, tinerii români l-au aplaudat frenetic. 
Olandezii lasă în Iași 15 milioane de euro anual
Dacă luăm în calcul un salariu mediu de 3000 euro net lunar plus taxele și impozitele aferente acestuia, ori 180 de angajați câți are Levi 9 acum, plus costuri de funcționare (chirie, utilități, echipamente, softuri), ajungem lejer la minim 15 milioane de euro aduse anual în Iași de Levi9.
Dar cel mai important aspect este faptul că 180 de tineri foarte bine școliți au găsit de muncă aici și au putut să se stabilească la Iași nu să plece la București, Cluj ori în Vestul Europei.
Un alt mare avantaj este că acești tineri au acces relativ ușor la tehnologii mondiale, deci își pot ridica rapid gradul de pregătire, atu extrem de important pentru competitivitatea orașului în raport cu altele.
Doar 3% din angajații din IT sunt la firme românești
O analiză făcută în 2023 de TopIasi dar care își păstrează valabilitatea și în 2025 arată că deși Iașul se prezintă centru regional IT din cei aproape 160 de oameni de afaceri locali care au averi de minim 5.000.000 euro doar 3 și-au construit averea din afaceri în IT. Șocul este și mai mare dacă ne uităm la proporția angajaților din firmele locale vs total (sub 1000 de tineri din toată Moldova lucrează în firme 100% române, adică aproape 3% din cei 30.000 de angajați cât se estimează că are acum IT-ul local).
Drept urmare în Iași IT-ul este copleșit, nu dominat, de multinaționale, având birouri aici aproape 80 de companii din toată lumea. 
De ce nu avem și firme 100% ieșene care fac asta
De ce nu performează ieșenii dacă piața din acest domeniu ”duduie”?
”Nu e ușor să construiești echipe atât de complexe, ai nevoie de timp și bani mulți. Spre exemplu la noi un absolvent de Informatică sau Automatizări și Calculatoare are nevoie între 3 și 6 luni de training intern doar pentru a ajunge la stadiu de Junior, adică poate fi integrat într-o echipă dedicată unui mare client mondial. Pentru a ajunge la stadiul de Senior, adică să poată gestiona mari proiecte și să conducă echipe, este nevoie între 5 și 7 ani”, ne-a povestit un coordonator român al Levi9.
Iar pentru a construi o echipă de 70 de oameni, minimul necesar pentru deservirea unor clienți de genul Scania ori ABN Amro Clearing, sunt necesare investiții de multe milioane euro.
”Dar să zicem că un român poate depăși toate aceste etape și construiește o firmă bine pregătită pentru piață. Partea cea mai grea vine însă abia acum: ai nevoie să cunoști și apoi să convingi un client de top care să-ți asigure comenzile. Și pentru asta trebuie să fii acolo, în city-urile financiare, nu la Iași sau București. Bonus, acum e o concurență sălbatică din partea Asiei (India, Pakistan, Indonezia) și Africii (în zona de sud), ăștia au prețuri imbatabile, noi din România nu-i putem bate la costuri. Îi batem doar la credibilitate și seriozitate dar trebuie ca ei să te știe că ai bonitate, altfel vor alege , foarte probabil, să lucreze cu cei mult mai ieftini”, ne-a spus un operator din piață.
Levi9 are birourile de vânzări în Olanda și are conexiuni puternice în marile centre financiare ale lumii - New York, Hong Kong, Londra, ce să mai sopunem de Amsterdam - așa că este logic să poată prinde și apoi fideliza clienți de top mondial, precum ANB Amro Clearing.

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…