Duminica, 18 Aprilie 2021 07:58
”Pe 16.04.2021, proiectantul general al celor 211 km dintre Tg. Mures-Tg. Neamt (sectorul montan) a depus la CNAIR Studiul de Fezabilitate (SF) si Memoriul de prezentare pentru procedura de obtinere a Acordului de Mediu (AM). Cu acesti pasi concreti sectorul montan din autostrada A8 avanseaza in etapele de analiză si avizare mai complexe. Pentru tronsonul Ungheni-Iași-Tg Neamt (100,14 km) contractul de proiectare completă este semnat si Ordinul de Incepere a Lucrarilor va fi emis saptamana viitoare in 20.04.2021”, a anunțat sâmbătă secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu. Vestea este una excelentă pentru că anterior CNAIR își luase 60 de zile pentru a semna ordinul de începere a lucrărilor de proiectare pe sectorul Ungheni - Târgu Neamț.
Cel mai probabil, atât urgentarea cu 45 de zile a semnării acestui ordin cât și depunerea SF-ului și începerea oficială a procedurilor pentru obținerea acordului de Mediu pe tronsonul Târgu Neamț - Târgu Mureș s-au făcut la presiunea activiștilor de la ”Împreună pentru A 8„ și ”MIșcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, cei care sâmbăta trecută au organizat la Cristești cel mai mare miting auto pro autostradă din istoria României. Activiștii au cerut expres autorităților să nu mai tragă de timp iar ”ordinul” lor se pare că a fost înțeles clar la București.
Ce a mai anunțat intempestiv secretarul de stat de la MT
Adrian Covăsnianu a făcut public și faptul că pentru podul de la Ungheni (o lucrare de 1 km lungime) ”s-au rezolvat recent procedurile administrative si contractuale astfel ca etapele pentru obtinerea Acordului de Mediu continua. Am convenit (inca de anul trecut când eram consilier onorific al MT) cu Agentia de Protectie a Mediului Iasi un calendar de implementare pe care il monitorizam periodic”.
În final secretarul de stat a ținut să precizeze expres ”faptul ca in functie de provocarile iminente ale acestui proiect, in cadrul CNAIR si MT identificam si aplicam solutiile potrivite si legale care conduc catre avansarea proiectului autostrăzii A8”.
E un fel de a le spune activiștilor ce amenință cu proteste stradale ”am înțeles ce puteți, nu mai pierdem timpul”
Ministrul Transporturilor garantează că vor fi bani europeni acum pentru A7 și A8
Ca să fie și mai clar răspunsul Bucureștiului pentru activiștii ce amenințau că răscoală Moldova însuși ministrul Transporturilor le-a transmis că ”bagă cărbuni” pentru autostrăzile Moldovei.
”Autostrada A7 și capetele Autostrăzii A8 spre Moldova vor rămâne la finanțare prin Planul de Relansare și Reziliență”, a declarat într-un interviu pentru Economedia ministrul Transporturilor Cătălin Drulă. EL a pretins că ”Uniunea Europeană va înțelege nevoile României în materie de autostrăzi, ținând cont că suntem un stat mare și e nevoie de noi și pentru alte decizii. (....) Când ne uităm la Moldova, aceste proiecte sunt extraordinar de importante. Vorbim de siguranță rutieră și de numărul groaznic de decese pe care îl avem în România. Suntem pe cel mai rău loc din UE”.
Ministrul a fost întrebat apoi cum le va răspunde oficialilor UE care insistă că ”autostrăzile nu se încadrează în cele șase criterii mari – verde, digital și așa mai departe. Cum îi veți convinge că, chiar dacă formal nu se încadrează în acele criterii birocratice, România are nevoie și trebuie să le facă prin PNRR”.
”Cred că și pe discuția tehnică se încadrează. Există de exemplu acest principiu „Do no significant harm” – să nu faci un rău semnificativ . Adică să facem A7, această axă nord-sud, vei face un bine semnificativ, nu un rău semnificativ. Și în sensul de mediu. Toată acea poluare care trece prin oraș și ce respiră oamenii, particule de diesel. (...) Eu cred că și tehnic stăm bine. Dar și politic. Înțeleg imperativul și îl susțin pe cel de decarbonificare a economiei. Suntem susținători ai mediului. Pe de altă parte, unul dintre principiile fundamentale pe care s-a construit Uniunea Europeană și care rămâne scris în tratatul de bază este coeziunea. Or coeziunea înseamnă să ne uităm la regiunile mai puțin dezvoltate și să le aducem și pe ele alături de noi. Și eu cred că se înțelege asta. Suntem un stat mare în Uniunea Europeană și cred că e nevoie de noi și pentru alte decizii din Uniunea Europeană. Și cred că și executivul va înțelege nevoile noastre”.
Cel mai notoriu activist îl aplaudă public pe Drulă dar îl și avertizează
Încântat, probabil, de mesajul transmis de ministrul Transporturilor, activistul proautostradă Cătălin Urtoi a făcut un gest spectaculos: l-a aplaudat public pe Drulă.
”Ministrul Cătălin Drulă trebuie să continue!
În calitate de vicepreședinte al asociației ÎMPREUNĂ PENTRU A8 îl susțin pe Ministrul Transporturilor, d-l Cătălin Drulă.
Nu este perfect, dar a înțeles mai mult decât toți ceilalți miniștri de până acum că Moldova are nevoie de A7 și A8. A moștenit două proiecte grele și în special situația dificilă de pe A8, o situație complicată cu un contract pe zona de munte subevaluat și cu multe întârzieri, pe care speram să le recupereze.
Acest om trebuie susținut, iar presiunea noastră trebuie să continue! Cred că și colegii mei de la asociația ÎMPREUNĂ PENTRU A8 sunt în asentimentul meu.
Această susținere a noastră NU REPREZINTĂ UN CEC ÎN ALB, dar este o atitudine corectă față de un om care a discutat cu noi, ne-a ascultat și a început să impună un stil nou de lucru în privința proiectului A8.
În următoarea perioadă nu-l vom menaja, dar vom fi corecți în relația cu domnia sa, în interesul Moldovei.
Presiunea noastră va continua și fiecare etapă va fi urmărită cu maximă atenție, iar fiecare mișcare greșită din partea domniei sale va fi sancționată imediat. Proiectele A7 și A8 trebuie să continue într-un ritm susținut, astfel încât în perioada 2026 - 2030 să avem garanția că vor fi finalizate!
Asociația Împreună Pentru A8 va fi foarte atentă la tot ce se întâmplă în CNAIR si la Ministerul Transporturilor în următoarea perioadă. Asociatia noastră va fi fermă față de deciziile politice ale actualului Ministru, dacă acestea vor fi împotriva continuării proiectelor A7 și A8, dar în același timp vom fi onesti și corecți față de măsurile luate, dacă acestea vor duce la finalizarea proiectelor A7 și A8 în perioada 2026 - 2030”, a scris Cătălin Urtoi pe Facebook.
Alți activiști se pozează cu șpăgarul ”Tablă” Alexe
Încercând, probabil, să forțeze construirea autostrăzilor Moldovei pe orice cale, activiștii de la ”Moldova vrea Autostradă” au acceptat compromisul de a se poza cu președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe. Aceasta chiar dacă public se știe că Alexe e cercetat de DNA pentru că ar fi luat șpagă tablă de la o firmă căreia i-a semnat apoi certificate verzi de 100 milioane euro. MVA știe foarte bine că Alexe nu mai are acum nici o putere politică la București și că până acum, nu a mișcat un pai pentru autostradă.
Cu toate acestea PR-ista ONG-ului, Diana Mihalcea, a distribuit pe Facebook pozele în care gașca lui ”Tablă” Alexe stă la masă cu șefii MVA. A distribuit chiar și mesajele ”fabricate„ de PNL prin care ”Tablă” & co pretindeau că ”în perioada următoare, va fi o prioritate pentru noi să luăm inițiativa și să adunăm, la aceeași masă, toții actorii care au un rol în realizarea mult-așteptatei Autostrăzi A8, pornind de la factorii guvernamentali, președinți de consilii județene și primari ai localităților tranzitate de autostradă, respectiv reprezentanţi ai asociațiilor militante pentru infrastructură rutieră, astfel încât să ne concentrăm energia în spiritul consensului și efortului comun”.
De ce nu a făcut PNL Iași până acum așa ceva dacă tot e ”prioritate”? Unde sunt cele 2,5 miliarde euro pe care în campania electorală de la parlamentare PNL pretindea că le-a obținut deja pentru A8? Evident, PNL nu a răspuns la aceste întrebări dar ”Tablă” s-a ales cu poze alături de ONG-iști credibili, amănunt prin care forțează spălarea, măcar un pic, a imaginii sale publice catastrofale.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI
Comments