ciolacu la iasi
Una din marile surprize ale vizitei de vineri la Iaşi a premierului Marcel Ciolacu este vehemenţa cu care l-au certat primarii de comune, în special pe tema "glumelor" despre moldoveni, apoi a autostrăzilor. Într-o discuţie "secretă" purtată la hotolul Coroana de la intrarea în Târgu Frumos, câteva zeci de primari PSD din comunele judeţului Iaşi l-au avertizat răspicat pe premier: "Să nu mai faceţi nici o declaraţie despre moldoveniNu aveţi idee cât de greu ne este nouă, la talpă, să-i facem pe oameni să uite glumele cu jignirile despre a fi moldovean. De asemenea, nici să nu vă treacă prin gând să nu faceţi la timp autostrăzile Moldovei şi nu cumva să puneţi taxe la traversarea lor în Moldova iar în restul ţării să fie gratis". 
     
Au fost veritabile somaţii, spuse răspicat, atitudinea primarilor fiind o surpriză pentru şefii PSD Bucureşti. Primarii ştiu că ei sunt baza partidului, că ei produc voturile, aşa că n-au ezitat să-şi arate muşchii.
 
a7 santier
 
Primarii l-au speriat pe premier cu vehemenţa lor
     
 
Surprins de tonul categoric al "ţăranilor", Ciolacu & co au promis tot ce au vrut să audă primarii. Premierul şi-a cerut scuze repetat pentru "gluma" în care cerea "să nu fie jignit că e moldovean din moment ce el este din Buzău" apoi s-a angajat că va rupe norii pentru realizarea autostrăzilor. "A7 deja se construieşte, o vedeţi cu toţii. A8 începe şi ea, vedeţi că au fost adjudecate deja 4 loturi din tronsonul peste munţi, urmează alte 4 loturi să putem trece din Moldova în Transilvania. Sigur că e o problemă cu banii dar vom găsi soluţii", a spus Ciolacu. 
     
În momentul în care a menţionat că una dintre soluţiile de finanţare ale autostrăzii A8 este parteneriatul public-privat, o formulă fluturată şi de Liviu Dragnea dar care a blocat 4 ani proiectul Iaşi - Târgu Mureş, primarii au sărit în aer. "Aţi făcut autostrăzi prin toată ţara cu bani de la Guvern şi de la UE, peste tot se va circula gratuit, iar la noi, în sărăcia din Moldova, veniţi cu PPP şi apoi puneţi taxeNici să nu vă treacă prin cap", au "ordonat" primarii. Iar premierul a dat imediat garanţii că nu vor fi discriminări: "vă promit că dacă vor fi taxe vor fi la acelaşi tarif peste tot în ţară, nu într-o singură regiune".
 
a7 santier 2
 
De ce vorbeşte Ciolacu de PPP
     
 
Într-o altă întâlnire, cu oamenii de afaceri ieşeni, premierul a explicat de ce ar vrea să facă autostrăzi cu bani din afara UE: "Deficitul bugetar e mare iar pentru unele porţiuni din A8 dar şi pentru autostrada Braşov - Comarnic ne trebuie aproape 12 miliarde euro. De asta am tot fost în zona Emirate, Kuweit şi în zona Golfului, acolo sunt multe miliarde de dolari disponnibile. Ei vor să investească în infrastructură, dar numai rutieră nu şi feroviară".
     
Un parteneriat public - privat ar putea grăbi construcţia de autostrăzi dar ar aduce şi impunerea de taxe de tranzit, acesta fiind motivul pentru care s-au revoltat primarii din comunele Iaşului: "ălora din Ardeal le-aţi făcut autostrăzi şi pot circula gratis iar în sărăcia noastră aduceţi arabii şi apoi ne cereţi taxă?" 
 
a7 santier 3
 
Activiştii proautostradă oscilează când aud de PPP 
     
 
Ideea unui PPP a fost fluturată în 2016 de premierul neoficial de atunci, Liviu Dragnea, dar a fost folosită doar pentru a bloca de fapt autostrada Iaşi - Târgu Mureş. Amintirile însă au rămas aşa că ONG-urile proautostradă sunt circumspecte. 
     
Activiştii de la "Hai că se Poate", ONG apropiat de PSD-ul transformat după 2020, spun că parteneriatul cu un investitor străin poate fi o soluţie bună pentru tronsonul Moţca - Leţcani - Ungheni. "Aici avem o întârziere de măcar 2 ani generată de neimplicarea Consiliului Judeţean şi a altor autorităţi. În plus, potrivit proiectantului, media de rentabilitate a tronsonului e foarte mică ceea ce îl face greu finanţabil de către UE. Clar că e o soluţie atragerea altui investitor dar să vedem în ce condiţii. Ideea este să nu păţim ca în trecum, în loc să rezolvăm problema o blocăm şi pierdem tot", a spus preşedintele "Hai că se poate", Irinel Bucur.  
     
Un alt ONG - Moldova vrea Autostradă", apropiat de PNL - a avertizat că PPP-ul ar putea întârzia construcţia A8. "Respectați MasterPlanul General de Transporturi și accesați fondurile europene (nerambursabile) pentru construirea autostrăzii A8! Despre PPP, sintetizează corect Curtea de Conturi a Uniunii Europene într-un Raport de Audit din 2018. Construiți Autostrada A8 și nu mai inventați motive și experimente pentru a justifica amânarea acestui proiect!", a spus Adrian Covăsnianu, membru MVA şi fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor.  
     
Tronsonul Moţca - Leţcani - Ungheni este estimat la circa 3 miliarde euro. 

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected