autostrada echitateMarţi s-a aprobat oficial construcția primelor bucăți din autostrada Iasi-Târgu Mureș. Guvernul a stabilit alocarea a 1,25 miliarde euro pentru construcţia a 58 de kilometri la intrarea și ieșirea din Carpați. Suma este maximală şi probabil va scădea în urma licitaţiilor ce vor fi organizate în luna decembrie. Oricum, toţi banii sunt asiguraţi de UE prin PNRR. 
 
Vot în unanimitate
     
Activistul proautostradă Cătălin Urtoi anunţă că votul pentru alocarea celor 1,25 miliarde euro a fost unanim, banii urmând a fi repartizaţi astfel:
- Secțiunea I, Tg.Mureș-Miercurea Nirajului inclusiv conexiunea cu A3 are o lungime de 22 km + 2,39 km: Valoare totală inclusiv TVA - 738. 673. 900 euro
- Secțiunea III, Vânători (Neamț) - Moţca (Iasi) cu o lungime de 29,912 km: Valoarea totală inclusiv TVA - 511. 203. 210 euro
 
Când se bagă primul buldozer pe şantier 
     
În mod normal licitaţiile ar trebui să dureze maxim de 6 luni, asta luând în calcul şi contestaţiile. Astsa înseamnă că cel târziu în mai 2023 câştigătorii pot începe pregătirile pentru proiectarea şi execuţia capetelor montane ale A8
     
Iar şantierele pentru spargerea Carpaţilor printr-o autostradă care să unească Moldova şi Ardealul ar urma să fie deschise în vara anului viitor
     
Oricum, prin caietele de sarcini durata maximă a proiectării şţi construirii capetelor montane ale A8 este de 30 de luni. 
autostrada incepere A7
 
Rămâne regretul că  nu a fost urgentat şi tronsonul Târgu Neamţ - Leţcani 
     
Finalizarea documentaţiei pentru capetele montane înaintea altor tronsoane a fost posibilă printr-un joc politic. În urmă cu doi ani activiştii asociaţiei "Moldova Vrea Autostradă" aveau "lipeala" cu USR, iar ministru al Transporturilor era Cătălin Drulă (actual şef naţional al USR). 
     
La solicitarea MVA capetele montane au fost trecute de decidentul politici spre finanţare prin PNRR. 
     
Asociaţia "Împreună pentru A8" a solicitat atunci şi includerea tronsonului Târgu Neamţ - Leţcani în PNRR. Dar MVA nu a vrut să împartă gloria, iar USR-ului nu i-a păsat, aşa că tronsonul de autostradă spre Leţcani a fost abandonat pentru "mai târziu". Drept rezultat, nici acum nu e gata documentaţia pentru că nimeni din MT, CNAIR ori de la Mediu nu şi-a bătut serios capul cu ceva ce nu avea asigurată finanţarea
 
A doua bucată din A8 pe care s-ar putea deschide şantierul
     
Pentru a recupera terenul pierdut în anii în care mai toate partidele politice promiteau Moldovei autostradă dar de fapt îşi băteau joc de nord-estul ţării, activistul Cătălin Urtoi a luat la pas în ultimele 10 luni mai toate ministerele responsabile, s-a dus la primăriile din Neamţ, Harghita şi Mureş und enu fusese nimeni niciodată, a intrat pe geam acolo unde era dat afară pe uşă iar în final a reuşit imposibilul: documentaţia de mediu aferentă tronsonului de 150 km care traversează Carpaţii a fost finalizată săptămâna trecută. Potrivit legii mai rămâne ca în această lună să fie făcute ultimele dezbateri publice, apoi să fie încheiat şi studiul de fezabilitate. 
     
Ţinând cont de lentoarea cu care se mişcă instituţiile statului e foarte probabil ca abia în mai 2023 să se încheie tot acest circuit birocratic iar din vară să se organizeze licitaţiile de execuţie şi pentru traversarea Carpaţilor. Din păcate aici nu se ştie încă din ce bani se va finanţa lucrarea dar ministrul Transporturilor a dat public asigurări că "sunt bani". Cu un pic de noroc e posibil ca până la finalul anului 2023 să se deschidă şantierul şi pe bucata Miercurea Nirajului - Moţca
 
Nuanţe politice
 
 
urtoi si popa
     
 
Interesant e că în ultima vreme singurul politician care a ţinut să arate că se zbate pentru autostradă a fost Maricel Popa. Senatorul şi şeful PSD Iaşi a fost şi marţi la şedinţa la care s-a votat în unanimitate alocarea a 1,25 miliarde euro pentru capetele montane ale A8. Nu ştim cu ce ar fi ajutat concret Popa, dar măcar pentru aparenţe a tot fost mereu în ultimele luni la şedinţele la care s-a urgentat proiectul. 
     
Uneori alături de Maricel Popa au fost şi alţi parlamnentari, dar numai de la PSD - Silviu Macovei, Marius Ostaficiuc şi Vasile Toma. 
     
Parlamentarii ieşeni ai celuilalt partid aflat la guvernare - PNL - nu au găsit niciodată uşa camerelor în care se ţineau aceste şedinţe. Atenţie, NICIODATĂ. Iar dacă deputaţii şi senatorul PNL (nu merită nici măcar să le pomenim numele) au fost atât de ignoranţi cu cel mai mare proiect al Moldovei, la fel de "grijulii" au fost şi celelalte simboluri ale PNL Iaşi, adică primarul şi şeful CJ. Măcar în cazul ultimilor doi putem spune că nici nu prea au avut timp să stea pe capul oficialilor guvernamentali pentru a grăbi A8. Nu au avut timp pentru că Mihai Chirica şi Costel Alexe au stat săptămâni bune prin birourile procurorilor ei fiind anchetaţi, urmăriţi penal şi deja trimişi în judecată în mai multe dosare de corupţie. Logic, grija primarului şi a şefului CJ e să scape de puşcărie nu să aducă Iaşului investiţii de anvergură. Oricum mIhai CHirica "lămurise" problema încă de acum 2 ani când s-a apucat să declare că mai bine se face autostrada Bacău - Braşov decât Iaşi - Târgu Mureş. Halal avocat are Iaşul, dar dacă PNL îl ţine în viaţă...
     
Parlamentarii USR au fost doar de câteva ori prin ministere pentru a întreba de A8, dar oricum acest partid e în Opoziţie şi nu are puterea de a mişca lucrurile. 

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected