Duminica, 17 Martie 2024 19:48
Cea mai mare investiţie din istoria ultimilor 35 de ani ai Moldovei, autostrada Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş, este blocată de aproape 6 luni, în primul rând pentru că aşa vor nişte şmecheri din Bucureşti care apasă butoane în PNL. Din păcate, cât e Iaşul ăsta de mare nimeni din judeţ nu pare capabil să repornească proiectul. Din puncte de vedere politic PNL Bahlui e clar că nu vrea, în timp ce PSD Iaşi, plus mai nou şi cel din Bacău, dau semne că vor să lupte pentru autostradă dar nu pot. Activiştii civici proautostradă au ajuns o glumă tristă, deci a murit şi aici speranţa de salvare. Din disperare, câţiva oameni de afaceri grei ai Iaşului s-au dus cu jalba la Guvern pe tema A8 (Cât de gravă e blocarea A8 dacă 4 oameni de afaceri grei, activişti proautostradă şi şeful PSD Iaşi au fost "peste" ministrul Transporturilor să salveze proiectul - topiasi.ro) dar tot degeaba.
Culmea e că acest blocaj are loc în an electoral, când, teoretic, partidele sunt mai sensibile. Dacă acum îşi permite PNL să sfideze în halul ăsta Moldova, vă daţi seama ce ţepe vor trage de anul viitor?
Ce se poate face totuşi pentru ca Moldova să nu piardă investiţia de 12 miliarde euro?
A8 a mers foarte bine o perioadă. Care-i explicaţia?
La începutul anului 2022 şeful PSD Iaşi era Maricel Popa, om care în perioada 2017-2021 faultase cu nesimţire acţiunile activiştilor proautostradă. Brusc, în ianurie 2022 Popa a înţeles însă ce avantaj electoral uriaş ar obţine dacă A8 s-ar face totuşi iar el ar pune umărul. Aşa că a schimbat foaia cu 180 de grade şi a devenit dintr-o dată cel mai mare promotor politic al proiectului.
O a doua nuanţă foarte importantă: Maricel Popa era în 2022 în graţiile nr 1 şi nr 3 de la vârful PSD (Maricel Ciolacu şi Sorin Grindeanu)
Pentru A8, Popa s-a aliat cu activistul proautostradă Cătălin Urtoi şi, împreună, au pornit să bată comună după comună de pe traseul A8 obţinând, aproape la foc automat, toate avizele, acordurile şi autorizaţiile necesare vagonului de documente premergător finanţării autostrăzii. A fost o muncă migăloasă, de uzură, dar perechea Popa & Urtoi a reuşit ca într-un an şi jumătate să facă ce nu se făcuse în 12 ani, ceea ce nimeni nu credea că e posibil.
A fost un adevărat miracol birocratic iar Bucureştiul a fost luat complet prin surprindere când în august 2023 Iaşul cerea deja finanţare pentru sectorul din munţi al A8 (e bucata cea mai scumpă şi mai greu de făcut. Dacă acest tronson se construieşte restul A8 este "parfum").
A venit imediat "oprirea" motoarelor
Pus în faţa faptului împlinit, Guvernul nu a avut încotro şi a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru sectorul montan, adică s-a dat OK-ul pentru o finanţare de 6,4 miliarde euro. Repet: Guvernul a aprobat alocarea a 6,4 miliarde euro pentru A8, la presiunile perechii Popa şi Urtoi.
Luaţi prin surprindere, baronii PNL şi cei ai PSD, dar mai ales generalii din spatele lor, au reacţionat cum ştiu ei mai bine: brusc Maricel Popa a realizat în august 2023 că i se termină mandatul de şef la PSD Iaşi aşa că a demisionat, caz unic în istoria recentă politicii din România. Unde aţi mai auzit voi ca un şef de judeţ să demisioneze pentru că "i se termină mandatul"?
În cazul lui Urtoi s-a aranjat o blocare prin promovare: a fost "ales" şef al unei companii care trebuie oficial să construiască A8 dar niciodată acea companie nu a fost lăsată măcar să-şi angajeze oamenii necesari darămite să i se predea proiectul A8. Aşa că de 6 luni Urtoi stă împopoţonat director la CNIR, fără putere reală de influenţare a proiectului A8 blocat în sertarele CNAIR (compania care trebuia să predea proiectul dar care refuză asta fără explicaţii).
Cu cele două motoare oprite A8 s-a blocat brusc. Toţi politicienii şi ceilalţi activişti proautostradă au tăcut suspect de complice, deşi vedeau ce se întâmplă (www.topiasi.ro a publicat peste 20 de articole de alarmă pe tema asta). Zici că li s-a pus tuturor pistolul la tâmplă şi şi-au înghiţit limba. Sau, sunt toţi proşti şi incompetenţi, alegeţi dvs care variantă credeţi că e reală.
Câteva detalii de culise
Cum s-a lucrat pentru blocarea A8:
- din iunie 2023 liberalii ieşeni se laudau că "Maricel Popa se va retrage". De unde ştiau ei aşa ceva dacă, formal, e o decizie doar a lui Popa? Evident, liberalii ştiau că Popa e şantajat să facă pasul înapoi, iar un asemenea şantaj nu putea veni decât din zona instituţiilor de forţă. În traducere: liberalii au comandat un dosar penal pentru liderul PSD Iaşi, mostră de "democraţie europeană" în România anului 2023.
- Tracasat deja în anii trecuţi cu un alt dosar penal forţat de SISTEM (Popa a fost cercetat de DNA după ce a descoperit şi făcut public faptul că un constructor al SISTEMULUI a turnat asfalt peste bălegar), liderul PSD Iaşi a cedat. NU avea chef să i se blocheze din nou conturile iar familia să-i fie urmărită de zeci de oameni pentru că aşa a ordonat un general, cum se întâmplase în precedentul dosar. Deci a demisionat.
- Fără un şef politic local bine înfipt la Bucureşti, proiectul A8 a murit. Abia acum înţelegem ce a însemnat "miracolul Maricel" şi cât contează lipsa lui. Au râs proştii când am semnalat în 2022 şi 2023 ce minuni fac Maricel Popa şi Cătălin Urtoi, iar acum tragem cu toţii ponoasele lipsei unui politician cu adevărat puternic.
- dovada lipsei unui copac politic mare: pe 29 decembrie, când toţi bugetarii erau în Valea Prahovei sau Maldive, Cătălin Urtoi ameninţa cu greva foamei la uşa ministrului de Finanţe pentru a obţine aprobarea bugetului CNIR pentru 2024. Existau deja alte două semnături ale unor miniştri, iar cea a şefului de la Finanţe era ultima formalitate fără de care nu se poate prelua A8. Evident, orice ameninţare sau rugăminte a fost în zadar, ministrul PNL de Finanţe a refuzat iar A8 a rămas la CNAIR unde are acum pânze de păianjen.
Ce se poate face
Pentru mine e limpede că în actuala ecuaţie de putere e nevoie disperată de un jucător nou şi de calibru. Ar putea fi PSD-istul Bogdan Cojocaru, dar până va câştiga acesta şefia Consiliului Judeţean, până va fi recunoscut şi acceptat de Bucureşti ca factor regional de putere va trece minim un an, iar asta în varianta optimistă. Până atunci A8 ar rămâne cu pânze de păianjen.
Schimbarea ar putea veni de la Primărie. Ideal era ca asociaţiile proautostradă să se fi înţeles raţional şi să propună un candidat puternic la funcţia de primar al Iaşului, în stare să zguduie toate înţelegerile făcute pe sub masă de partidele tradiţionale. Un candidat care să trimită măcar pe locul 4 actualul candidat al PSD la Primărie şi chiar să se bată de la egal la egal cu reprezentantul PNL. Abia atunci ar fi înţeles partidele de la guvernare că trebuie să facă ceva la Iaşi, trebuie să deblocheze A8 pentru a nu pierde zeci de mii de voturi.
Activiştii proautostradă sunt însă oameni mici, incapabili să înţeleagă jocul de mare putere. Pentru ei e mai simplu să strige "Jos PSD" decât să facă ceva concret care să zguduie acest partid dar şi PNL-ul. Activiştii mici trimit scrisorele sau trag cu dinţii de o funcţie fără putere reală. Drept urmare înţelegerile pe sub masă ale partidelor sunt neameninţate iar PNL îşi permite luxul ca în plin an electoral să-şi bată joc de Moldova.
Asta e, vor urma încă 4 ani pierduţi pentru Iaşi, pentru Moldova. Totul într-un aranjament naţional, spre bucuria ardelenilor (Boc şi Bolojan probabil că dau deja artificii la Cluj şi Bihor) şi a baronilor de Oltenia (primarul puternic al Craiovei a putut să facă autostradă şi stadion nou fără să fie împinsă de la spate de activişti civici).
Aurel DOBAŞU
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI