Thomas Leiefmr micÎn ciuda politicii oficiale a Vienei de a ţine România la marginea Europei (a spaţiului Schengen mai exact) unii oameni de afaceri austrieci fac eforturi mari pentru a moderniza ţara noastră. Spre exemplu familia Leier a investit 60 milioane euro pentru a retehnologiza integral o veche fabrică de cărămidă din Iaşi apoi pentru a o extinde cu noi unităţi de producţie ultramoderne.
 
Acum fabrica Leier din Iaşi asigură 60% din necesarul de cărămidă performantă al Republicii Moldova dar mai ales asigură materiale de construcţii sigure în nord estul României. "Doar la secţia de cărămizi producem echivalentul a 40 de case pe zi", a spus directorul Leier Iaşi, Adrian Mânzat.
 
O fabrică socialistă aproape de tăiat la fier vechi transformată în producător ultramodern
     
Înainte de 1989 la Iaşi existau trei producători de cărămidă. Două fabrici au dat faliment după prăbuşirea comunismului în timp ce a 3-a a continuat să funcţioneze dar cu mari "hopuri-dâmburi". "Numai eu şi vechiul director Lucaci ştim câtă am muncă am depus pentru a salva Ceramica dar şi alte fabrici de pe vechea platformă industrială a IaşuluiFără aceste eforturi acum era tăiată la fier vechi şi, poate dacă avea noroc, răsăreau aici nişte blocuri", a povestit Maricel Popa, proprietarul fabricii Tehnoton (fabrică învecinată cu fosta Ceramica). 
     
Preluată iniţial de vechii angajaţi, Ceramica a fost vândută unui fond de investiţii, apoi altuia, a ajuns la Brikston şi atunci a început prima retehnologizare serioasă. 
 
caramizi
 
 
În 5 ani austriecii au făcut un boboc de fabrică
     
În 2018 lanţul de preluări a făcut ca fabrica de cărămidă de la Iaşi să ajungă proprietatea austriecilor de la Leier. Pentru că erau "din branşă" şi vizau cucerirea pieţei de profil nu un exit rapid şi cât mai profitabil, austriecii au investit masiv
     
"Practic au reconstruit fabrica de la zero. Nu a mai rămas nimic din vechea Ceramica, totul e nou-nouţ şi foarte performant. Uitaţi-vă la liniile de fabricare, sunt complet automatizate, oamenii au ca rol doar supravegherea utilajelor", ne-a povestit o veche angajată a fabricii.
       
Actualul deţinător al pachetului majoritar de acţiuni, Thomas Leier (foto deschidere), a spus că investiţiile totale ale familiei în punctul de lucru de la Iaşi au trecut de 60 milioane euro. "Îi mulţumesc bunicului meu pentru că a avut viziunea acestei afaceri. Şi vă asigur că vom continua să investim", a spus nepotul acţionar majoritar.  
 
caramizi 1
 
 
Statul român a dat deja 2,2 milioane euro, austriecii mai pun 1,7 şi fac un parc fotovoltaic
      
Leier a inaugurat joi la Iaşi o nouă fabrică de betoane, o investiţie totală de 25 milioane euro. "Banii s-au dus în construirea de noi spaţii de producţie, platforme de marfă, spaţii administrative pentru clienţi dar mai ales utilaje. Numai utilajele care produc de fapt betoanele costă 6 milioane euro", a povestit directorul fabricii din Iaşi, Adrian Mânzat. El a precizat că fabrica de betoane a fost construită şi prin acordarea unui ajutor de stat de 2,2 milioane euro. 
     
"Anul viitor vom investi încă 1,7 milioane euro pentru un parc fotovoltaic la Iaşi. Suntem adepţii energiei verzi", a adăugat CEO-ul Leier Iaşi. 
      
Noua fabrică de betoane a dus la crearea a încă 50 de locuri de muncă, pe lângă cele 220 deja existente. "Noua investiţie asigură o producţie de 1800 metri pătraţi pe un schimb de 8 ore", a completat Mânzat. 
 
caramizi 4
 
 
 
Afacere afectată de lipsa autostrăzii
     
Pentru că Leier vinde în Republica Moldova şi ar vrea să o facă şi în Ucraina, l-am întrebat pe CEO-ul fabricii de la Iaşi cât de mult e afectată afacerea de lipsa unei autostrăzi. "Păi faceţi o socoteală. Noi vindem cam 10% din producţie către Republica Moldova. Iar transportul în forma actuală costă 10% din valoarea mărfii pe fiecare 100 de kilometri. Plus costurile de timp şi tranzit vamal. Este evident că o autostradă ar însemna mai multă eficienţă", a spus Adrian Mânzat. 
       
Oficial, România s-a ferit până acum să-şi ia un angajament privind construcţia unei autostrăzi până la Chişinău sau chiar până la Odessa, dar neoficial se vorbeşte tot mai intens despre o astfel de cale de transport. Totul depinde însă de UE şi SUA, singurii potenţiali finanţatori ai unui proiect care iese din graniţele UE. 

Comments  

 
0 #1 Un iesean 2023-05-12 10:16
Este același Măricel despre care scriați și în acest articol? https://www.topiasi.ro/homepage/cei-mai-bogati-ieseni/15394-maricel-popa-%C5%A3eparul-care-a-pl%C4%83tit-impozite-de-80-de-milioane-euro-2.html
Report to administrator
 

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected