Miercuri, 30 Iulie 2025 20:50
Pentru că timp de 20 de ani guvernele PSD + PNL + PDL nu au fost capabile să atragă banii oferiți de UE pentru construcția de autostrăzi în Moldova, acum România recurge la o măsură disperată. Premierul Ilie Bolojan a trimis marți Comisiei Europene cererea ca prin programul SAFE (programul special de reînarmare a Europei) să fie modernizat Portul Constanța și construite autostrăzile Pașcani - Siret și Ungheni - Lețcani - Moțca. UE a alocat 150 de miliarde de euro pentru proiecte privind securitatea Europei iar România speră să prindă o parte din acești bani și să-i direcționeze spre infrastructura menționată pe motiv că ar ajuta la efortul de aprovizionare / reconstruire a Ucrainei.
UE va da OK-ul abia după o evaluare
Formal, proiectele ce vor fi finanțate prin programul SAFE (Strengthening the European Defence Industry through Common Procurement Act) vor fi decise după o evaluare care are3 ca prioritate apărarea UE de o posibilă agresiune a Rusiei.
Dar Bolojan a învelit cele 3 obiective ale României în staniol special: ”Aceste investiții pot contribui la dezvoltarea industriei de apărare, o parte fiind asigurate din împrumutul european pe programul SAFE. După evaluare se va stabili un mecanism prin care cele 150 mld contractate de UE vor fi alocate pe țări. Pachetul României va conține proiecte care țin strict de zona de apărare, propuse de MApN, dar și proiecte de infrastructură militară-civilă, cum sunt coridoarele de transport.
Cel puțin două proiecte care țin de autostrăzi urmează să fie propuse în acest pachet.
Funcție de anvelopa care va reveni României, vom urmări componenta de apărare, componenta de infrastructură mare pe coridoare de tip autostrăzi și componenta logistică, care ține spre exemplu de portul Constanța”, a precizat premierul României.
În privința propunerilor de ordin militar, Bolojan a declarată că ele au caracter clasificat.
”Pachetele din SAFE: cele militare au caracter clasificat, cele civile sunt autostrăzile care merg spre zona de nord-est a Moldovei, zona Pașcani – Iași – Ungheni, Suceava – Siret, pentru a exista o axă de comunicare și pe această direcție”, a precizat Bolojan.
A7 va străbate țara de sus în jos, dar A8 nu se poate opri la Moțca
UE va finanța aproape sigur autostrăzile cerute de România deoarece, d.p.d.v. strategic, există o nevoie uriașă de a lega portul grecesc Alexandriopoulis de portul polonez Gdansk, iar autostrada A7 (PLoiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani, continuată prin SAFE spre Suceava și Siret) este fix pe această magistrală de transport.
Sunt șanse foarte mari să fie finanțată și lotul din A8 Ungheni - Iași - Moțca, pe considerentul că ar lega A7 de Republica Moldova. Avantajul în lipirea de SAFE este că acest tronson din A8 este extrem de scump (acum este estimat la circa 6,4 miliarde euro).
Rămâne de văzut cum va fi finanțat și când va fi construit integral sectorul montan al A8 (159 de km care traversează Carpații și leagă astfel Moldova de Ardela iar apoi de Vestul Europei).
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI