autostrada unirii a8Victoria colosală a partidului pro european PAS în alegerile parlamentare din Republica Moldova a revitalizat planurile de modernizare accelerată a Ucrainei și Basarabiei în perspectiva aderării rapide la UE. Iar un loc extrem de important în aceste planuri îl au autostrăzile, Comisia Europeană discutând deja, e drept că neoficial, despre rutele Kiev - București și Odessa - Chișinău - Iași. Planurile ar fi ca aceste autostrăzi să fie date în exploatare în 10 ani. Asta ar presupune, automat, ca statul român să găsească soluții pentru a finaliza autostrada Iași - Târgu Mureș, mai precis sectorul de 159 de km care traversează Munții Carpați de la Moțca la Miercurea Nirajului. Sectorul montan are documentațiile tehnice finalizate dar nu are asigurată finanțarea.  


Urtoi: ”Câteva informații în legătură cu tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni de pe Autostrada Unirii-A8”. 

     

Cea mai informată persoană în privința A8 este, cel puțin la Iași, activistul Cătălin Urtoi. El a evitat să comenteze oficial planurile de construire a segmentului Moțca - Ditrău - Miercurea Nirajului - Târgu Mureș, dar a detaliat situația de pe tronsonul din județul Iași al Autostrăzii Unirii. 
     

”Plecând de la declarațiile premierului Ilie Bolojan și intențiile bune din partea actualului guvern, în mod special Ciprian Serban (Ministrul Transporturilor), Dragoș Pîslaru (Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene) și nu în ultimul rând  Alexandru Nazare (Ministrul Economiei și Finanțelor) vă prezint acum o situație la zi a loturilor de pe acest tronson și care sunt riscurile de a nu fi finalizate la 31 decembrie 2030.

Urtoi UMB


1. Tronsonul Moțca-Tg.Frumos (27 km) 
- în licitație de Proiectare și Execuție 
- valoare aproximativă 1,2 miliarde euro (conform indicatori tehnico-economici)
- Proiectare - 10 luni (conform documentației)
- Execuție - 36 luni (conform documentației)

Riscuri!
     
Ținând cont că:

-  în acest moment acest lot este în procedura de licitație, procedură care nu are un termen bine stabilit; 
- din momentul finalizării licitației și semnării contractului urmează o perioadă de 10 luni pentru proiectare de la Ordinul de Începere a Lucrărilor  - OIL;
-  după etapa de proiectare urmează verificarea și avizarea  proiectului în CTE CNIR, iar apoi eliberarea autorizației de construire de către Ministerul  Transporturilor; 
- după obținerea autorizației de construire, execuția acestui lot se va derula pe o perioadă de 36 luni de la data Ordinului de Începere a Lucrărilor - OIL;
- emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru exproprieri pe aliniamentul autostrazii;
    Conform acestor etape și ținând cont de neprevazute, există riscul ca acest lot să nu se încadreze în termenul final 31 decembrie 2030!

Observație:
     

Mă văd nevoit să atrag atenția în privința acestui aspect, deoarece aceeași situație am avut-o și pe loturile de pe A8 (Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Moţca), care au fost inițial finanțate prin PNRR și au pierdut finanțarea din cauza concluziei la care s-a ajuns în urma analizei de acum câteva luni, de depășire a  termenului final 31 august 2026, fiind întârziate nepermis de mult unele proceduri!


2.  Tronsonul Tg. Frumos-Lețcani (28,6 km)

- în licitație de Proiectare și Execuție 
- valoare aproximativă 1,1 miliarde euro(conform indicatori tehnico-economici)
- Proiectare - 10 luni (conform documentației)
- Execuție - 36 luni (conform documentației)

Riscuri!
     

Ținând cont că:
-  în acest moment acest lot este în procedura de licitație, procedură care nu are un termen bine stabilit; 
- din momentul finalizării licitației și semnării contractului urmează o perioadă de 10 luni pentru proiectare de la Ordinul de Începere a Lucrărilor  - OIL;
-  după etapa de proiectare urmează verificarea și avizarea  proiectului în CTE CNIR, iar apoi eliberarea autorizației de construire de către Ministerul  Transporturilor; 
- după obținerea autorizației de construire, execuția acestui lot se va derula pe o perioadă de 36 luni de la data Ordinului de Începere a Lucrărilor - OIL;
- emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru exproprieri pe aliniamentul autostrazii;
Conform acestor etape și ținând cont de neprevazute, există riscul ca acest lot să nu se încadreze în termenul final 31 decembrie 2030!

Observație:
     

Mă văd nevoit să atrag atenția în privința acestui aspect, deoarece aceeași situație am avut-o și pe loturile de pe A8 (Târgu Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin-Moţca), care au fost inițial finanțate prin PNRR și au pierdut finanțarea din cauza concluziei la care s-a ajuns în urma analizei de acum câteva luni, de depășire a  termenului final 31 august 2026, fiind întârziate nepermis de mult unele proceduri!

 urtoi autostrada 1

3. Tronsonul Letcani - Iași Nord/DN 24 (17,7 km)

- în licitație de Proiectare și Execuție 
- valoare aproximativ 1miliard euro (conform indicatori tehnico-economici)
- Proiectare - 10 luni (conform documentației)
- Execuție - 36 luni (conform documentației)

Riscuri!
   

 Ținând cont că:
-  în acest moment acest lot este în procedura de licitație, procedură care nu are un termen bine stabilit; 
- din momentul finalizării licitației și semnării contractului urmează o perioadă de 10 luni pentru proiectare de la Ordinul de Începere a Lucrărilor  - OIL;
-  după etapa de proiectare urmează verificarea și avizarea  proiectului în CTE CNIR, iar apoi eliberarea autorizației de construire de către Ministerul  Transporturilor; 
- după obținerea autorizației de construire, execuția acestui lot se va derula pe o perioadă de 36 luni de la data Ordinului de Începere a Lucrărilor - OIL;
- emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru exproprieri pe aliniamentul autostrazii;
     

Conform acestor etape  și ținând cont de neprevazute, există riscul ca acest lot să nu se încadreze în termenul final 31 decembrie 2030!

Observație:
     

Mă văd nevoit să atrag atenția în privința acestui aspect, deoarece aceeași situație am avut-o și pe loturile de pe A8 (Târgu Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin-Moţca), care au fost inițial finanțate prin PNRR și au pierdut finanțarea din cauza concluziei la care s-a ajuns în urma analizei de acum câteva luni, de depășire a  termenului final 31 august 2026, fiind întârziate nepermis de mult unele proceduri!


4. Tronsonul Iași Nord/DN24 - Golăiești (12,7 km)

- în licitație de Proiectare și Execuție 
- valoare aproximativă 800 milioane  euro (conform indicatori tehnico-economici)
- Proiectare - 10 luni (conform documentației)
- Execuție - 36 luni (conform documentației)

Riscuri!
     

Ținând cont că:
-  în acest moment acest lot este în procedura de licitație, procedură care nu are un termen bine stabilit; 
- din momentul finalizării licitației și semnării contractului urmează o perioadă de 10 luni pentru proiectare de la Ordinul de Începere a Lucrărilor  - OIL;
-  după etapa de proiectare urmează verificarea și avizarea  proiectului în CTE CNIR, iar apoi eliberarea autorizației de construire de către Ministerul  Transporturilor; 
- după obținerea autorizației de construire, execuția acestui lot se va derula pe o perioadă de 36 luni de la data Ordinului de Începere a Lucrărilor - OIL;
- emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru exproprieri pe aliniamentul autostrazii;
Conform acestor etape și ținând cont de neprevazute, există riscul ca acest lot să nu se încadreze în termenul final 31 decembrie 2030!

Observație:
     

Mă văd nevoit să atrag atenția în privința acestui aspect, deoarece aceeași situație am avut-o și pe loturile de pe A8 (Târgu Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin-Moţca), care au fost inițial finanțate prin PNRR și au pierdut finanțarea din cauza concluziei la care s-a ajuns în urma analizei de acum câteva luni, de depășire a  termenului final 31 august 2026, fiind întârziate nepermis de mult unele proceduri!


5. Tronsonul Golăiești - Pod Ungheni (2,7 km)

- în licitație de Proiectare și Execuție 
- valoare aproximativă 63 milioane euro(conform indicatori tehnico-economici)
- Proiectare - 6 luni (conform documentației)
- Execuție - 12 luni (conform documentației)

Riscuri!
     

Ținând cont că:
-  în acest moment acest lot este în procedura de licitație, procedură care nu are un termen bine stabilit; 
- din momentul finalizării licitației și semnării contractului urmează o perioadă de 6 luni pentru proiectare de la Ordinul de Începere a Lucrărilor  - OIL;
-  după etapa de proiectare urmează verificarea și avizarea  proiectului în CTE CNIR, iar apoi eliberarea autorizației de construire de către Ministerul  Transporturilor; 
- după obținerea autorizației de construire, execuția acestui lot se va derula pe o perioadă de 12 luni de la data Ordinului de Începere a Lucrărilor - OIL;
- emiterea unei Hotărâri de Guvern pentru exproprieri pe aliniamentul autostrazii;
     

Conform acestor etape și ținând cont de neprevazute, acest lot se poate încadra în termenul final de 31 decembrie 2030.


P.S. Declar cu toată răspunderea că scopul meu este ca până la final de 2027 să avem utilaje pe toată autostrada de la Târgu Mureș până la Ungheni Prut!

     

Viitorul se construiește, viitorul nu se așteaptă!”

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected