Duminica, 04 Septembrie 2022 19:05
"Pe A7 Buzau - Focsani s-a amanat semnarea contractelor pe cele 2 loturi unde UMB este declarat castigator si probabil se vor semna la inceputul saptamanii urmatoare. Din pacate vestile bune se opresc aici, tronsoanele Focsani - Bacau și Bacau - Pascani fiind in procedura de licitatie iar in aceasta luna trebuie depuse ofertele. Mai rău e că Autostrada Unirii, A8, nu cunoaste un progres fata de saptamana trecuta.
Pt tronsonul Motca - Iasi - Ungheni, pana la finalul saptamanii viitoare proiectantul a spus ca va trimite documentatia AMC2 etapa 1 (din 3) la CNAIR si apoi la Jaspers si se spera ca pana la final de septembrie sa avem traseul final", anunţă acctivistul proautostradă Irinel Bucur.
Blocaj major pe zona montană a A8
"Capetele tronsonului montan sunt in procedura finala de emitere a acordului de mediu si din prima zi in care avem acord de mediu, daca receptionarea SF-ului nu este realizata si blocajul cauzat de prostia facuta in trecut cu cantitatea de studii geo contractata nu e rezolvata, vom incepe sa numaram zile de intarziere in implementare si, evident, riscuri suplimentare de neincadrare in conditionalitatea PNRR privind finalizarea executiei.
Saptamana aceasta trebuia sa aiba loc la CNAIR o sedinta cu proiectantul, directorii companiei, departamentele juridic, achizitii si tehnic plus reprezentantul ministerului ( SG) pentru parafarea unei intelegeri clare. Din pacate nu a mai avut loc in acel format ci s-a transformat intr-o sedinta ca sa mai vedem, sa mai tatonam, sa observam unde putem strange cu usa si cum sa fraierim cealalta parte! Se pare ca nu au inteles ca solutia este ca toti sa cedeze pentru binele proiectului asa cum vina este in proportie covarsitoare a companiei care a acceptat oferta ca fiind conforma!
Din discutiile noastre cu proiectantul, acesta e dispus la concesii pe care le consideram rezonabile insa CNAIR in continuare nu-si recunoaste partea de vina (majora din punctul nostru de vedere) si vrea in continuare sa actioneze in stil comunist, urmarind "sa-l faca pe fraier", fara sa mai detaliez", adaugă Irinel Bucur.
Activiştii ameninţă
"Va spun sincer ca nu ma asteptam ca anumite persoane (atentie, nu directorul general) sa aiba o astfel de atitudine.
Cum timpul trece, asociatia noastra va demara proceduri de fortare a urgentarii luarii unei decizii clare si inchiderea epopeei, intr-un fel sau altul pt ca timpul trece si nu-l putem recupera sau refolosi intr-o maniera benefica proiectului. Cel mai probabil vom solicita implicarea ministerului si exercitarea autoritatii in rezolvarea acestei situatii, inclusiv prin metoda in care se alege Papa, urmand sa se paraseasca sala doar cand iese fum alb pe cos!
Totodata si procesul de finalizare a documentatiei de mediu pt sectiunea 2 (montana) este in lucru si tot pana la finalul saptamanii ar trebui sa se finalizeze analizele si sa se intre apoi in ultima etapa de finalizare a acesteia, EPC (proiectantul) dorind sa finalizeze tot pana la final de septembrie.
Dupa cum vedeti nu s-au inregistrat progresele așteptate pt ca proiectul A8 sa dea inainte intr-o maniera accelerata ci se intra iar intr-o perioada unde frana de mana se pare ca se trage cu toata forta!
Oare e momentul sa le reamintim, in strada, ca suntem multi si dorim autoatrada Tg Mures - Tg Neamt - Iasi - Ungheni? Oare e nevoie de un alt mars si intrat in capitala cu sute de masini si camioane? Oare nu au inteles ca se afla deja la a doua realizare de SF pt aceasta autostrada si ca NU accepta nimeni sa se faca si al treilea iar ei trebuie sa rezolve? Oare nu au inteles ca daca NU REZOLVA trebuie SA PLECE ACASA dand dovada de neputinta?", încheie activistul Irinel Bucur.
Lipsă de optimism şi la fostul secretar de stat ieşean
Un ton la fel de îngrijorător a avut şi Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor în perioada în care USR a fost la guvernare.
"Estimez că la finalul lunii septembrie 2022 se pot emite Acordurile de Mediu pentru secțiunile 1 și 3 din sectorul montan al A8.
În același timp Studiul de Fezabilitate trebuie recepționat în integritatea sa pe tot sectorul montan. Condiționat de acest aspect cel târziu în luna noiembrie 2022 se poate și trebuie lansată licitația de Proiectare+Execuție pentru sectorul montan.
Este clar că vor fi mai multe loturi de complexitate diferită. Spre exemplu, loturile incluse în PNRR (secțiunea 1 și 3) trebuie realizate în maxim 30 luni (6 luni-Proiect Tehnic + 24 luni-Execuție) de la eliberarea Ordinului de Incepere a Lucrărilor pentru a se încadra în condiționalitățile de timp, respectiv darea în trafic până în august 2026.
În același timp secțiunea mai complexă din sectorul montan (secțiunea 2 Miercurea Nirajului - Leghin) cred ca are nevoie de 12-18 luni pentru Proiectare și de încă 45-50 luni pentru Execuție. Condiționat de termenele de mai sus estimez finalizarea sectorului montan al A8 după următorul calendar:
1. Secțiunea 1 (Tg. Mureș - Miercurea Nirajului) inclusă în PNRR.Termen de finalizare: august 2026 (1 lot). Grad de complexitate redus.
2. Secțiunea 2 (Miercurea Nirajului-Leghin). Estimez 6 loturi de complexități diferite cu lungimi între minim 26 km și maxim 40 km. Termen de finalizare: 2030-2032. Grad de complexitate mediu spre complex.
3. Secțiunea 3 (Leghin-Tg. Neamt-Moțca) inclusă în PNRR.Termen de finalizare: august 2026(1 lot). Grad de complexitate redus.
Pentru a se respecta termenele de mai sus este nevoie ca :
1. Să se lanseze licitațiile de Proiectare+Execuție nu mai târziu de final 2022 pe toate secțiunile
2. Să se semneze contractele nu mai târziu de iulie 2023 pe secțiunile 1 și 3 din PNRR respectiv final 2023 pentru secțiunea 2 din POT
3. Să se finalizeze Proiectarea nu mai târziu de final an 2024 pentru secțiunile 1 și 3 din PNRR respectiv final an 2025 pentru secțiunea 2 din POT
4. Să avem antreprenori serioși și dornici să lucreze
5. Ministerul Transporturilor și CNAIR să dorească construirea în integralitate a sectorului montan din A8 cu finanțare din PNRR 2021-2026, POT 2021-2027 și POT 2028-2035.
6. Să existe o presiune publică constantă pe Ministerul Transporturilor și CNAIR din regiunea Moldovei", susţine Adrian Covăsnianu.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI