a7 santierGuvernul Bolojan vrea să renunțe la autostrada Iași - Târgu Mureș (A8) pe motiv că nu sunt bani, anunțând că va încerca doar construcția bucății Lețcani - Ungheni, dar numai dacă dă UE bani pe programul de reînarmare (SAFE). Pe ”autostrada Moldovei”, sectorul Focșani - Pașcani, șantierul e părăsit deoarece constructorul nu a fost plătit de luni bune și nici nu sunt speranțe serioase să se reia lucrul curând. Cu toate acestea ”liderii” politici ai Iașului - Costel ”Tablă” Alexe și Mihai ”Chirică” (PNL), Bogdan ”PLUȘ” Cojocaru (PSD)”și ”Șlapul” Ștefan Tănase (USR) - nu fac scandal, nu zic nici pâs, totul e minunat și roz pentru ei.  
     

”Bomboana pe colivă” este Aeroportul Iași, ajuns să aibă de 3,5 ori mai puțini pasageri decât fratele din Chișinău
      

Iașul pare sat fără câini, județul fiind bătaia de joc a adevăraților jupâni politici din țară și nu numai.


Urtoi admite că 80% din A8 poate dispărea

     

”E an de criză bugetar dar sunt soluții sunt pentru finanțarea proiectării și a exproprierilor pe A8, trebuie doar ca guvernul Bolojan să accepte acest lucru.
       

Totul ține de o decizie politică și de legislație!
     

urtoi autostrada  


Este foarte simplu să spui 
«oprim toate proiectele care nu au contractele semnate sau Ordine de Începere a Lucrărilor» - discurs premier Ilie Bolojan. În această situație, ar însemna să se blocheze 80% din proiectul A8!  

       

O astfel de informație transmisă public de un premier, fără să analizeze cu experții din CNIR care sunt soluțiile, mi se pare o abordare superficială, care va face mult rău regiunii Moldova! 
       

Proiectul Autostrăzii Unirii-A8 poate fi finanțat pe bucăți! Pentru asta trebuie URGENT finalizat HG-ul pentru exproprieri pe cele șase loturi montane de la Miercurea Nirajului până la Leghin (Vânători-Neamț) care sunt în curtea CNIR! Această Hotărâre de Guvern va ajuta în primul rând la demararea oficială a exproprierilor pentru a avea terenuri libere de sarcini și pentru a se putea intra la defrișări în zonele unde nu s-au finalizat studiile geo, studii atât de necesare proiectării. 
       

De asemeni trebuie gândit un mod legal de lucru cu privire la finanțarea separată a contractelor de Proiectare și Execuție, deoarece vorbim de o etapă intermediară de proiectare care durează între șase luni până la un an, un an și jumătate, etapă care are costuri foarte mici în raport cu execuția și care nu necesita sute de milioane de euro, dar o etapă care poate ajuta proiectul ca timp de realizare în această perioadă complicată financiar, evitând astfel blocajul actual de pe A8. 

a7 santier 2
       

Un alt aspect la fel de important și care poate ajuta proiectul în această perioadă este garanția de bună execuție. Aceasta se constituie acum de către antreprenor pentru întreaga valoare Proiectare + Execuție, adică zeci de milioane de euro! În situația actuală, când finanțarea nu este certă, mai ales pentru execuție, nici un antreprenor nu-și va bloca banii! Soluția este să se modifice această condiție, iar garanția de bună execuție să se constituie etapizat, pe etape de lucrări. 
       

Să se constituie o primă garanție pentru Proiectare, iar la finalul acesteia, după obținerea autorizației de construire și finanțarea execuției, înainte de OIL EXECUȚIE să se constituie garanția pentru realizarea proiectului. 
       

Sunt soluții și sper ca politicul și cei care vor să dezvolte România și aici vorbim despre regiunea Moldovei, să nu-l ia pe NU în brațe! Tehnic și legislativ este mult mai detaliat de explicat, dar eu am vrut doar să evidențiez ca sunt soluții, chiar în acest an complicat financiar!”, a transmis activistul proautostradă Cătălin Urtoi. 


Bolojan ar vrea să încuie proiectul A8 în sertar

       

Reacția lui Urtoi, una extrem de curajoasă într-o lume atât de fricoasă (vedeți lipsa de pe scenă a politicienilor ”de frunte” ai Iașului) vine după ce în mediile politice s-a aflat că premierul Ilie Bolojan a cerut oprirea proiectului A8 pe distanța Târgu Mureș - Ditrău - Moțca - Lețcani. Ca să nu se spună că omoară cu totul A8, premierul ar fi cerut Comisiei Europene să finanțeze 100% din fondurile pentru reînarmare construcția segmentului Ungheni - Lețcani. 
       

Revoltată și curajoasă ca Urtoi s-a mai arătat președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, care i-a cerut direct președintelui român să fie construită toată A8. ”Trebuie să lucrăm și să construim cât mai repede autostrada, ca să ajungem mai ușor unii la alții”, a spus Maia Sandu cu referire directă la ”Autostrada Unirii”.
       

Nicușor Dan nu a promis nimic legat de A8 dar a spus că Bucureștiul va continua să susțină Chișinăul în parcursul european, mai ales în contextul viitoarelor alegeri parlamentare din Republica Moldova. „Noi respectăm dreptul cetățenilor de a-și defini viitorul. Noi putem să ajuțăm Republica Moldova și sunt deja niște echipe de lucru, și nu numai, în România, dar și în Europa occidentală care ajută pe zona de securitate și cibernetică. 


Șantierul pe A7 este pustiu

     

Pasionații de infrastructură au postat luni 11 august imagini cu loturile 1 și 2 ale A7 Focșani - Bacău. Deși lucrările apar aproape finalizate pe mai multe porțiuni de autostradă, imaginile per ansamblu sunt unele dezolante, din șantiere lipsind muncitorii, în plin sezon al construcțiilor. Comentariile celor care au văzut imaginile nu s-au lăsat întârziate, aceștia exprimându-și dezamăgirea față de lipsa muncitorilor din șantiere.
       

„Trist”, scrie simplu un comentator. „Cum se auzea. Gol, goluț”, spune dezamăgit alt pasionat de infrastructură.
       

Autorul imaginilor îi răspunde comentatorului din urmă, confirmând că pe loturile UMB, de la Focșani la Pașcani, nu era nicio mișcare. „Aveam o speranță că poate poate nu e real ce se aude (chiar dacă era deja confirmat oficial), dar se pare că e real…”, scrie acesta.
       

Un mesaj intern transmis săptămâna trecută angajaților companiei UMB, constructorul de pe Autostrada A7 (tronsonul Focșani – Bacău – Pașcani), anunța o prelungire a săptămânii libere din cauza unui blocaj financiar, scria Bacău.net. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a confirmat informația.
       

Potrivit comunicării, activitatea UMB ar urma să fie reluată abia pe 18 august, „în cazul în care se rezolvă problema încasărilor lucrărilor executate”. 
       

Surse oficiale au spus pentru ECONOMICA.NET că, în ședința de Guvern de săptămâna trecută, premierul Ilie Bolojan ar fi avut o reacție „ambiguă” la avertismentul constructorului român că va reduce ritmul de lucru pe șantiere din cauza lipsei unei predictibilități a finanțărilor.


Aeroportul Iași e umilit de cel din Chișinău

aeroport calatori
     

”Succesurile” Iașului în materie de infrastructură continuă la capitolul aeroport. În luna iulie 2025 Iașul a deservit 221.750 pasageri față 703.252 pasageri câți au tranzitat aeroportul Chișinău. Diferența este copleșitoare în condițiile în care, oficial, comparăm aeroporturi cu bazine de populație aproape egale iar cel al Iașului are o putere de cumpărare mai mare. E adevărat că la Chișinău vin mulți ucraineni, dar și Iașul atrage astfel de pasageri. De ce nu o face în numărul înregistrat la Chișinău? Sunt multe explicații printre care și leader-ship-ul local. 
     

După cum se vede, pe tot ce pune mâna Tablă Alexe praf și pulbere se face. La fel e și cu ”managerul” Chirică, primarul care în 10 ani de mandat plin nu a putut construi măcar o școală, ce să mai vorbim de spitale, șosele de centură, săli de sport, metrou (nu e fantezie, la Cluj se face așa ceva) ori autostradă. Iar ”opoziția” la acești ”lideri” politici e sublimă dar lipsește cu desăvârșite, ”șefii” PSD și USR Iași (”Pluș” Bogdan Cojocaru și ”Șlapul” Ștefan Tănase) fiind mai penibili decât Tablă & Chirică.  

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected