Sambata, 26 Iulie 2025 02:33
Cel mai incompetent primar al Iașului din ultimii 35 de ani a bătut joi 25 iulie un nou record penibil: la 5 ani după ce spunea cu cel mai solemn ton ”să se facă autostradă de la Bacău la Brașov, nu de la Iași al Târgu Mureș” Mihai Chirica a revenit și dă garanții că ”autostrăzile A7 și A8 se fac până în 2030. Am vorbit eu cu ministrul Dezvoltării și vă spun că autostrăzile au finanțare. Au finanțare, au fi-nan-ța-re”, a spus iarăși solemn Mihai Chirica. Evident, nu a prezentat nici o garanție că banii necesari există ori că termenul 2030 e 1000% sigur, ba chiar s-a încurcat în termenele oficiale pretinzând că ”PNRR-ul se termină la 31 iulie 2026”.
Imediat ce a auzit de ”angajamentele” primarului de Iași, activistul proautostradă Cătălin Urtoi i-a bătut obrazul: ”Domnule Primar, asta este realitatea apropo de A8! Ce părere aveți?! PNRR va fi accesat ca finanțare până la 31 August 2026 și nu 31 Iulie 2026”. Expertul nr 1 al Iașului în domeniul autostrăzilor PLoiești - Pașcani (A7) și Ungheni - Iași - Târgu Mureș (A8) i-a prezentat lui Chirica situația exactă de pe fiecare sector de autostradă. Iar realitatea ne arată că, în cel mai fericit caz, A8 ar fi gata abia în 2032.
Tâmpeniile lui Chirica
Primarul penibil al Iașului a făcut joi o conferință de presă la care a bătut câmpii fără ca vreun ziarist să-l întrerupă. Printre altele, Mihai Chirica a garantat de mai multe ori că ”Autostrăzile A7 și A8 vor fi gata până în 2030”. Evident, n-a prezentat nici o garanție ci a invocat o ”discuție” cu ministrul Dezvoltării.
În mod normal, singurele ”garanții” în privința autostrăzilor le-ar putea oferi ministrul Transporturilor, cel al Finanțelor și cel al Fondurilor Europene, dar ușile sunt închise acolo pentru Mihai Chirica.
Oricum Ministrul Fondurilor Europene tocmai a anunțat că sectoare din A7 și A8 finanțabile prin PNRR tocmai au rămas fără bani pentru că nu respectă termenul final de încheiere și nici nu au fost respectate procedurile cerute de UE. Dar de unde să știe asta habarnistul Chirica?
Explicațiile realiste ale specialistului nr 1 în autostrăzile Moldovei
Drept răspuns la intoxicările lui Chirica, activistul proautostradă Cătălin Urtoi a făcut un inventar complet și cinsist al situației de pe toate segmentele A8.
”În ultima perioadă au apărut tot felul de poziții oficiale sau neoficiale cu privire la Autostrada Unirii-A8.
Majoritatea declară că proiectul A8 merge înainte, dar în ce condiții și în cât timp va fi finalizată această autostradă avem prea puține informații.
De aceea am considerat că este necesar să fac această postare bazată pe cifre și documente oficiale preluate de la diverse instituții de stat, cum ar fi: Ministerul Transporturilor, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Direcția Generală Proiecte Europene în Transport, CNAIR, CNIR, Comisia Europeană.
Acum două zile Comisia Europeană a lansat negocierile pentru noul buget al Uniunii Europene 2028-2034, negocieri care vor dura aproximativ doi ani de zile. În acest nou buget sunt cel puțin două programe prin care România ar putea primi finanțare pentru continuarea proiectelor de autostrăzi.
Este vorba despre programul pe mobilitate militară care la nivel de Uniunea Europeană este o propunere de aproximativ 17,7 miliarde euro și Mecanismul pentru Interconectarea Europei unde pe transporturi este o propunere de aproximativ 51 miliarde euro.
Hai să vedem ce înseamnă concret finanțarea Autostrăzii Unirii-A8 și care ar fi soluțiile:
1. Loturile Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și Vânători Neamț-Moțca care sunt în execuție și au fost scoase din PNRR, au o valoare totală de aproximativ 800 milioane euro. Conform contractelor aceste loturi ar trebui finalizate în 24 luni, adică în Februarie/Mai 2027.
Aici soluția obligatorie este PRIORITIZAREA la finanțare a acestor două loturi prin programul PT 2021-2027, unde este disponibilă o sumă de 5,5 miliarde euro fața de un necesar în acest moment pe acest program la nivel național de 23,3 miliarde euro.
Deci este obligatorie în acest an și anul viitor PRIORITIZAREA la finanțare a acestor două loturi prin PT 2021-2027!
2. Loturile montane de pe A8, de la Miercurea Nirajului la Vânători-Neamț, care în perioada 2025 - 2026 - 2027 vor fi în etapa de PROIECTARE conform stadiilor fizice actuale, etapă ce variază de la 6 luni până la 14 luni pot fi finanțate tot din PT 2021-2027.
Dacă mergem pe o valoare a proiectării de cel mult 5% din valoarea investiției, atunci efortul financiar pentru cei aproximativ trei ani de zile este de maxim 250 milioane euro. Și aici este obligatorie o PRIORITIZARE financiară a acestei etape de proiectare prin programul PT 2021-2027!
3. Tot pe această secțiune montană de la Miercurea Nirajului la Vânători-Neamț trebuie obligatoriu anul acesta HG pe exproprieri și finanțarea acestora pentru ca antreprenorii să primească un teren liber de sarcini.
Nu este o sumă foarte mare în comparație cu proiectarea și execuția, această etapă putând fi bugetată și finalizată în 2025. În aceste condiții PROIECTAREA pe sectorul montan Miercurea Nirajului-Vânători Neamț ar putea fi finalizată până în 2027!
4. Conform contractelor, execuția pe loturile montane ar dura între 24 luni și 40 luni, iar valoarea totală fără proiectare este de aproximativ 4,65 miliarde euro.
Este clar că pentru această etapă vor trebui accesate alte fonduri! O soluție ar fi noile programe europene pe care România le negociază în acest moment, cum ar fi Programul pe mobilitate militară care are o valoare estimată la nivelul UE de 17,7 miliarde euro și Mecanismul pentru Interconectarea Europei unde 51 miliarde euro sunt alocate transporturilor. Această etapă de Execuție pe sectorul montan s-ar putea derula în aceste condiții în perioada 2028-2032, cu o singură condiție: O NEGOCIERE pozitivă cu cei de la Comisia Europeană și introducerea sectorului Miercurea Nirajului-Vanatori Neamț în aceste programe!
5. În privința sectorului Motca-Leţcani-Ungheni de pe raza județului Iași este tot mai clar că până în 2026 NU vor fi finalizate licitațiile (inclusiv contestațiile) pe cele 5 loturi, poate cu mici excepții.
În aceste condiții, Proiectarea care variază de la 6 luni (Golăești-Pod Ungheni) până la 10 luni (Moțca-Tg.Frumos, Tg.Frumos-Lețcani, Lețcani-DN24 Iași, DN24 Iași-Golăești) ar putea fi finanțată din PT 2021-2027, dar mai mult ca sigur va prinde și noul buget 2028-2034.
6. În privința finanțării execuției celor cinci loturi de pe A8 din județul Iași, care se ridica la o valoare totală de aproximativ 4,163 miliarde euro (inclusiv proiectare), așa după cum se prezintă situația astăzi, NU vor prinde finanțarea din PT 2021-2027!
De aceea mă reîntorc la modul în care România va reuși să negocieze noul buget 2028-2034 și va prinde la finanțare în noile programe din acest buget și sectorul de autostradă Moțca-Lețcani-Ungheni!
Un aspect foarte important: Să nu uităm că la nivel național sunt multe proiecte mature, iar finalizarea lor până în 2030-2032 ține de strategia de dezvoltare a României, de negocierile cu cei de la Comisia Europeană, de deciziile actualului guvern cu privire la prioritizarea unor proiecte, de influența politică la nivel guvernamental!
Stadiul la zi a celor 13 loturi de pe Autostrada Unirii-A8:
1. Lotul Tg.Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km)
În execuție, cu finalizare în 24 luni de la OIL - Mai 2027
Antreprenor Nurol - Turcia
Valoare - aproximativ 500 milioane euro
2. Lotul Miercurea Nirajului-Sărățeni (23 km)
OIL pentru Proiectare- 6 luni începând cu 15.09.2025
Execuția- 24 luni.
Antreprenor Ozaltin - Turcia
Valoare - aproximativ 600 milioane euro.
3. Lotul Sărățeni-Joseni (32,4 km)
Antreprenor desemnat UMB, se așteaptă semnarea contractului.
Proiectare - 14 luni
Execuție - 40 luni
Valoare - aproximativ 1,22 miliarde euro.
4. Lotul Joseni-Ditrau (14,4 km)
Antreprenor declarat câștigător Danlin XXL pe 1 Iulie 2025.
Este o contestație depusă de către UMB. Procedura este în derulare.
Proiectare - 10 luni
Execuție - 24 luni
Valoare - aproximativ 164 milioane euro.
5. Ditrău-Grințieș (37,9 km)
Contract semnat cu UMB.
OIL pentru Proiectare pe 30.06.2025
Proiectare - 14 luni
Execuție - 40 luni
Valoare - aproximativ 1,22 miliarde euro
6. Grințieș-Pipirig (31,5 km)
Declarat câștigător licitație UMB în 18 Iulie 2025.
În zece zile se poate semna contractul, dacă nu vor fi contestații.
Proiectare - 14 luni
Execuție - 40 luni
Valoare - aproximativ 1,2 miliarde euro
7. Pipirig-Vanatori Neamț (19,3 km)
Contract semnat în 29.04.2025
Antreprenor UMB
Se așteaptă OIL pentru Proiectare.
Proiectare - 12 luni
Execuție - 36 luni
Valoare - aproximativ 500 milioane euro
8. Vânători Neamț - Moțca (30 km)
În execuție cu OIL emis la data de 03.02.2025
Execuție - 24 luni, cu finalizare în Februarie 2027
Antreprenor UMB
Valoare - aproximativ 300 milioane euro
9. Lotul Moțca - Tg.Frumos (27 km)
În licitație de proiectare și execuție
Data limită declarare câștigător- 29.09.2025
Proiectare - 10 luni
Execuție - 36 luni
Valoare - aproximativ 1,2 miliarde euro
10. Tg.Frumos-Lețcani (28,6 km)
În licitație de proiectare și execuție.
Data limită pentru declararea câștigătorului este 24 09.2025
Proiectare - 10 luni
Execuție - 36 luni
Valoare - aproximativ 1,1 miliarde euro
11. Lotul Lețcani- DN 24 Iași (17,7 km)
În licitație de proiectare și execuție.
Data limită pentru depunerea ofertelor este 25.08.2025.
Proiectare - 10 luni
Execuție - 36 luni
Valoare - aproximativ 1 miliard euro
12. DN 24 Iași - Golăiești (12,7 km)
În licitație de proiectare și execuție.
Data limită pentru depunerea ofertelor este 01.09.2025
Proiectare - 10 luni
Execuție - 36 luni
Valoare - aproximativ 800 milioane euro
13. Golăiești - Pod Ungheni (2,77 km)
În licitație de proiectare și execuție .
Data limită pentru depunerea ofertelor este 28.07.2025
Proiectare - 6 luni
Execuție - 12 luni
Valoare - aproximativ 63 milioane euro.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI