După 5 luni de blocare la ordinul PSD-istului Sorin Grindeanu, tronsonul Lețcani-Ungheni din Autostrada Unirii a fost scos oficial la licitație. Numai că prețurile ”evaluate” sunt fabuloase (61 milioane euro/km), depășind cu mult până și costurile autostrăzilor construite prin munți (30-40 milioane euro/km). Drept urmare activiștii proautostradă sunt extrem de prudenți în așteptări temându-se chiar că din cauza prețurilor autostrada A8 nu va fi gata nici în 2023. În schimb politicienii sunt iresponsabili, ca de obicei, și chiuie victoria, lăsând publicului impresia ”gata, am rezolvat cu autostrada, se face”. Asta după ce politrucii Cojocaru & co pretindeau încă de acum o lună că ”licitația pentru autostradă a fost deja lansată”.
Ce s-a transmis către SEAP
"Compania Națională de Investiții Rutiere a transmis, astăzi, spre publicare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) contractele pentru construirea ultimelor trei tronsoane ale Autostrăzii Unirii-A8 și a stabilit următoarele termene pentru depunere ofertelor:
Tronsonul 3 Lețcani (DN 28)- DN 24 (Iași), termen -limită pentru depunerea ofertelor 25 August 2025
Tronsonul 4 DN 24 (Iași)-Golăiești, termen-limită 1 septembrie 2025
Tronsonul 5 Golăiești-Vamă (Pod peste Prut la Ungheni), termen depunere 28 iulie 2025.
Contractele sunt finanțate din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
Pentru tronsonul 3, cu o lungime de 17,7 kilometri, valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție este de 5,2 miliarde lei, iar pentru tronsonul 4 (12,7 km) s-a stabilit o valoare de 4,1 miliarde lei. Tronsoanele 3 și 4 au o durată de realizare de 46 de luni (10 proiectare și 36 luni execuție). Pentru tronsonul 5, de 2,77 km. și o valoare de 267 milioane lei, termenul de realizare este de 18 luni.
Anunțurile de licitație vor fi vizibile în SEAP după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene”.
Activiștii proautostradă sunt speriați de prețuri
Cel mai cunoscut activist proautostradă, Cătălin Urtoi, consideră că anunțul CNIR e o veritabilă bombă pentru Moldova: ”TEORETIC finanțarea va fi asigurată din PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar PRACTIC vom vedea în momentul semnării contractului! Fără o asumare a viitorului Guvern cu privire la PRIORITIZAREA unor proiecte la finanțare, respectiv A1, A7 A3+A8 - Proiect de Țară, aceste proiecte NU vor fi finalizate integral până în 2030-2032!”.
Urtoi nu a explicat de ce este speriat dar a făcut-o președintele asociației ”Hai că se poate”, Irinel Bucur: ”Sunt ultimii 31km cu o valoare totala de aprox 9.6 miliarde lei. Asta inseamna aprox 61 milioane euro per km, fiind si motivul pt care nu pot sa ma bucur pe deplin!
Ca sa avem niste ordine de cost, Pitesti - Sibiu e aprox 28 milioane euro per km, prin munti, A8 montan aproximativ 40 milioane euro per km, tot prin munti!
Ma gandesc cu oroare ca doar printr-o presiune enorma, la 61 milioane euro per km, se vor asigura si banii necesari decontarii lucrarilor!
Imi cer scuze ca nu pot sa ma bucur! Nu e vorba daca Iasiul merita sau nu, nu e vorba daca trebuie sau nu ci e vorba de putinta achitarii unei asemenea facturi pt 31km de autostrada, la granita de est! Nu e ca si cum mai avem acum ce face!”
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI