Marti, 05 Aprilie 2022 15:09
Luni 4 aprilie a fost lansat oficial noul brand al Iaşului. O acţiune cu un impact vizual uriaş a beneficiat de o organizare de 2 lei: eveniment făcut la etajul 4 fără lift (renovat recent pe fonduri europene, palatul Braunstein a fost recepţionat de Primărie fără curent trifazic), într-o sală cu o acustică deplorabilă, fără o filmare integrală a evenimentului (preistoria PR-ului), cu discursuri cretinoide, încropite pe loc. Bonus la eveniment au fost chemaţi numai ziariştii favorabili celui mai penal primar din ţară, aşa că m-am dus neinvitat.
La lansare am aflat că ditamai operaţiunea de branding a oraşului a avut alocată o sumă mai mică decât preţul unei camere de cămin. Cum să promovezi Iaşul cu 2 nasturi? Primarul şi şeful Consiliului Judeţean s-au înfipt la microfon să se laude cu tot felul de trăsnăi dar când i-am întrebat de bani adevăraţi pentru promovarea Iaşului au ridicat din umeri.
A intervenit apoi prodecanul Facultăţii de Geografie care a admis că e lipsă cruntă de susţinere (adică fonduri) pentru promovarea Iaşului, dar pe Chirica şi Alexe i-a durut la bască observaţia. Apoi prodecanul a dat un exemplu concret: compania poloneză LOT ar vrea să permanentizeze cursa aeriană Iaşi - Varşovia, mutată de la Chişinău la noi acum o lună, dar nu găseşte încă suficienţi călători. Aşa că a sugerat autorităţilor o acţiune de promovare a Iaşului. Ba chiar a făcut şi un plan de acţiune care ar costa circa 50.000 de euro. Ei, închipuiţi-vă că un oraş de anvergura Iaşului nu a găsit aceşti bani. Dacă era deştept, primarul putea spune că-şi donează salariul pe un an întreg (şi aşa pentru el salariul e doar mărunţiş) salvând astfel zborul spre Varşovia. Dar primarul Iaşului nu are o asemenea inteligenţă, aşa că, foarte probabil cursa se va pierde. Primarul şi şeful CJ îşi vor vedea mai departe de căpuşările lor, iar Iaşul va lua încă un bobârnac.
Revin la brandul Iaşului. Le-am spus celor doi şefi ai administraţiei că în lipsa unei susţineri reale, acţiunea de branduire a Iaşului va eşua repede. Deja sunt 6 luni de când mulţi dintre cei implicaţi în acest exerciţiu imens de imagine fac voluntariat. La un moment dat vor obosi, vor pierde motivaţia, se vor lua cu alte activităţi care le plătesc facturile. Iar atunci brandul Iaşului va deveni o nouă formă fără fond. Pe Chirica şi Alexe i-a durut la bască. Ba chiar, Tablă Alexe s-a enervat că nu sunt panouri în limba rusă pe marginile drumurilor din Iaşi, pentru el fiind mai importanţi ruşii decât Vestul.
Un alt exemplu de promovare pe genunchi a Iaşului. De 6 luni a fost numit director la Aeroport un om de afaceri mic dar inimos. Plin de energie a făcut în doar jumătate de an adevărate miracole acolo, cel mai mare fiind redactarea în regie proprie a unei cereri de finanţare şi obţinerea OK-ului european pentru un proiect de aproape 450 milioane lei. A făcut asta însă de multe ori pe banii lui (spre exemplu, în sala de şedinţe a Aeroportului nu există nici măcar banalul WI-FI, Romeo Vatră punându-şi telefonul propriu la bătaie pentru a da acces la internet musafirilor). Cât poate rezista un om, chiar mânat şi de cele mai bune intenţii, când statul îl lasă parcă ostentativ să-şi macine nervii şi resursele?
În discursurile lor, primarul şi şeful CJ se laudă într-una că "Iaşul merge înainte". E adevărat, merge, dar asta preponderent datorită mediului privat. Încercaţi să vă imaginaţi că PALAS, Delphi şi Continental ar funcţiona precum Primăria Iaşi. Ar da falimentul Iaşul în prima lună.
Săptămâna trecută primarul anunţa la un videochat că "prioritatea mea în acest an e să mărim salariile. Deci nu vom face investiţii de amploare, nu vom construi nici măcar un pod nou. Ce le trebuie oamenilor săraci un pod nou?".
Poate ar trebui ca tinerii entuziaşti ce-şi pierd timpul şi banii făcând voluntariat pentru Iaşi să realizeze un videoclip cu PeniHill Chirica şi Tablă Alexe dansând "Braşoveanca": "Doi paşi înainte, şi doi înapoooi/ Ăsta e este Iaşul şi bişniţul la nooi"
Aurel DOBAŞU
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI