Vineri, 20 Decembrie 2019 18:40

Suspect de disperat să concesioneze Aeroportul Iași către o firmă din Abu Dhabi, șeful CJ dar și al PSD Iași a improvizat joi o ”dezbatere publică”.
Deși subiectul este mai important decât extinderea PALAS, sala în care a avut loc ”dezbaterea” a fost aproape goală (la dezbaterile PALAS sala Mare a Primăriei a fost arhiplină iar afară mai rămăseseră 100 de ieșeni ce nu au fost lăsați să intre). Bonus,
modul în care s-a pus problema cedării Aeroportului către nimeni nu știe cine (ba o firmă din România înființată de nici 1 an, ba către arabi, ba către chinezi)
i-a revoltat chiar și pe PSD-iști. De nervi,
PSD-iștii au ajuns să admită oficial că partidul lor a făcut praf Aeroportul - ”
trebuie să recunoaștem că sunt foarte, foarte multe probleme, suntem exasperați cei care călătorim de la sau spre Iași” a spus deputata PSD Camelia Gavrilă.
Povestea pe scurt
În urmă cu circa 2 săptămâni șeful CJ a plecat într-o excursie de 3 zile în zona Dubai. Imediat s-a aflat că de fapt s-a dus în Abu Dhabi la invitația unei firme care voia să preia Aeroportul Iași. Când s-a întors acasă, Maricel Popa a pretins că arabii lui (spunem așa pentru că numai el a vorbit cu ei, în rest nimeni nu-i știe, nimeni nu i-a văzut) sunt gata să investească la Aeroportul Iași între 350 și 500 de milioane euro.
Evident, povestea a mirosit urât tuturor, dar șeful PSD Iași a continuat să meargă pe acest drum bizar. A pretins inițial că arabii vor veni la Iași în ianuarie 2020 să prezinte ”Iașului” ce intenții au, dar în urmă cu 2 zile a fost anunțată brusc o ”dezbatere” la care nu a venit nici un arab ci o firmă română înființată de nici un an - Sky Capital.
Șeful PSD pe județ: ”Aeroportul nu e o mărgică” vs șeful PSD pe municipiu: ”nu ne tratați de parcă ați intrat acum în sat”
Încă de la începutul ”dezbaterii” șeful CJ Iași, Maricel Popa a pretins că el nu vinde afacerea aflată sub patronatul Consiliului Județean. ”NU e vorba de nici o cedare, nici o vânzare. Aeroportul nu e o mărgică să o ia cineva și să plece”, a pretins el. Dar de fapt de asta se vorbea, de o preluare a Aeroportului. Nu s-a prezentat însă nici un plan de afaceri, nici o propunere de redevență (chirie) anuală pentru cedarea de către stat a afacerii către un privat, nu s-a spus exact cine ar prelua Aeroportul.
Jumătate de oră mai târziu șeful PSD pe municipiu, Marius Ostaficiuc, le reproșa celor de la prezidiu, în special reprezentanților firmei care a venit la Iași să prezinte minunea concesionării: ”nu ne insultați. Nu ne tratați de parcă ați intrat acum în sat”.
Ce a promis Sky Capital? Investiții SF
Firma adusă de Maricel Popa să verse lapte și miere la Aeroport se numește Sky Capital și e înființată de numai 1 an. Evident, nu are în portofoliu nici o modernizare a vreunui aeroport și nici nu are vreun acționar cu acces la sutele de milioane de euro necesare transformării unui Aeroport. Chiar și așa firma a promis la Iași investiții totale de, țineți-vă bine de scaun, 1,45 miliarde euro. ”Investițiile în Aeroport vor fi de 286 milioane euro fazate în 3 etape întinse pe parcursul a 10 ani. Alte 1,2 miliarde euro vor fi investite în dezvoltarea imobiliară a zonei, acolo va răsări un mic orășel. Vor fi create circa 9000 locuri de muncă”, a spus Dorin Catană, administratorul Sky Capital.
Ce s-ar face cu 286 milioane euro la Aeroport
Sky susține că va extinde la 3000 m lungime actuala pistă de aterizare și că nu va construi o a doua pistă deoarece ”actuala este cea mai bună din România și nu are rost să facem alta”. Șeful CJ Iași, care de câteva luni țipă pe toate drumurile că ”liberalii au furat la asfalt când s-a făcut pista” și că ”am găsit mii de fisuri și găuri acolo”, nici nu a clipit acum când a auzit că pista pe care el o prezintă praf și pulbere ar fi de fapt ”cea mai bună din România”
Tot din cei 286 milioane euro s-ar realiza noi căi de rulare, o platformă extinsă pentru avioane, facilități cargo și un sistem extrem de performant de navigație aeriană cară să permită aterizarea și decolarea pe orice tip de vreme.
Pentru ce sunt cele 1,2 miliarde euro
Fima Sky Capital a pretins că va construi lângă aeroport
- un terminal VIP,
- un centru de business și expozițional,
- hoteluri și parcări,
- o sală polivalentă,
- un ”Medical City și facilități de cercetare”,
- o nouă universitate și un campus întreg pentru cazarea studenților,
- mii de apartamente
- un parc industrial.
Deși promit munți de bani investitorii nu fac nici un drum
Dacă la auzul acestor cifre și promisiuni fabuloase în sală se auzeazu doar mici șușoteli, atunci când reprezentanțik Sky Capital au pretins că e treaba CJ și a Primăriei să amenajeze un nou drum spre Aeroport mulți din cei prezenți au izbucnit.
Tonul l-a dat candidatul USR pentru șefia CJ în 2020, George Țăranu: ”poate ar fi bine să așteptăm și alte poriecte de investiții, să vedem și alte viziuni. Mie mi se pare că această firmă vrea mai degrabă dezvoltare imobiliară, nu dezvoltarea Aeroportului”.
Parcă simțind clocotele din sală, actualul șef al CJ Iași a admis că ”e prima ofertă pe care am primit-o de dezvoltare a Aeroportului”
Administrația PSD-istă nici măcar nu a încercat să ia bani de la UE
Consultantul pe fonduri europene Gregoriana Tudoran i-a întrebat pe șeful CJ Iași și pe cel al Aeroportului ce programe de finanțare au încercat să acceseze pentru modernizarea Aeroportului. Tăcerea celor doi dar mai ales privirile lor au lămurit însă totul: ”cum, nu știți ce programe sunt? Dar câte proiecte ați depus și cu ce rezultate?” A întrebat iarăși Gregoriana. Iarăși, a urmat o tăcere absolută.
Reamintim, Aeroportul Iași a fost modernizat în 2014 cu un proiect european de 57.5 milioane euro obținut de conducerea PNL a CJ Iași de atunci. În loc să repete acest exemplu, șeful PSD-ist al CJ Iași a blocat orice nouă investiție la Aeroport și țipă de 3 ani că liberalii au fost hoți.
Cum explică PSD eșecul monumental de la Aeroport
Forțat de sală să răspundă la întrebarea ”câte proiecte cu finanțare europeană ați depus?”, șeful Aeroportului a răspuns ca la căminul cultural: ”nu sunt aici să vă spun ce a făcut Aeroportul pentru fonduri europene, voi prezenta asta într-un raport ulterior”. Precizare suplimentară: ”băetul” pus de PSD să bușească Aeroportul nu știe engleza, limba internațională a aviației, așa că cine să facă dezvoltare? Cine să aducă noi curse internaționale sau fonduri europene?
Pentru a salva, chipurile, situația șeful CJ și al PSD Iași a luat microfonul și a spus că ”noi avem doar 30 milioane euro disponibile pentru cofinanțări europene. 15 milioane sunt alocate ApaVital, iar pentru Aeroport mai sunt disponibile doar alte 15 milioane. Ăsta e plafonul maximal”. Bine că Aeroportul nu a depus nici o cerere de finanțare pentru a nu sta șeful CJ cu spaima că se atinge ”plafonul maximal”
Până și parlamentarii PSD au dat de pământ cu oamenii lor de la Aeroport
Auzind ce explicații dau șeful PSD și cel al Aeroportului, parlamentarii PSD au explodat. ”Cei care folosim Aeroportul am ajuns deja la exasperare”, a spus deputata Camelia Gavrilă într-o primă intervenție. Ea nu s-a ferit apoi să acuze ”provincialismul păgubos manifestat la nivel regional prin existența a trei aeroporturi foarte apropiate (Iași, Bacău și Suceava), apoi a mai tras o salvă spre ”băetul” pus de partid la Aeroport: ”la Iași sunt foarte multe deficiențe, exasperarea există, să fie clar”.
Camelia Gavrilă l-a luat apoi frontal la rafale pe Maricel Popa: ”ce prezentați aici este o dezvoltare puțin utopică. Un campus la Aeroport? Ce terenuri aveți pentru tot ce ați propus? Pe ce se bazează CJ?”
Evident surprins de atacul Cameliei Gavrilă, Maricel Popa a bălmăjit: ”nu aș putea spune când vom analiza la CJ această propunere. Așteptăm și alte oportunități”.
Ulterior și senatorul PSD Pănescu a criticat serviciile oferite de Aeroportul Iași.
Primarul de Aroneanu: ”știți câte litigii sunt la Aeroport? Peste 20”
Primarul comunei Aroneanu i-a întrebat apoi pe reprezentanții Sky Capital dacă știu în ce mocirlă a băgat PSD Aeroportul Iași. ”Știți litigiile de acolo? Sunt 20 și ceva, între cetățenii din Aroneanu și Aeroport. Știți și de condițiile de operare deosebite de la Iași? Adică un taluz de 6 m în capătul pistei și 2 versanți care obligă la aterizări și decolări ce afectează viața oamenilor din vecinătate. Aveți un studiu de impact asupra vieții omului de acolo?”
- ”Știm tot”, a răspuns administratorul Sky Capital.
- ”și atunci veți insista cu această locație?”, a întrebat primarul Benone Moruzi
Sky: am putea pleca
Asaltați cu întrebări, cei de la Sky Capital au dat înapoi: ”dacă nu este posibilă extensia de pistă rămâne la altitudinea investitorilor dacă vor mai fi interesați”, a spus administratorul Sky. Cum Dorin Catană sugera că altcineva vine cu banii, a fost întrebat pe cine reprezintă. DIn acest moment lucrurile s-au complicat.
Inițial Sky Capital a pretins că reprezintă investitori de calibru - ”am discutat cu mari parteneri pentru a prelua un aeroport regional” - , apoi a pretins că de fapt chiar Sky e investitorul - ”acum suntem doar acționari români dar va intra în acționariat un partener din Abu Dhabi”
Cosette Chichirău a dat drumul la scandal
Criticată cu o zi înainte de un important activist civic (Dan Radu) pentru că e complet absentă din discuțiile care frământă Iașul (fiind dat exemplu PALAS) șefa USR Iași a apărut la ”dezbaterea” despre Aeroport și a sărit imediat la atac: ”Ne aruncați praf în ochi. Trebuia să arătați ce investiții exacte faceți în Aeroport. E o utopie asta cu universitățile. Vreți doar să luați în concesiune Aeroportul? Doar atât? Cum adică nu puteți reface drumul spre Aeroport și de ce nu puteți asigura transportul public până la Aeroport?”
Iritați și ei că sunt luați la rost. reprezentanții Sky Capital au răspuns argățos: ”Nu putem face drumul prin pădure. În plus, dacă tăiați drumul ăla Iașul nu va mai avea niciodată șosea de centură. Iar această centură nu o face nicăieri investitorul, e treaba Consiliului Județean și a Primăriei”, a spus Tiberiu Florescu, un consultant al ”investitorului”. Același consultant a oferit apoi un alt răspuns iritant, așa că șeful PSD pe municipiu a sărit de-a dreptul la el.
Ostaficiuc: ”nu ne vorbiți de parcă ați intrat în sat”
Marius Ostaficiuc le-a reproșat vehement celor de la Sky Capital că nu au un proiect concret - ”noi ce să votăm? Că nu știm ce vreți să faceți” - dar mai ales le-a reproșat atitudinea de superioritate - ”nu ne vorbiți de parcă ați intrat în sat. Avem și noi universități aici, nu suntem chiar oamenii cu mărgica, dacă tot spunea domnul Popa de mărgică”.
Luat tare, consultantul Sky a ”explicat” că firma propune o investiție de 170 milioane euro la Aeroport în 2-3 ani” și ”alte 60 de milioane adiacente. Discutăm despre un Master Plan”.
Când au auzit asta liberalii au luat foc: ”ce Master Plan? Noi de ce nu știm de el. Aveți așa ceva?”, a întrebat Romeo Vatră, șeful consilierilor județeni ai PNL.
”Nu-l avem dar îl vom avea”, a răspuns ”băetul” pus de PSD la conducerea Aeroportului.
”Maricel Popa, sunteți o nulitate”
La microfon a ajuns apoi un activist civic ce a început să înșire ”succesurile” din ultima vreme: ”de 4 luni scade într-una traficul la Aeroport și nu ați făcut nimic. De 3 ani nu ați făcut nici o investiție. Așa că eu nu am încredere în această poveste pe care o prezentați aici. Sunteți o nulitate domnule Popa”, a spus Mihai Roscolodicu.
Puținii oameni prezenți în sală au zâmbit când au auzit asta, dar nimeni nu a comentat oficial în vreun fel. Evident, Maricel Popa a lăsat să treacă valul și și-a văzut de ”concesiunea” lui.
Sky: „azi am prezentat doar o viziune”
A venit apoi rândul consilierei județene PMP Camelia Ciornia să îi coboare pe pământ pe ”investitorii” lui Maricel: ”azi am văzut doar cel mult un studiu de oportunitate nu ceva concret”.
”Da, e o prezentare de viziune”, a răspuns administratorul Sky Capital, Dorin Catană.
A venit însă o rafală și mai și de la activistul civic Dan Radu: ”președintele Consiliului Județean Iași, Maricel Popa, a făcut vreun studiu serios, are o notă de fundamentare, din care să rezulte că aeroportul merge prost și că singura soluție este concesionarea? Mai clar spus - in baza a ce ne aflam noi aici acum?”.
Maricel Popa a bolmojit că ”nu s-a făcut nimic, dar se vor face și se va și vota”
- Dan Radu: ”înseamnă că acțiunea de azi este o simplă inițiativă personală, pe persoană fizică”
- Maricel Popa: ”nu, nu”
Ce înseamnă de fapt Sky Capital
Dan Radu i-a întrebat apoi pe reprezentanții firmei adusă de Maricel Popa ”cine sunteti voi? Investitori, intermediari, lobbysti? Firma este infiintata in acest an, ce actiuni ati mai avut, ce expertiză? Voi veti fi investitorii finali, prin voi se va derula investitia sau prin altii, de care acum nu stim? Cum arata schema de finantare, că vorbiți totuși de vreo 300 de milioane de euro?”
Dorin Catană: ”noi sunt investitorii, acum avem doar acționariat român dar vor veni parteneri puternici din afară, primul fiind cel care a dezvoltat Abu Dhabi Airports. Pentru finanțare vom apela și la alte soluții, inclusiv la bursă”
”Profesionalism pe toată linia. Basme arăbești cu covoare zburătoare și frecat de lămpi”, a concluzionat mai târziu Dan Radu.
Tot el a tras și o concluzie foarte interesantă :”Bulgariu, directorul aeroportului, pus acolo cu forța de Maricel Popa cănd a venit PSD la putere, un tip numai cu sinecuri la stat, fost membru in consiliul de administrație al Piețelor (!), care nu știe nici o limbă străină - nu a avut loc la masă, a stat în picioare lângă perete și dădea microfonul celor care doreau să pună întrebări. Băiat de mingi.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.