Vineri, 12 Iulie 2024 05:31
1,5 miliarde euro este diferenţa între cât se estimează oficial acum că va costa autostrada A8 pe teritoriul județului Iaşi faţă de cât se estima în urmă cu 3 luni (adică 3,5 miliarde euro). Această diferenţă uriaşă a fost anunţată senin de directorul tehnic al companiei de autostrăzi (CNAIR) dar a fost propusă de proiectantul Consitrans. Deşi ar fi trebuit să apere interesele Iașului, deci să sară în sus de indignare, primarul municipiului - Mihai Chirica - şi şeful județului - Tablă Alexe - au acceptat cu zâmbete largi diferenţa de 1,5 miliarde euro. Această acceptare fericită din partea celor doi ultrapenali sugerează că e foarte posibil să asistăm la oficializarea celei mai mari şpăgi din istoria Iașului, poate chiar şi a României.
Singurul care se revoltă este activistul proautostradă Cătălin Urtoi
"Autostrada A8 a mai trecut prin filmul acesta în 2011, când s-a aruncat în piață o cifră de aproximativ 9 miliarde euro, considerată la acea vreme pe bună dreptate exagerată și astfel a fost abandonat proiectul!
Acum nu se mai pune problema de a fi abandonat, dar totuși eu îmi pun câteva semne de întrebare!
1. În Aprilie 2024 am avut o discuție la București cu proiectantul și suma pe care mi-a arătat-o la acel moment era de cca 3,5 miliarde euro fără tva.
Totuși de la 3,5 miliarde euro la 5 miliarde euro în trei luni, mi se pare cam mult!
2. Dacă comparăm prețul cu cel de pe secțiunea montană observăm că pentru cei 159 km de pe Miercurea Nirajului-Leghin avem un cost aproximativ de 39,6 milioane euro/km fără tva (6,3 miliarde euro fără TVA), iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni care are 93 km avem un cost aproximativ de 53,76 milioane euro/km (5 miliarde euro fără TVA).
Adică km de autostradă pe munte este mai ieftin decât km de autostradă în județul Iași?!
Să comparăm puțin și lucrările de artă de pe munte cu cele din județul Iași:
- pe secțiunea montană avem 47 de tuneluri cu o lungime totală de 11,64 km, în timp ce pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni avem 14 tuneluri (și aici un semn de întrebare) cu o lungime totală de 6,81 km!
- pe secțiunea montană avem 159 km, iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni avem 93 km!
- pe secțiunea montană avem 5 ecoducte, iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni nu avem nici un ecoduct!
- pe secțiunea montană mai avem 117 viaducte, 129 poduri etc, cu mult peste ce avem pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni!
Menționez că valoarea de pe secțiunea montană are HG pe indicatorii tehnico-economici aprobați, în timp ce la tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni urmează această etapă!
În încheiere trag un serios semnal de alarmă către CNAIR și Consitrans cu privire la calculul investiției pentru tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni! Nu duceți în derizoriu acest aspect, căci vorbim de foarte mulți bani, iar Iașul, Moldova și România au nevoie de această autostradă!
Să nu ne jucăm cu cifrele!", avertizează public singurul apărător al Iaşului, Cătălin Urtoi.
O explicaţie neoficială
Surse din domeniul construcțiilor susţin că e foarte posibil ca şpaga să nu fie chiar de 1,5 miliarde euro ci doar de jumătate din această sumă (ar rămâne oricum o şpagă colosală). Potrivit acestor surse, proiectantul ar fi trecut o evaluare grosieră de 5 miliarde euro plus TVA pentru tronsonul ieşean al A8, dar o anumită firmă de construcţii ar şti unde s-ar fi umflat devizele şi de unde se pot scădea sumele. Astfel, la licitaţia pentru execuţie, această anumită firmă ar putea câştiga propunând 4,25 miliarde euro plus TVA, spre exemplu. Aparent s-ar face o mare economie dar, de fapt, ar rămâne suficienţi bani pentru profitul firmei dar şi pentru şpăgi către politicieni sau anumite instituţii.
Trebuie precizat că în acest moment nu există nici o finanțare certă pentru cei 93 de km de A8 care traversează județul Iaşi. Se ştie doar că NATO cere construirea A8, Guvernul a promis că se va face, dar nu se ştie cu ce bani. Tocmai profitând de cerinţa expresă a NATO ar fi fost umflat costul iniţial, iar primele autorităţi au şi acceptat deja suma halucinantă.
Asta este "amenda" Iașului pentru că are şefi şantajabili cu dosare penale
Faptul că primarul Iaşului a fost deja trimis în judecată în 2 dosare de corupţie, este cercetat penal în alte 3 (asta oficial pentru că neoficial ar mai fi şi alte dosare penale) îl face pe Mihai Chirica să stea "ghiocel" în faţa "şefilor" din Bucureşti. La fel e şi cu şeful judeţului - Tablă Alexe este trimis în judecată în 2 dosare de corupţie şi cercetat în alte două dosare penale.
Deci cu doi şefi atât de vulnerabili Iaşul este ca o "găină la tăiere" în ochii Bucureştiului.
E greu de crezut că Tablă şi Chirică speră cu adevărat să primească şi ei o parte din potenţiala şpagă de la autostradă, acei bani fiind dedicaţi adevăraţilor puternici, oamenii din Bucureşti.
Singurul care s-a opus acestei stări de fapt a fost Cătălin Urtoi, sprijinit de alţi entuziaşti idealişti din Iaşi. Rămâne de văzut dacă SISTEMUL va reuşi să-i închidă gura lui Urtoi sau îl vor compromite cu vreun dosar de integritate ori alt artificiu de acelaşi tip.
Marele risc - blocarea construcţiei A8
Forţarea unei şpăgi atât de mari sub acoperirea "NATO cere" ar putea avea un efect pervers: 5 miliarde euro plus TVA înseamnă acum 6 miliarde euro dar de anul viitor sigur va creşte TVA-ul deci suma va fi şi mai mare. Cum nu există pe termen scurt nici o variantă de finanţare europeană e foarte probabil ca primele costuri importante pentru cei 93 de km de autostradă de la Moţca la Ungheni să fie acoperite de Guvern. Însă Executivul nu are aceşti bani nici acum, când deficitul bugetar este uriaş, darămite anul viitor când se va încerca reducerea deficitului. Aşa că, foarte probabil, pentru construcţia urgentă a părţii A8 de pe teritoriul judeţului Iaşi vor trebui făcute credite cu garanţie guvernamentală.
Aici e marea problemă: dacă se insistă cu un cost pe km de autostradă în zonă de deal (cum e traseul Moţca - Ungheni) mai mare decât ar costa un km care străbate munţii atunci nici o bancă nu va accepta finanţarea proiectului, chiar şi cu acordarea de garanţii guvernamentale. Iar în situaţia asta tronsonul ieşean din A8 ar fi amânat mult dincolo de 2030, an în care, potrivit legii, trebuie terminată întreaga A8. Şi totul doar pentru că unii se lăcomesc la şpăgi colosale profitând de faptul că "ne cere NATO să facem autostrada"
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI