Joi, 04 Aprilie 2024 22:42

Cătălin Urtoi, Irinel Bucur şi ceilalţi activişti proautostradă asociaţi cu ei au început să facă eforturi disperate pentru a păstra anul 2030 ca termen de finalizare al autostrăzii Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş. Aceasta după ce alte 3 ONG-uri proautostradă au anunţat sau lăsat de înţeles că acceptă întârzierea cu 5 ani prin împingerea finalizării A8 în 2035 (Înfrângere cumplită pentru Iaşi - topiasi.ro). Ca prim semn de disperare, Urtoi a începout să bată comunele din Iaşi unde nici după 3 ani nu s-a stabilit clar peste ce terenuri va trece A8. Cum-necum, Urtoi a mobilizat primarii şi proiectantul autostrăzii care au identificat imediat proprietarii şi au angajat termene de câtecva zile ori o săptămână pentru finalizarea procedurilor. Vă vine să credeţi? Rezolvare în doar câteva zile a ceea ce nu a fost în stare să rezolve în 3 ani nici şeful judeţului, celebrul Tablă Alexe, nici cele 3 ONG-uri care la Bucureşti acceptau senine întârzierea cu 5 ani a autostrăzii.
Urtoi şi Bucur publică socoteli detaliate: "se poate finaliza totul în 2030"
După discuţii cu primarii din Popricani, Rediu şi Costeşti, după descinderi pe tarlalele pe unde ar urma să treacă autostrada, după somaţii către proiectant şi Agenţia de mediu, activiştii de la "Hai că se poate" au pus cap la cap toate termenele cerute de lege şi au concluzionat: "Adunand toate termenele, daca CNAIR isi face treaba si cel tarziu pe 1 iulie 2024 trimite la ANAP caietul de sarcini, putem spune ca cel putin scriptic, pana la 31 dec 2030, Autostrada Unirii poate fi gata. Exceptie sunt cazurile in care trebuie schimbate solutiile, etc, lucru ce credem ca e putin probabil fiind zona de munte cu teren stabil. Totusi acesta e un risc dar se va discuta daca se vor intalni probleme, acum toate datele aratand ca nu exista motive sa avansam termene gen 2035!", susţine preşedintele "Hai că se poate", Irinel Bucur.
El a realizat şi un tabel pe care l-a făcut public, să vadă toată lumea ce termene trebuie respectate şi cum se poate finaliza în 7 ani Autostrada Unirii.
Celelalte ONG-uri tac şobolăneşte sau dau vina pe Covăsnianu
Luni fostul secretar de stat la MInisterul Transporturilor şi expertul ONG-ului "Moldova vrea Autostradă", Adrian Covăsnianu scria că "este rezonabilă" întârzierea cu 5 ani a autostrăzii A8 prin finalizarea ei în 2035. NImeni de la asociaţiile "Moldova vrea Autostradă", "Mişcarea pentru dezvoltarea Moldovei" şi "Împreună pentru A8" nu a sărit în sus de indignare, nimeni nu a protestat, nimeni nu a spus că este o greşeală, lăsând impresia că, cel puţin tacit, toată lumea este de acord cu acest termen. Anterior exact aşa se derulau evenimentele: Covăsnianu avansa public date tehnice şi toate cele 3 ONG-uri amintite luau de bun ce spunea fostul secretar de stat.
Abia după ce marţi TopIasi a scris despre întârzierea cu 5 ani şi după ce Urtoi & co a explodat acuzând "trădarea Moldovei" au început unii din tripliciul ONG-urilor să se prindă de prostie. NU toţi, doar unii. Iar scuza a fost că termenul de 2035 este "părerea personală a lui Covăsnianu". Atenţia la nuanţă, nimeni de la acest tripliciu de ONG-uri nu a ieşit public să spună că rămâne în picioare termenul 2030.
Urrtoi povesteşte cum e "la arat" pe traseul A8
Activiştii proautostradă Cătălin Urtoi şi Bogdan Iluţ (vicepreședinte asociația #HaiCaSePoate) s-au dus în 3 comune ieşene unde se împotmolise de 3 ani autostrada A8. Iar acolo au descoperit că de faptg nimeni nu muncise serios pentru A8 ci doar de la distanţă şi doar cu gargară. Logic, în câteva ore Urtoi şi Iluţ au găsit care e blocajul şi ce trebuie făcut pentru repornirea A8 în judeţul Iaşi.
"Am ajuns la trei primării din județul Iași, unde mai sunt de identificat proprietari de terenuri pe culoarul tronsonului de autostradă Motca-Leţcani-Ungheni.
- Ora 9.00 a.m. - Primăria Popricani
La acest UAT era inițial un procent de 30% terenuri neidentificate la 27.03.2024
În prezența d-lui primar și a colegilor săi s-a purtat o discuție telefonică cu proiectantul Consitrans, care a fost informat că a fost transmisă o parte din documentație, iar acum procentul este undeva la 5-10%. Urmează ca în următoarele zile să se închidă toată documentația, iar Consitrans să o pregătească pentru a fi retransmisa la avizat de către primarul acestei comune. Le mulțumesc d-lui primar Ion Tănasa pentru colaborare și pentru sprijin d-lui colonel Emil Balteanu, membru fondator asociația #HaiCaSePoate !
- Ora 10.30 a.m. - Primăria Rediu
Aici situația a fost ceva mai complicată, dar în urma discuțiilor s-a ajuns la soluția convocării în regim de urgență a unui Consiliu local în ziua de 8 Aprilie 2024, pentru a se lua o decizie în legătură cu firma care se ocupă de cadastru și de identificarea proprietarilor. Procentul de proprietăți neidentificate este de 30%, dar firma și-a luat angajamentul că poate finaliza într-o săptămână toată documentația. S-a luat și aici legătura telefonic cu proiectantul și a primit toate asigurările din partea d-lui primar că săptămâna viitoare vor finaliza documentația și o vor transmite la Consitrans. Fac un apel la Consiliul Local Rediu să sprijine acest proiect prin fapte, nu doar prin vorbe, iar luni să ia o decizie care să deblocheze situația! Vă mulțumesc!
- Ora 12.45 - Primăria Costești
La acest UAT documentația este aproape de final, cu un procent de 10% terenuri neidentificate. Îi mulțumesc pentru colaborare d-lui primar Doaca Aurel, care a promis că în maxim două săptămâni vor finaliza documentația. În toată această acțiune de astăzi am fost sprijinit de dl Prefect al județului Iași, Bogdan Cojocaru.
Voi continua să monitorizez această situație în zilele următoare. Doar de la "firul ierbii" se pot identifica problemele și rezolvarea lor!"
Joi a fost lansată prima licitație ce străbate munţii
În continuarea veştilor bune, Urtoi a anunţat că joi după-amiază "a fost lansată licitația de Proiectare + Execuție pentru primul lot din cele șase de pe secțiunea montană de pe A8! De când aștept acest moment! Practic se încep loturile care vor străpunge munții din Ardeal spre Moldova!"
Irinel Bucur a oferit detalii suplimentare: "A fost publicata licitatia pentru lotul Miercurea Nirajului - Sarateni. https://e-licitatie.ro/.../not.../c-notice/v2/view/100178353 Proiectare si Executie Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Sectiunea II Miercurea Nirajului – Leghin km 22+000 – km 181+195, Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sarateni
Lungime 23,4 km
In sfarsit, munca noastra din ultimii 2 ani ajunge la pasul final, acel pas unde multi spuneau ca nu e finantare, chiar daca aveau HG de aprobare a indicatorilor!
(...) Mai sunt 5 loturi care trebuie si ele scoase la licitatie, in mod accelerat si pana la 1 iulie, pt a ne asigura ca in 2030 vom putea circula pe ea, conform prevederilor legale!"
Suceava se mişcă mult mai repede decât Iaşul la infrastructură
Irinel Bucur a făcut apoi o observaţie dureroasă pentru Iaşi.
"Pt ca s-au tot facut comparatii intre administratia din Iasi (CJ in speță) si cea din Bihor (Bolojan) sau Cluj, eu zic ca putem extinde comparatia si la nivel mai apropiat de noi, in speta la Suceava.
Haideti sa vedeti ce a reusit Suceava versus nimic de la noi:
1. Terminal nou de aeroport au si ei, mai mic dar nici nu sunt de marimea Iasiului insa suficient.
2. Azi s-au aprobat in Guvern indicatorii pt VO Gura Humorului, parte din A14 si se va intra curand in licitații pt executie. La noi au compromis, pe langa A8 si VO Podu Iloaiei iar la semaforizare, o institutie din subordinea CJ Iasi cu lunile nu a emis un aviz, invocand ca nu mai au planse si nu stiu pe unde trece teava si la cati metri e ingropata. Frumos!
3. Dupa ce CJ Suceava a derulat, in parteneriat cu CNAIR, contractul pt VO Gura Humorului, probabil saptamana viitoare semneaza si contractul cu proiectantul pt DX Suceava - Botosani, tot de CJ Suceava derulat in parteneriat cu CNAIR.
4. Tot in parteneriat cu CNAIR au semnat acordul pt DN Vicov - Climauti - A7
5. Tot in parteneriat cu CNAIR, CJ suceava vrea sa se ocupe de proiectare (SF) si pt Suceava - Paltinoasa, parte din A14 si care se va conecta cu VO Gura Humorului. Uite asa, pic cu pic o vor face!
La Iasi avem de ceva timp o asociere care trebuia sa faca astfel de parteneriate cu CNAIR dar n-au miscat nimic. Au tocat niste bani dar rezultatele sunt zero. Au creat insa o alta constructie unde politic sa-si mai puna niste oameni care sa pape un salariu!
Si acum, ca sa vedeti cum planifica altii si nu la hei-rup, zilele astea la Bruxelles se discuta asa:
1. Se pun bazele CEF 3 (Connecting Europe Facility) 2028-2033. Cu 4 ani inainte planuiesc, atentie!
2. In mare parte se va renunta la Green Deal, o prostie dupa parerea mea caci a fost dusa la extrem, dincolo de ceea ce putea suporta normal si fara mari implicatii, piata!
3. In urmatoarea perioada ne vom axa pe industrializare si mobilitate militara, asta ultima e benefica pt infrastructura rutiera si feroviara ca putem moderniza si consolida!
Ramane insa la noi sa tragem acei bani ca daca votam la fel, doar o sa ne uitam cu jind la realizarile altora, la noi in 3 ani nici macar un proiect pt asfaltarea unei strazi de 500m nu au fost capabili sa finalizeze iar oamenii merg prin mocirla cand ploua ori stau in praf cand e uscat! Oricum o dam, in niciun fel nu e bine!"
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI