autostrada echitate
Mai mulţi activişti proautostradă cer vehement Companiei de Autostrăzi să nu mai tărăgăneze documentele necesare autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş. Activiştii avertizează că există riscul real de a se pierde 1 miliard de euro alocat capetelor montane ale A8 (intrările în munţi) şi astfel să fie amânată autostrada cu 10 ani (deci să se piardă alte miliarde de euro ce pot fi luate gratuit). Curios este că până acum CNAIR nu a comentat deloc acuzaţiile venite de la societatea civilă, semn clar că activiştii au dreptate şi autorităţile nu ştiu cum să salveze aparenţele. 
 
Urtoi: "Facem A8 pentru copiii noştri"
     
Cele mai clare semnale au fost date de Cătălin Urtoi. Acesta a semnalat inclusiv de ziua copilului că A8 s-a blocat la nivelul CNAIR şi a cerut să se ia urgent măsuri de rezolvare a problemelor 
     
"Niciodată să nu spuneți copiilor voștri «NU SE POATE!»
       
Astăzi este 1 Iunie 2022 și ar fi bine ca noi, adulții să arătăm copiilor noștri că PUTEM!
       
Am să mă refer în continuare tot la Autostrada UNIRII-A8, deoarece acest proiect nu este al meu, nu este al partidelor politice, sau al unui ONG. Este un proiect pe care generația noastră trebuie să-l realizeze până în 2030 și să-l lăsăm moștenire celor pe care astăzi îi aniversam și le dăm bomboane. 
       
De câteva zile încerc să văd unde suntem cu acest proiect, să analizez situația actuală împreuna cu colegul meu Irinel Bucur și să ajungem la o concluzie. Ne-am informat din mai multe surse și am pus pe hârtie toate informațiile. 
       
Practica din mediul privat, dar și de pe șantier ne-a învățat că un proiect ca să fie o reușită are nevoie de o planificare. Astfel am realizat un tabel cu toate etapele care mai sunt de parcurs din acest moment și până în 30 August 2026 - termen de predare. Vorbim aici despre cele două secțiuni finanțate prin PNRR de pe A8 - Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg.Neamt (Motca) În baza acestui tabel poate fi întocmit un grafic Gantt (sunt convins că cei din CNAIR îl au și mâine am sa-i rog să mi-l pună la dispozitie)
       
Ce este graficul GANTT: Un instrument de lucru folosit în planificarea proiectelor, care urmărește etapele desfășurării unui proiect de la semnarea contractelor ( SF, Proiectare sau Execuție) până la predare (tăierea panglicii). Un astfel de grafic te ajută să urmărești proiectul zi de zi, iar acolo unde apar probleme să vii cu soluții. Este oglinda activității zilnice și a realității de pe teren.  Munca planificată și urmărită printr-un astfel de grafic a dat mereu rezultate pozitive!
       
Concluzia finală, în urma analizei: Capetele de pe A8 pot fi realizate prin PNRR până în 30 August 2026, cu o planificare clară, inclusiv a unor sub-etape și urmărirea strictă a acestei planificări și a realizării lor conform programului. Hai că se poate!
       
O facem pentru copiii noștri!"
autostrada vrem dezvoltare
 
"Să terminăm cu superficialităţile şi să facem treabă serioasă"
       
Mai categoric a fost activistul Irinel Bucur. Acesta a postat pe Facebook un adefvărat rechizitoriu la adresa CNAIR. 
       
"Anul trecut, stim cu totii, au fost introduse la finantarea prin PNRR capetele autostrazii A8, adica Tg Mures - Miercurea Nirajului si Tg Neamt (Motca) - Leghin, la initiativa, unii zic a asociatiei MVA, fostul ministru zice ca la initiativa sa iar fostul secretar de stat spune ca la a sa! Conteaza mai putin cine a impins lucrurile (stim si ca deputata Chichirau a avut un cuvant de spus si a iesit cu scandal ca nu se dorea si capatul din Moldova), importante sunt insa alte aspecte deoarece treaba a fost facuta pe jumatate si lasata asa.
       
Vedem cu totii cum se spune de catre fostul secretar de stat, Adrian Covasnianu, de calendarul agreat de MT cu CNAIR, calendar prin care se stabilise datele cand anumite etape vor fi depasite si care, nu era complet si nu includea toate fazele, pana la receptie. Acelasi calendar se oprea la promovarea indicatorilor tehnico-economici si se lasa impresia ca este timp berechet pt exproprieri, projectare tehnica, executie, organizare licitatie,  contestatii, etc.
       
Pai, daca ne uitam la istoria recenta a companiei, vedem ca pe partea de licitatie, evaluare si contestatii sunt cele mai mari necunoscute iar timpul poate varia de la cateva luni, in speta 8, pana la multe luni daca solutionarea trebuie facuta la Curtea de Apel, ocazie cu care se poate intoarce totul la etapa de evaluare in caz ca nu s-a respectat dreptul fiecaruia de catre comisia de evaluare. E UN RISC acesta si nu a fost luat in calcul la stabilirea acelui calendar.
     
De asemenea, conform SF-ului, nu s-a luat in calcul perioada de 30 luni pt realizarea proiectului tehnic si executie!
     
Trebuie mentionat ca dupa realizarea proiectului tehnic, adica 6 luni, nu incep automat sa curga celelalte luni ramase din cele 30 de executie pt ca acest proiect trebuie avizat de CTE CNAIR, lucru ce dureaza minim 20 zile caci na, functionarul da raspunsul in ultima zi in care trebuie sa o faca. Apoi bineinteles ca trebuie emis alt ordin de incepere si uite asa se mai pierd niste zile si in speta o luna!
     
Apoi, acelasi calendar includea mai multe etape de avizare, etape la diferenta de o saptamana intre ele, lucru ce nu a fost demonstrat pana acum ca este posibil la nivelul companiei!
     
Nu mai spun ca aceleasi etape, facute de specialisti de aceasta data, nu erau justificate prin alocarea concreta de resurse, numarul de ore ale fiecareia si zile, inlantuirea intre diferite specialitati, etc. 
      
Daca un specialist face asa ceva, denotă clar superficialitate si lipsa unei baze reale a planificarii, fiind necesar un project manager ce are cunostinte clare in domeniu.
      
Cel mai bun exemplu al superficialitatii e dat de faptul ca, la nici un an de zile de la lansarea calendarului (august 2021), sunt deja depasiri ale acestuia ce contabilizeaza cateva luniDaca acum fac un alt calendar, ce incredere avem ca se va respecta pana la final
     
Dar, de parca nu ar fi tot, ma intorc la mandatul fostului ministru care, desi stia de blocajul dat de cantitatea de studii geo care a fost contractata, nu a facut nimic ca sa deblocheze situatia si astfel proiectul sa poata continua, pana la promovarea indicatorilor. Totodata calendarul nu include etapa de avizare a SF-ului, receptionarea sa si asa mai departe, aratand grave erori in planificarea la nivelul companiei si prostirea pe fata a fostului ministru si a intregii societati civile.
     
Sa mai spun ca planificarea anumitor etape este mult prea optimista in raport cu timpul necesar etapelor asemanatatoare, din ultimul an, dar pentru alte proiecte? Presupun ca nu mai are sens ca denota iar ca planificarea se face pe genunchi, fara o baza reala si in concordanta cu capacitatile aflate la dispozitie, chiar daca acolo lucreaza sute si mii de oameni!
     
Din aceste motive tot atragem semnale de alarma ca nu ne putem permite ca, in timpul in care asociatia noastra are un reprezentant in minister, sa se inregistreze un esec cand noi suntem cainele de paza!
     
NU NE-AM IERTA-O NICIODATA!
     
PS: eu ma intreb, de vreme ce nu exista un project management real, nu sunt alocate clar resurse si urmarit timpul ducerii sarcinilor la indeplinire, cum face compania evaluarea salariatior, la final de an si cum stabileste cine munceste de rupe sau cine trage chiulul?
     
Oare se face tipic erei comuniste si toti primesc insigna de merite deosebite si depasirea productiei la hectar?
     
D-asta e necesar acest project management: te ajuta sa aloci resursele in mod eficient, sa nu ai timpi morti, sa faci mai multe activitati in paralel dar cu resurse diferite ce nu depind una de cealalta, sa urmaresti timpii in care sarcinile s-au dus la indeplinire si sa ai o baza reala pt evaluarea anuala, sa ai o baza reala clara pt cererile de resurse suplimentare per departament si sa nu aglomerezi lucrul, ramanand eficient per total, sa poti cunoaste in fiecare secunda unde te situezi cu implementarea unui proiect ce se intinde pe cateva luni, etc etc.
     
Poate invata ceva si compania plus TOATE celelalte institutii caci asa, dupa ureche, se lucreaza prin toate institutiile si companiile acestora cu care am luat eu contact si asta inseamna deprofesionalizare plus anchilozare in secolul trecut!
     
Vorba lui Dinica: "Fiți profesionisti, ce dracu!"
autostrada finantati A8
      
"Presiunea din regiunea Moldova trebuie să crească! Moldova Vrea Autostrada A8!" 
     
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor condus de Cătălin Drulă, anterior vicepreședinte al Asociației Moldova Vrea Autostradă, îl acuză pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu că încearcă o „diversiune” în privința demarării lucrărilor pe Autostrada Unirii A8, capatele tronsonului montan ce au fost cuprinse în PNRR.
     
" ...pe capetele din A8 (Tg. Mureş - zona de Iaşi n.r.) sunt moderat-optimist, pentru că acolo vorbim de un studiu de fezabilitate pe întreg tronsonul care are studiu şi de impact de mediu ceea ce înseamnă inclusiv traversarea Carpaţilor prin anumite zone de rezervaţie naturală şi de aia am această rezervă", a declarat Sorin Grindeanu, la Digi 24, întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi realizaţi, în anul 2026, din ceea ce şi-a asumat România prin PNRR.
„Conform declarației de mai sus, domnul ministru ne induce ideea precum ceilalți miniștri care au întârziat/blocat/suspendat investiția în autostrada A8 că e greu să se construiască autostrăzi peste Carpați și că adițional avem de traversat și 'zone de rezervație naturală'!”, a reacționat Adrian Covăsnianu.
autostrada oameni simpli cu pancarde
 
     
Există finanțare asigurată prin PNRR pentru cei 59 de km din sectorul montan ai A8”. 
   
 „Această diversiune am mai întâlnit-o în perioada 2016-2020 când respectivul narativ caracteriza incapacitatea și impotența autorităților centrale de a construi autostrăzi în Moldova!”, mai spune fostul secretar de stat USR.
     
Covăsnianu a mai explicat și care este exact situația finanțării pe cele două capete ale sectorului montan din A8, precum și dilema construcției prin rezervații naturale.
     
„În calitate de activist ce militează activ din 2016 pentru autostrada A8 si care a mai văzut acest 'film', mă simt nevoit să reamintesc (și) autorităților următoarele:
1) Autostrada A8 are finantare. Există finant̗are ASIGURATĂ din PNRR pentru cei 59 de km din sectorul montan ai A8. 59 de km (Miercurea Nirajului-Tg. Mures si Motca-Tg. Neamt-Leghin) beneficiaza de 527,5 milioane euro asigurat̗i din 2021. In acelasi timp din POT 2021-2027 sectiunea Miercurea Nirajului-Motca beneficiaza de 1.000 mil euro = 1 mld euro. Sectiunea Ungheni-Iasi-Tg. Neamt are finantare asigurata din POT 2021-2027, adica inca 875,5 milioane de euro. In total Autostrada A8 are sanse de a 'consuma' peste 2400 mil euro=2,4 mld euro pana in 2027. Important e sa se continue traseul IREVERSIBIL initiat din 2021 intr-o maniera accelerata.
2) se poate CONSTRUI în rezervat̗ii naturale. Recomand autorităt̗ilor să aplice legea, implicit OUG 105/2020 (ce actualizeaza Legea 291/2018) pe textul căruia am lucrat în 2020 în calitate de consilier onorific impreuna cu CNAIR.
3) Pentru sectorul montan (cel put̗in pentru capetele incluse în PNRR) nu e nicio rezervă sau blocaj! Procedurile de mediu inclusiv cu noile solicitări sunt predictibile s̗i cunoscute de proiectantul de specialitate având experient̗ă similară (vezi A1 Sibiu-Pites̗ti unde identic avem rezervat̗ie naturală s̗i se EXECUTĂ acum!)”
autostrada grafic 
      
Cum ar putea fi accelerat proiectul A8 din PNRR
     
Covăsnianu merge mai departe și spune că „pentru a accelera proiectul A8 si a nu rata banii 'gratuit̗i' de la UE recomand următoarele solut̗ii de accelerare:
1) Lansarea anticipată a licitatiei de Proiectare+Executie pentru sectiunile din PNRR (59 km) cu clauza suspensiva (până se obt̗ine Acordul de Mediu) justificand ca exista finantare asigurata din PNRR deci riscul financiar (pentru antreprenori) este nul.
2) Licitatia de Proiectare+Executie pentru cei 59 km sa prevadă MAXIM 42 de luni (6 luni proiectare+36 luni executie) pentru a ne incadra in condit̗ionalităt̗ile de timp din PNRR, respectiv T2 2026. Actualmente graficul de implementare conform SF este de 54 luni (6 luni Proiectare+48 luni executie).
3) Realizare Caiet de Sarcini transparent, corect, neatacabil in justitie si cu optiunea de precalificare si selectare/desemnare rapida a antreprenorilor ce livreaza sectiunile din PNRR in termen cat mai scurt.
4) Realizare comitet de implementare dedicat A8 din care sa faca parte si ONG-urilor de specialitate pentru a monitoriza activ s̗i a oferi solut̗ii de accelerare si implementare proiect in conditionalitatile din PNRR. "Moldova Vrea Autostrada" fiind membru cu drept de vot in POIM 2014-2020 poate oferi know-how de specialitate.”

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected