Joi, 10 August 2023 20:49
Compania de Autostrăzi a anunţat joi că va recepţiona studiul de fezabilitate pentru cei 159 de km ce străbat munţii în cadrul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş. " "Directorul General CNAIR sustine declaratia facuta in cadrul audierilor din 14 iunie 2023, conform careia pana la finalul anului va lansa licitatiile de proiectare si executie pentru intreaga zona montana", a anunţat victorios activistul proautostradă Irinel Bucur. E drept, anunţul a venit în ultima zi în care putea fi făcută recepţionarea şi abia după o presiune teribilă a activiştilor civici (zeci de televiziuni şi site-uri de ştiri naţionale dar şi locale au somat CNAIR-ul să facă ce trebuie).
Detaliu extrem de important: în timp ce activiştii proautostradă făceau eforturi disperate pentru a salva Autostrada Unirii (dacă CNAIR refuza recepţionarea SF-ului exista un risc imens de pierdere a finanţărilor europene, deci adio autostradă), "marii" lideri politici ai Iaşului erau la film în piaţa Unirii şi făceau poze relaxaţi (primarul, şeful CJ şi şeful PNL Iaşi) sau erau absenţi complet din peisaj (cazul PSD-istului Bogdan Cojocaru)
Anunţul oficial al şefului CNAIR
"Pas important pentru construcția secțiunii #MiercureaNirajului-#Leghin a #A8!
Am avut astăzi o ședința de lucru în care am discutat despre finalizarea și predarea către #CNAIR a Studiului de Fezabilitate pentru #Autostrada #TârguMureș - #TârguNeamț, secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin.
Prestatorul (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL S.A) și-a asumat că va înainta rapid toată documentația astfel încât până la sfârșitul lunii august ea sa fie avizată de Consiliului Tehnico- Economic al CNAIR.
După parcurgerea tuturor etapelor de avizare a indicatorilor tehnico-economici, CNAIR va promova următoarele etape necesare realizării acestui obiectiv.
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:
- Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,
- Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,
- Secțiunea Leghin - Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.
Ofertele depuse pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului sunt în evaluare și estimăm că în prima parte a lunii septembrie vom desemna câștigătorul.
Pentru secțiunea Leghin - Târgu Neamț, Asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. a fost desemnată câștigătoare (19 iulie 2023), dar rezulultatul a fost contestat.
La ora actuală așteptăm ca CNSC să dea o decizie în ceea ce privește acest important proiect finanțat prin PNRR.
Pentru secțiunea de autostradă Târgu Neamț- Iași – Ungheni (93 km), vreau ca Studiul de Fezabilitate să fie finalizat anul acesta (inclusiv cu obținerea Acordului de Mediu), așa cum și-a asumat prestatorul.
A8, Autostrada Unirii, va avea o lungime de peste 304 km (de la Târgu Mureș la Ungheni) și va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, pentru a cărui proiectare și execuție a fost deja lansată licitația.
A două veste mare: Urtoi a rămas şeful companiei care va construi A8
Pentru a se grăbi termenul la care ieşenii pot ajunge pe autostradă în Vestul Europei era nevoie de încă un amănunt: şeful Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere să rămână ieşeanul Cătălin Urtoi. CNIR este un organism cerut expres de UE şi ar urma să coordoneze direct construcţuia autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş.
Iar mandatul lui Urtoi a fost prelungit joi cu încă două luni cu o condiţie expresă: "operationalizarea CNIR, inclusiv primele proiecte!".
Coincidenţă sau nu, reconfirmarea lui Urtoi a venit în ziua în care ieşeanul, însoţit de câţiva din activiştii proautostradă cei mai vehemenţi, s-au văzut cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şi directorul CNAIR, Cristian Pistol
În timp ce activiştii transpiră, PNL reînfiinţează FNI
Succcesele de mai sus contrastează cu atitudinea ignorantă/sabotoare a PNL Iaşi. Acest partid a umplut panourile publicitare de pe drumul european cu afişe în care se laudă că mută munţii pentru A8 şi A7 dar în realitate a procedat exact invers. NU doar nu că nu a făcut nimic ci a mai pus şi piedici în calea celor care chiar munceau pentru grăbirea construcţiei autostrăzilor.
PNL Iaşi s-a purtat fix ca FNI, căutând să păcălească ieşenii şi punând în pericol mare autostrada Unirii. În loc să sune la Bucureşti să facă presiuni pentru recepţionarea SF-ului pe tronsonul montan, Costel "Tablă" Alexe şi MIhai "PeniHill" Chirica stăteau la film în Piaţa Unirii şi-şi făceau poze relaxaţi, asta după ce anterior ceruseră Bucureştiului să nu rezolve solicitărilor lui Urtoi & co. FNI cu sediul în Podu Roş.
(Aurel DOBAŞU)
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI