autostrada deschidere 1”O primă estimare a devizului general de lucrări pentru construcția A8 pe sectorul Tg Mureș – Tg Neamț indică suma totală de 5 miliarde de euro”, anunță deputata USR Iași Monica Berescu. Estimarea 5 miliarde doar pentru sectorul montan al autostrăzii Moldova - Ardeal a fost confirmată și de reprezentanți ai CNAIR interpelați de activiștii de la ONG-ul ”Împreună pentru A8”. ”Cu toate celelalte sectoare costul estimat se duce la 8 miliarde euro. Dar e foarte probabil ca după licitații să scadă la 7 miliarde”, spune activistul Cătălin Urtoi.

De unde s-ar putea lua banii
autostrada marii uniriActualul Guvern s-a ferit ca dracul de tămâie să avanseze vreo soluție de finanțare pentru întreaga autostradă Ungheni - Iași - Târgu Mureș. Miniștrii și parlamentarii USR s-au lăudat că au prins finanțare prin PNRR pentru aproape 60 de km (bucățile Tg. Mureș - Miercurea Nirajului - cca. 23km și Tg. Neamț - Moțca/DN2 - cca 24 km). Pentru aceste ”capete montane„ ar urma să se aloce aproape 800 milioane euro, dar pentru restul de 260 km de autostradă nu s-a avansat nici o soluție de finanțare. Și vorbim, în cazul optimist, de 6,2 miliarde euro. Un munte de bani pe care PNL și USR par incapabile să-l obțină.
Dacă prin PNRR s-au putut ”smulge” doar 800 milioane euro (să vedem dacă vor fi trași și aceștia) prin alte programe europene nu prea se mai pot obține bani. Ar mai fi Programul Operațional pentru Transport, dar acolo sunt doar 2 miliarde euro care se vor duce, cel mai probabil, pentru finalizarea autostrăzii PItești - Sibiu și, probabil, Ploiești - Pașcani - Siret.
Deci de unse se pot lua 6,2 miliarde euro pentru A8? Soluția pare a fi cea indicată în urmă cu 9 ani de fostul ministru ieșean al Transporturilor, Relu Fenechiu: ”statul român poate face un credit de 15-20 miliarde euro prin care poate finanța construirea integrală a 2-3 autostrăzi esențiale. E nevoie de un acord politic între toate partidele astfel încât acei bani să se ducă doar la autostrăzi și nu la altceva. Iar în 5-6 ani România poate realiza legătura rutieră modernă cu Vestul a tuturor regiunilor istorice”, a spus Fenechiu în 2012.

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: TOPIASI

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected