metru autostradaSurse din Guvern anunță că joi Executivul a aprobat indicatori tehnico - economici conform cărora tronsonul Ploiești - Buzău (63 km) din ”autostrada Moldovei” ar urma să coste 1,1 miliarde euro. Aceasta înseamnă un cost mediu de 17 mil euro /km. De la Ploiești până la Pașcani sunt 329 km de autostradă. Dacă păstrăm costul mediu înseamnă că până la Pașcani toată valoarea ar fi de 5,6 miliarde euroîn condițiile în care acum pe PNRR sunt doar 4,5 miliarde euro pentru autostrăzi
 
Este deranj mare la MT și CNAIR 
         
Nimeni nu a crezut că indicatorii tehnico-economici vor da acest preț pt tronsonul Ploiești - Buzău (traseu de câmpie, fără mari lucrări de inginerie), motiv pentru care de câteva zile e forfotă mare în Ministerul Transporturilor și Compania de Autostrăzi. 
         
Ca soluție de avarie, birocrații de la București susțin că e posibil ca în urma licitației prețul să scadă cu 20-30%, dar nimeni nu poate garanta asta. Și, oricum, chiar și cu 30% mai ieftin valoarea totală doar până la Pașcani, nu mai vorbim de Siret (Suceava) depășește alocația PNRR. 
         
Iar mai ieftin nu prea se poate pentru că, pe fond, PNRR alocă bani pentru reforme structurale iar pentru a se putea ”deturna” bani către infrastructură (autostrada Ploiești - Pașcani, spre exemplu) trebuie ca A7 să vină cu ceva revoluționar. Iar Guvernul pretinde că A7 va fi ”prima autostradă verde”, cu perdele forestiere pe ambele sensuri, cu stații de încărcare pentru mașini electrice și alte briz-briz-uri care să ia ochii Comisiei Europene.  
 
Se discută despre abandonarea Moldovei
         
Pentru a se putea încadra în alocarea PNRR birocrații de la București au luat în calcul mai multe variante: 
1. Renunțarea la  Bacău - Pașcani și păstrarea capetelor pe A8. 
2. Păstrarea finanțării până la Pașcani și renunțarea la capete
3. Este posibilă și varianta cu finanțarea Tg. Mureș - Miercurea Nirajului și A7 până la Pașcani. 
           
Problema e că până la 31 Mai nu vor avea finalizați indicatorii tehnico-economici pe celelalte tronsoane de pe A7 și nu știu ce sume să prindă pe PNRR. 
 
Ce zice activistul pro autostradă nr 1 
       
Activistul Catalin Urtoi a făcut un fel de rechizitoriu numit ”Autostrada A8 în cifre și documente”.
”I) Despre situația SF-urilor și a Proiectării:
1. Inițial a fost realizat un SF în perioada 2009 - 2012 (PNL, PSD, USL) pentru toată autostrada de la TgMures până la Ungheni - 310 km, de către trei firme. În 2013 s-a întocmit o primă Notă de Fundamentare a indicatorilor tehnico-economici, rezultând un cost de 8,9 miliarde euro, adică 30 milioane euro/km.
2. In 2015 se cere o revizuire a SF - ului din cauza prețului de execuție foarte mare, unul dintre cele mai mari din Europa, dar intra pe fir Curtea de Conturi și DIICOT, care blochează licitațiile. 
3. In Mai 2019 s-au reluat SF-urile și a fost semnat un nou contract de SF pentru reactualizare și completare SF pe tronsonul Tg.Mureș -Tg. Neamț - 210 km, cu finalizare în Ianuarie 2021( PSD). 
4.  Acest contract de SF pe tronsonul Tg.Mureș - Tg Neamț a fost prelungit în August 2020 de către guvernul PNL, iar noul termen este August 2021, probabil sub guvernul PNL + USR PLUS
       
Obs. În acest moment sunt mari întârzieri pe sectorul Ditrău - Leghin(Tg Neamț), în privința studiilor geo. 
 
5. În Mai 2019 se lansează licitația pentru PPP (guvernul PSD) pe tronsonul Motca - Iași, 67 km inclusiv întrările și ieșirile de pe autostradă. O licitație criticată în primul rând pentru draftul de contract care nu avantaja deloc beneficiarul acestei lucrări - cetățenii județului Iași. Singurul lucru bun a fost că în urma Studiului de Fundamentare am aflat că cei 67 km vor valora un miliard de euro, adică 14,9 milioane euro/km, mult sub valorile estimate în 2013!
6. În Februarie 2020 este anulat PPP-ul pe tronsonul Tg.Neamt - Iași (PNL) 
7. În Septembrie 2020 este scos la licitație tronsonul Tg.Neamt - Iași - Ungheni (PNL)
8. În Aprilie 2021 se finalizează licitația și se semnează contractul de SF + Proiect pentru tronsonul Tg.Neamț - Iași - Ungheni - 100 km ( PNL + USR PLUS)
Acest contract are termen de finalizare pentru SF + PROIECT în Iunie 2023.
 
II) Despre finanțare:
1. 2007 - 2014 fondurile europene au fost pierdute ( PSD, PDL, PNL, PMP, USL) 
2. 2014 - 2020 fondurile europene POIM pentru infrastructura rutieră au fost pierdute ( PSD, PNL)
3. Fondurile PNRR sunt în faza de analiză, dar nu sunt prinse la finanțare decât două sectoare, respectiv Tg. Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin - Tg.Neamt - Motca. Sectorul Tg. Frumos - Lețcani a fost scos de la această finanțare ( PNL - USR PLUS)
4. Fondurile POT - Programul Operațional de Transport vor intra în analiză, probabil după finalizarea PNRR, dar suma de 2 miliarde euro va fi insuficienta pentru A8.
       
Alte finanțări în acest moment nu se cunosc! 
 
Concluzii:
       
1. În luna August va fi finalizat SF-ul pe tronsonul Tg,. Mureș - Tg Neamț și așteptăm PRIMA DECIZIE serioasă a actualului Guvern ( PNL + USR PLUS) în legătură cu finanțarea și licitația de Proiectare + Execuție (Fidic Galben) pentru acest tronson, cu o dată clară prin contract a finalizării execuției ( conform MPGT ar fi 2030). Abia atunci vom putea spune că actuala coaliție (PNL + USR PLUS) a făcut ceva pentru acest tronson de autostradă.
         
2. In condițiile în care finanțarea prin PNRR pentru sectorul Tg. Frumos - Lețcani pică, atunci nu ne rămâne decât să așteptăm finalizarea SF-ului și Proiectului în Iunie 2023 și lansarea licitației de execuție după această dată (Fidic Roșu) cu un termen clar pentru finalizarea lucrărilor pe acest tronson ( conform MPGT ar fi 2030). 
         
În baza celor scrise mai sus, putem constata că proiectul Autostrăzii UNIRII - A8 este încă unul incert ca și finalizare a SF - urilor și Proiectelor, finanțare și execuție.
         
De aceea presiunea noastră trebuie să continue, iar sloganurile politice rămân doar simple acțiuni de imagine.
       
 Asociatia ”Împreună Pentru A8” va monitoriza și va impune clasei politice RESPECTAREA termenului de finalizare a acestui proiect în 2030, conform legii - Master Planul General de Transport/MPGT!”, anunță Cătălin Urtoi.

Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.

Citeste mai multe articole din: Cei mai puternici ieseni

Contacteaza-ne

Telefon: +40723390003

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre Proiect

Ultimele Articole

Bagaju' si Peisaju'

Secretele Iasului

Iaşul vechi

RokGallery module Iaşul vechi (id=174) does not have a gallery selected