Marti, 06 Septembrie 2022 19:36
Marți au fost semnate contractele pentru execuția Tronsonului 1 (km 0+000 – km 4+600) Buzău – Vadu Pașii și a Tronsonului 4 (km 71+500 – km 82+440) Mândrești Munteni – Focșani Nord din autostrada Buzău – Focșani. Constructorul ambelor loturi este Asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL (grupul lui Dorinel Umbrărescu). Surse apropiate situației spun că pe Loturile 2 și 3, cele din mijloc, tot oferta UMB ar fi în pole-position, dar mai sunt pași administrativi de făcut până la semnarea contractelor, inclusiv rezolvarea potențialelor contestații. Deși cele două loturi semnate marţi măsoară doar 16 km (plus câțiva kilometri de drum de legătură), ele sunt și cele mai complicate, fiind practic cele care înconjoară zonele urbane Buzău și Focșani.
Se semnează curând şi tronsonul până la Paşcani
Veștile bune nu se opresc însă aici: până pe data de 15 septembrie trebuie să fie depuse ofertele de execuție pentru cele trei loturi de pe tronsonul Bacău-Pașcani, în timp ce pe 22 Septembrie este ultimul termen de depunere a ofertelor de execuție pentru cele trei loturi de pe tronsonul Focșani-Bacau.
Autostrada „Moldovei” A7 are aproape 440 km de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina. De la Ploiești până la Pașcani (circa 320 de km) a fost prinsă pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.
Guvernul promite veşti bune şi pentru A8
Singurul politician ieşean prezent marţi la semnarea celor două contracte de pe A7, senatorul PSD Maricel Popa, a vorbit cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, apoi a anunţat că "nici proiectul autostrăzii A8 nu bate pasul pe lor, având în vedere că până la finele lunii septembrie vom avea Acordurile de Mediu pe cele două sectoare finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, fiind vorba despre Tg. Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg. Neamt. Odată finalizată această etapă, vor fi demarate procedurile în vederea organizării licitației de proiectare și execuție!"

Mai sceptic la promisiunile politicienilor, activistul Irinel Bucur s-a dus şi el peste ministrul Transporturilor şi l-a finalul discuţiei a susţinut că "există 33% sanse sa se blocheze A8 cativa ani in instanta". Asta pentru că pe mijlocul autostrăzii, adică porţiunea dintre munţi, Compania de Autostrăzi (CNAIR) a licitat un studiu geotehnic insuficient, câştigătorul licitaţiei a făcut un pic mai mult dar tot neacoperitor pentru între tronsonul, iar acum cei doi contractanţi se acuză reciproc de ţeapă şi ameninţă cu instanţa. Numai că un proces ar bloca 4 ani proiectul A8, situaţie pe care activiştii doresc cu disperare să o evite.
"Situatia se prezinta astfel:
1. Compania receptioneaza SF si acord de mediu pe zona de capete, identificand deja modalitatea in care o pot face. Nu stiu cum vor efectua insa plata fara receptia mijlocului deoarece prin licitatie s-a angajat un singur livrabil si anume tot studiul de fezabilitate. Parte de mijloc s-ar receptiona si ea in materie de SF si acord de mediu insa fara receptionarea a 2 sectoare din 6 (alte 2 fiind pe capetele din PNRR) unde studiile geo nu sunt efectuate. Aici, daca compania nu plateste tot, spaniolii vor da in judecata sa-si recupereze banii dar proiectul ar merge mai departe avand SF receptionat si indicatori aprobati.
2. Varianta in care se accepta capetele, SF-ul este spart si el iar pe partea de mijloc nu se receptioneaza SF fara studii geo complete, caz in care proiectantul e clar ca va da in judecata ca sa-si recupereze banii pe studiu, pe acordul de mediu, etc, mai putin pe sectoarele unde studiile geo au fost deja predate. In aceasta varianta, partea de mijloc s-ar bloca in instanta timp de 4-5 ani, fara a putea relicita sau avansa cu proiectul pana cand instanta nu se pronunta definitiv.

Ce-i drept, departamentului tehnic si companiei i-ar veni manusa o astfel de varianta pt ca nu trebuie sa-si asume ei nimic ci doar vor respecta decizia instantei insa pt Moldova asta inseamna un blocaj de 4-5 ani si apoi abia sa se reia de unde ramane acum! Practic, aceasta ultima situatie trebuie evitata si rugam atat ministerul cat si compania CNAIR sa analizeze foarte bine cazurile care pot duce la un blocaj si sa le evite! Orice dicutie si orice acord se semneaza, trebuie evitat blocajul proiectului iar acesta trebuie sa continue cu licitatie de proiectare si executie, inclusiv pentru zona montana, in ianuarie 2023, asa cum compania si-a asumat prin calemdarul transmis public si catre ministru in luna iunie 2022 si actualizat in iulie 2022.
Nu jucati necontrolat viitorul regiunii Moldova ci luati deciziile care nu blocheaza proiectul!", i-a transmis activistul Irinel Bucur ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI