Perioada 2008-2012 a adus mari schimbări în presa locală, de cele mai multe ori negative. Dependente în mare parte de piaţa de publicitate sau de investiţiile patronilor, ei înşişi oameni de afaceri, ziarele, radiourile şi televiziunile locale au fost puternic afectate de criză. O execpţie: studiourile teritoriale ale Radiodifuziunii şi ale Televiziunii Române unde s-a aruncat cu bani publici, în dispreţul bunului simţ.
Prima victimă a crizei la Iaşi a fost, în ianuarie 2009, Jurnalul de Est, publicaţie aparţinând la acea vreme lui Constantin Şorănescu, patronul restaurantului Onyx.
A urmat săptămânalul de mare succes Ieşeanul care a fost închis de patronul MediaPro în iulie 2009. Ediţia online a publicaţiei a mai rezistat o vreme, fiind abandonată în 2011.
Tot închisă a fost şi ediţia print a cotidianului Flacăra Iaşului deţinut de omul de afaceri Viorel Roman. A mai apărut doar în ediţie online până în acest an, când Roman a dat publicaţia, în franciză, unui afacerist obscur, Sergiu Casapu, care a readus-o în ediţie tipărită pe tarabe. Atât la Jurnalul, cât şi la Flacăra angajaţii au rămas cu salarii neplătite după închidere, unii adresându-se instanţei.
Pasager a apărut pe hârtie Monitorul de Iaşi, iar IaşiPlus, cotidian gratuit, a rămas doar o prezenţă simbolică pe site.
Şi Adevărul de Iaşi, la un moment dat vedeta investiţiilor media pe piaţa locală, a dispărut dramatic, iniţial prin închiderea ediţiei gratuite, apoi a celei săptămânale. Printre altele, firma care edita ziarul a fost dată în judecată pentru datorii lăsate la fostul sediu, disponibilizările având loc în valuri.
Ziarul de Iaşi şi Evenimentul, înainte de 2008 cele mai citite ziare din Iaşi au scăzut drastic la tiraje: primul de la 10.000 la 5.000, iar cel de-al doilea de la 7.000-8.000 la 3.000 de exemplare vândute pe ediţie. De la Ziarul de Iaşi au plecat în timp, în principal din motive financiare cei mai buni reporteri – Ciprian Nedelcu, Felix Guzgă, Nicoleta Bunduc, Marius Pârciu.
Firma care edita Bună Ziua Iaşi a ajuns în insolvenţă, una dintre cele care a preluat acestă sarcină find în pericol să intre în aceeaşi procedură. Patronul Ghiocel Asimionesei este executat silit, iar ziarul riscă în fiecare zi să fie scos din sediul din Codrescu, din cauza unor datorii către Consiliul Judeţean.
Săptămânalul 7est şi-a redus în timp numărul de pagini, fiind acum depozitarul a câtorva articole, o parte publicitare mascate şi a unor anunţuri. Şi televiziunea IaşiTVLife, parte a aceluiaşi trust, a renunţat la o grilă de programe clasică, lăsând loc câtorva emisiuni şi unui jurnal de ştiri repetat apoi de 23 de ori, până a doua zi seara.
Şi Tele’M a pierdut mai mulţi oameni buni, cel mai recent în favoarea nou înfiinţatei staţii Digi24 Iaşi, investiţie a cabliştilor de la RCS. Această staţie a „aspirat” mulţi dintre jurnaliştii care stăteau pe tuşă sau angajaţi de la departamentele tehnice ale televiziunilor locale, nemulţumiţi de salariile pe care le aveau.
Tot din cauza crizei, staţia locală a Antenei 1 Iaşi a devenit o televiziune fără însemnătate şi fără identitate pe piaţa locală, în timp ce ProTv Iaşi a disponibilizat angajaţi în 2010 şi 2011, printre ei fiind şi prezentatoarea Raluca Alexandru.
Foarte afectate au fost şi posturile de radio, VoxT, de exemplu, fiind închis, iar licenţa vîndută Mitropoliei Moldovei. O apariţie nouă pe online în această perioadă a fost site-ul oradeiasi.ro, parte a unei reţele cu centrul la Timişoara.
Efectul cel mai pervers al acestei perioade a fost întărirea şantajului economic de către cele câteva firme locale care au avut bani pentru a cumpăra publicitate. Subiectele tabu, gen ilegalitățile de la PALAS, au fost ocolite sistematic de cele mai multe canale media locale. În acest caz, cel mai flagrant exemplu este Ziarul de Iaşi. De asemenea, s-a permanentizat publicitatea mascată, respectiv invitarea în studiourile de televiziune a unor persoane care îşi plătesc apariţiile sau publicarea de materiale de imagine. În prima situaţie a excelat IaşiTvLife, în cea de-a doua 7est şi Ziarul de Iaşi. (I.C.)
Citeste si Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (XIX) Un alt proiect imobiliar pe butuci: Tătăraşi Arena
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (XVII) Cum a rămas fără viteză dealerul Skoda
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (XVI) Instalaţii Grup, victimă a circuitelor financiare blocate
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (XIV) Viorel Roman, cea mai spectaculoasă prăbuşire
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (XII) Alex Alexandrov a ajuns să-şi vândă casa şi sediul firmei
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (XI) Media Zone, insolvenţă şi patroni acuzaţi de evaziune fiscală
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (IX) Avicenne, cifre de afaceri care au scăzut dramatic
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (V) Cum s-a stricat afacerea rulmenţilor de la Ghezaco
Învinșii crizei la Iași 2008-2012 (IV): Căderea Cristinei Nichita
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (II): Euroconstruct Group sau ce firmă eram odată
Învinşii crizei la Iaşi 2008-2012 (I): Şorănescu, aproape de a-şi pierde şi casa
Serial exclusiv topiasi.ro: Învinşii crizei la Iaşi (2008-2012)

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…
Comments
Ziarul de Iasi (trage 4.500 exemplare in zilele bune): stie, poate, dar nu vrea
Evenimentul (2.500 de exemplare, dar numai 1.500 pt Iasi): vrea, dar nu stie si nu poate
Buna Ziua Iasi (400 exemplare): stie, vrea si poate (sa santajeze)
7 est (1.500 exemplare, saptamanal): stie, vrea, dar nu poate
La rubrica "Decese":
Adevarul de Seara: a avut cu ce, dar n-a stiut si n-a putut
Ieseanul (dupa era Gachi): a vrut, dar n-a stiut si nici n-a mai avut cu ce
La rubrica "Morti vii":
Flacara Iasului: bajbaie si incearca tot felul de combinatii stil BZI, dar nu stie si nu poate.
Televiziunile locale au ceva public si audienta, dar nu sunt formatoare de opinie. Posturile TV sunt eficiente doar cand manipuleaza grosolan, gen Antena 3 sau, uneori, B1TV.
ION