A8 finantare asigurata 1Ministrul Transporturilor a semnat miercuri 27 martie ordinul prin care autostrada Iaşi - Târgu Mureş este transferată de la CNAIR la CNIR, noua companie cerută de UE pentru construcţia marilor proiecte. Conform acestui ordin cei 159 de kilometri care leagă Moldova de Transilvania peste munţii Carpaţi plus încă 120 de kilometri ce traversează Moldova până la graniţa cu Basarabia vor fi fi construiţi de CNIR, companie care va primi şi banii necesari - circa 10 miliarde euroExact ce solicită de 11 luni ieşeanul Cătălin Urtoi, fost director CNIR şi actual membru în Consiliul de Administraţie al acestei companii. De ce nu a semnat ministrul mai devreve acest ordin? De ce a trebuit să fie blocată 6 luni această autostradă de a ajuns proiectul să adune pânze de păianjen? Citiţi mai jos câteva adevăruri dureroase pentru Iaşi. 
 
Totul s-a rezolvat după ce au venit politicienii la butoane
     
Un detaliu izbeşte de la început: mutarea A8 de la CNAIR la CNIR a fost oficializată abia după ce la şefia ultimei companii a venit un om asumat politic - liberalul Gabriel BudescuCât timp la şefie a fost apoliticul Cătălin Urtoi nu s-a alocat nici un buget CNIR-ului, deci nu au putut fi preluate nici proiecte de autostradă.  
     
O logică elementară spune că politicienii s-au temut să lase miliardele de euro necesare construcţiei de autostrăzi pe mâinile unui om din afara scenei politice. Atunci însă când "la butoane" a venit un exponent al unui partid guvernamental totul s-a pus în mişcare şi nu oricum ci cu o viteză incredibilă: luni a fost numit la şefia CNIR reprezentantul PNL iar miercuri ministrul PSD a semnat ordinul de transfer.  
     
Dacă Urtoi era înscris în PSD (aşa cum l-au acuzat de aproape un an şi jumătate "asociaţiile civice" de tastatură Elitele pure trag iar Iaşul în jos - topiasi.roe foarte probabil ca cele 10 miliarde euro necesare construcţiei sectorului montan al A8 şi a celui care traversează Moldova să fi fost alocate de multAmară consolare pentru Urtoi - să demonstreze doar aşa că că a rămas civic până la capăt
 
a 8 montana
 
 
 
Se activează inspectorul Urtoi
     
Îndepărtat de la şefia CNIR, activistul proautostradă Cătălin Urtoi a rămas membru în Consiliul de Administraţie al companiei. Ceea ce înseamnă că, formal, el este şeful directorului general dar un alt detaliu este mai important: în calitate de membru CA Urtoi poate afla graficul lucrărilor. Deci poate merge ţintit pe teren să vadă cum se munceşte cu adevărat. Iar dacă va proceda la fel ca în ultimii 2 ani, adică să traverseze România la pas apoi să "toarne" tot pe Facebook, îi aşteaptă zile grele pe şeful CNIR şi pe muncitorii care vor fi aduşi pe şantiere. 
     
Probabil că asta va fi cea mai bună garanţie pentru Moldova că politicul nu "fură autostrada", aşa cum îşi închipuie PSD şi PNL. 
 
 
Legea obligă la inaugurarea autostrăzii până în 2030
     
Potrivit legii 291 din 2018 autostrada Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş trebuie finalizată şi dată în exploatare până în 2030. A8 ar urma să aibă 320 km lungime şi să fie finanţată din fonduri europene, surse bugetare, credite şi alte surse. 
     
Deocamdată doar 2 bucăţele din A8 sunt "în lucru", e vorba de "capetele montane", adică 58 de km de autostradă la intrarea şi la ieşirea din munţi. Aceste "capete" sunt finanţate de UE prin PNRR şi trebuie finalizate până la 31 decembrie 2026. 
     
Cei 159 de km care traversează efectiv munţii, proiect care părea imposibil de finalizat până în 2030 dar care a fost salvat d.p.d.v birocratic de echipa Maricel Popa & Cătălin Urtoi (Autostrada, "miracolul Maricel" şi ardelenii - topiasi.ro), ar urma să fie finanţat parţial din fonduri europene şi restul din bugetul central. 
     
Pentru restul de aproape 120 de km pe traseul Moţca - Leţcani - Ungheni nu se ştie ce surse de finanţare vor fi folosite. Neoficial se caută noi surse europene dar există un risc serios ca din cauza întârzierilor uriaşe ("bravo" Tablă Alexe, "bravo" Mihai Chirica) să se apeleze tot la fonduri bugetare. 
 
urtoi si legea
 
Concluzia: în România poţi să fii Dumnezeu, dacă nu eşti membru de partid nu faci nimic
     
TopIasi semnalează de 6 luni că autostrada Unirii este blocată. Până în august 2023 echipa Maricel Popa & Cătălin Urtoi a făcut adevărate miracole obţinând în aproape un an toate autorizaţiile, avizele şi acordurile cerute de lege, un vagon de documente imposibil de rezolvat timp de 11 ani. Popa & Urtoi au reuşit ce nu a putut face nici măcar Relu Fenechiu, chiar dacă fostul şef al PNL Iaşi a ajuns la un moment dat ministru al Transporturilor. 
     
Scoaterea din jocul politic real a lui Maricel Popa a lăsat însă A8 fără protecţie. Urtoi a fost şicanat şi el non-stop aşa că A8 a fost blocat, evident la ordin politic. 
 
 
urtoi si maricel la acciona
     
 
Un detaliu care spune foarte multe: pe 29 decembrie 2023 Cătălin Urtoi, pe atunci director interimar al CNIR, s-a dus la Ministerul de Finanţe să ceară acordul final pentru ca noua companie să aibă un buget propriu, ceea ce i-ar fi permis să angajeze specialişti, deci să ceară cu toate argumentele alocarea de autostrăzi. A fost refuzat sfidător aşa că Urtoi a intrat în greva foameiProtestul s-a întins până seara, la ora 20.00 Urtoi ameninţând că anunţă presa dacă ministrul Finanţelor (liberalul Marcel Boloş) nu-i semnează bugetul. A intervenit atunci locţiitorul ministrului transporturilor (PSD-istul Sorin Grindeanu) pentru ca Urtoi să renunţe la grevă şi la scandalul public. 
     
Vi-i puteţi imagina pe primarul penibil al Iaşului, Mihai Chirica, ori şeful judeţului, Tablă Alexe, apărând cu atâta ferocitate interesele ieşenilor şi ale Moldovei? Evident că nu. Cei doi au încercat încă de acum 4 ani să vândă la Bucureşti autostrada Iaşului (VIDEO. PNL proclamă Republica Mafiotă Iaşi iar PSD nu se supără. Revoltat este doar Urtoi: "Chirica şi Alexe au dat înapoi cu 2 ani autostrada Iaşi - Târgu Mureş" - topiasi.ro), deci cum să apere ei A8 prin greva foamei şi scandal public în prag de Revelion?
     
Faptul că luni 25 martie a fost "ales" la CNIR un director politic iar miercuri 27 martie s-a aprobat, iarăşi politic, transferul A8 de la CNAIR la CNIR arată încă o dată cât de mult contează politicul în România şi ce şanse au activiştii civici fără sprijin din zona Puterii.  
Aurel DOBAŞU

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected