Marti, 24 Decembrie 2024 06:03
”Bill Gates de Iași” - Gabriel Mardarasevici -, cel mai mare constructor local - Viorel Cozma -, dealerul auto nr 2 din Iași - Matei Grădinariu - și unul din cei mai importanți agricultori ieșeni - Teofil Bălteanu - au ținut să fie prezenți vineri la o banală conferință de presă organizată de ONG-ul ”Haicăsepoate” (cel mai implicat în construcția autostrăzii Iași - Târgu Mureș). E ONG-ul format în jurul activistului Cătălin Urtoi, nebunul care de 3 ani doarme prin trenuri sau pe coclauri pentru a forța construirea mai repede a autostrăzii A8. Milionarii menționați sunt extrem de discreți, ies foarte rar în public dar vineri au ținut morțiș să vină și să legitimeze eforturile HCSP. Oamenii de afaceri au stat cuminți în rândul 3, nu s-au băgat în seamă precum politicieni de duzină dar care au ținut musai să stea în primul rând și să se laude cu prostii. Cine a avut ochi să vadă și minte să înțeleagă (adică nimeni din presa locală de plastilină) a recepționat însă mesajul mediului de afaceri.
Cu o săptămână înainte de conferința HCSP a organizat Camera de Comerț un eveniment elitist la care au venit firme ce reprezintă 60% din PIB-ul Iașului iar acolo a fost un alt moment cheie. După 3 ore lungi plictisitoare, în loc să fugă acasă, mari oameni de afaceri locali s-au îngrămădit în jurul lui Cătălin Urtoi și le-au dat un imens ”ignore” primarului Iașului și șefului județului. Patronul celui mai mare producător din carne de pui - Cătălin Mihalache -, cel mai mare dealer auto din Moldova - Bogdan Pițigoi - sau specialistul nr 1 pe Moldova la sisteme de climatizare - Cătălin POPOVICI - l-au luat prietenește după umeri pe Urtoi, i-au strâns mâna, l-au felicitat în rafale, apoi au făcut poze cu el. Ce n-ar fi dat primarul sau șeful județului să aibă și ei parte de un asemenea tratament din partea mediului de afaceri? Incompetenții Tablă și Chirică au primit însă ce merită - n-au fost băgați în seamă decât de oficialii Camerei de Comerț și doar protocolar, nicidecum amical sau, ptiu, cu recunoștință.

Am pomenit doar de două secvențe publice dar știu că în particular sunt deja zeci de oameni de afaceri grei și foarte grei care susțin, fiecare cum poate, tentativa disperată a lui Cătălin Urtoi și a prietenilor săi idealiști din HCSP de a construi mai repede autostrada Moldovei spre Vestul Europei. O asemenea mobilizare a mediului de afaceri nu am văzut niciodată la Iași în ultimii 25 de ani.
De ce Chirica și Tablă nu pot?
Văzînd că sunt priviți de sală ca ”muștele la arat”, primarul și șeful județului au plecat înainte de finalul evenimentului Camerei de Comerț. Au aflat însă cum l-au tratat milionarii grei ai Iașului pe Cătălin Urtoi și, foarte probabil, li s-a umflat iar o venă la gât de furie.
Evident că și Chirică și Tablă ar vrea să facă astfel de băi de mulțime, dar ce să ”vândă” pentru asta? Machete? Dosare penale? Atâta au în ”portofoliu”.
Tablă și Chirică au funcții la Iași pentru că așa a vrut Sistemul care pare să fi capturat România, nu pentru că cei doi sunt manageri publici cu rezultate. Puterea lor reală e inexistentă, sunt fiii ploii dacă trec de granița județului. Iar oamenii de afaceri știu asta și le arată ”respectul” pe care-l merită cu vârf și îndesat campionii naționali la dosare penale pentru corupție (Chirica are OPT dosare penale la DNA și DIICOT în timp ce Tablă Alexe are ”doar” TREI dosare).
Urtoi nu e nici primar nici șef de județ dar ce bilanț a prezentat vineri
”În Februarie 2022, când am preluat poziția de consilier al Ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu am promis că voi face tot ce ține de mine ca la final de 2024 să avem toate documentațiile finalizate de la Târgu-Mureș la Ungheni pentru a intra în procedura de licitație Proiectare și Execuție. Și m-am ținut de cuvânt!
Promisiunea mea pentru următorii trei ani este: În 2027 vom avea șantiere deschise de la Miercurea Nirajului până la Leghin și de la Moțca la Ungheni, iar pe loturile Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Motca se va circula!
Pentru mine 2030 rămâne în continuare anul finalizării Autostrăzii Unirii-A8!”, a început vineri Cătălin Urtoi. EL a prezentat apoi un ”inventar” al tuturor sectoarelor din A8 și stadiul fiecăruia.
1.Tg.Mureș - Miercurea Nirajului (24,4 km)
- s-a finalizat proiectarea și urmează 24 luni de execuție
2. Miercurea Nirajului-Sărățeni (23 km)
- în licitație de proiectare și execuție. Au fost depuse două oferte.
- 6 luni Proiectare
- 24 luni Execuție
3. Sărățeni-Joseni (32,4 km)
- în licitație de proiectare și execuție.
- a fost depusă o singură ofertă de către UMB
- 14 luni Proiectare
- 40 luni Execuție
4. Joseni-Ditrău (14,4 km)
- în licitație de proiectare și execuție
-au fost depuse cinci oferte.
- 10 luni Proiectare
- 24 luni Execuție
5. Ditrău-Grințieș (37,9 km)
- în licitație de proiectare și execuție
- a fost depusă o singură ofertă de către UMB
- 14 luni Proiectare
- 40 luni Execuție
6. Grințieș-Pipirig (31,5 km)
- în licitație de proiectare și execuție
- data limită pentru depunere oferte este 15 Ianuarie 2025
- 14 luni Proiectare
- 40 luni Execuție
7. Pipirig-Leghin (19,3 km)
- în licitație de proiectare și execuție
- au fost depuse trei oferte
- 12 luni Proiectare
- 36 luni Execuție
8. Leghin-Moţca (30 km)
- este ordin de începere a lucrărilor de execuție cu 1 Februarie 2025 de către UMB
- Finalizare în 24 luni
9. Moțca-Tg.Frumos (27 km)
- a intrat în procedura premergătoare licitației de proiectare și execuție după ce documentația a trecut de CA CNIR
- 10 luni Proiectare
- 36 luni Execuție
10. Tg.Frumos - Lețcani (28,6 km)
- a intrat în procedura premergătoare licitației de proiectare și execuție după ce documentația a trecut de CA CNIR
- 10 luni Proiectare
- 36 luni Execuție
Obs. În dreptul localității Podu Iloaiei, aproximativ 10 km vor fi realizați în cca 20 luni, o conditionalitate care va fi în caietul de sarcini!
11. Letcani-Ungheni (33,4 km)
- documentația de proiectare și execuție este în pregătire și urmează să fie prezentată în CA pentru aprobare.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI