Marti, 26 Noiembrie 2019 07:59
Anual 250 de ieșeni mor iar alte câteva mii se îmbolnăvesc din cauza poluării. ”
Pur și simplu ne intră cancerul pe geam.
Simți din primul minut că aerul respirat nu e curat și că te îmbolnăvește”, spun mai toți ieșenii ajunși la doctor.
Problema poluării e atât de mare la Iași încât Comisia Europeană a deschis încă din 2018 o procedură de infringement împotriva României.
De curând la conducerea Ministerului Mediului a venit ieșeanul Costel Alexe așa că, logic, ieșenii așteaptă de la acesta soluții pentru rezolva problema poluării.
Iașul - program pilot?
Dată fiind gravitatea situației Iașul ar putea fi centrul unui program pilot de atenuare apoi eradicare a poluării. Numai că e un mare-mare obstacol în cale: omul care putea diminua până acum poluarea din Iași - primarul Mihai Chirica - este fix cel pe care actualul ministru al Mediului se chinuie de aproape 3 ani să-l aducă în PNL. Deși se recomandă expert pe probleme de mediu, Costel Alexe s-a ferit până acum ca dracul de tămâie să recunoască ”belele” din Iași iar asta pentru a nu-și deranja partenerul politic.
Singurul care a țipat insistent că ieșenii respiră aer otrăvit și că primarul, prin măsurile de protejare a poluatorilor, e vinovat moral este deputatul Marius Bodea, cel pe care Costel Alexe se chinuie să-l marginalizeze în PNL.
A demara un program pilot prin care să reducă poluarea din Iași este, din punct de vedere profesional, o chestiune foarte bună pentru imaginea noului Ministru al Mediului. Dar pentru politicianul Costel Alexe este o mare problemă, pentru că ar legitima tot discursul de până acum al lui Marius Bodea și, în același timp, l-ar demola pe primarul pe care se tot chinuie să-l aducă în PNL.
Măsuri urgente ce pot fi impuse de ministrul Mediului
Dincolo de calculele politicianiste, ministrul ieșean al Mediului poate ordona imediat câteva măsuri pe care până acum Primăria Iași doar le-a mimat:
- poate fi impusă obligativitatea înierbării de către dezvoltatorii imobiliari a unei suprafețe de 2 sau chiar 3 ori mai mare decât cea pe care o contruiesc.
- toate șantierele pot fi obligate să spele cu apă roțile mașinilor care ies din șantier
- Poliția Locală poate fi obligată să se doteze cu aparate speciale de măsurare a calității aerului (ex: 1 aparat la 10.000 de mașini înregistrare oficial în Iași). Cu aceste aparate se pot face măsurători zilnic iar când se înregistrează creșteri peste limita legală se pot impune măsuri drastice de eliminare a cauzelor poluării
- Ministerul poate ordona confiscarea mașinilor și utilajelor care poluează grav, indiferent cine este proprietarul. În prezent societăți ale Primăriei (CTP, Citadin, Salubris ș.a.) au niște hârburi sovietice care poluează cât 200 de mașini obișnuite la un loc. Acești factori poluanți trebuie eliminați
- impunerea unei ”taxe de centru” prin care toate mașinile ce doresc să intre în zona centrală a Iașului (spre exemplu pe o rază dde 3 kilometri în jurul Palatului Culturii) să achite o taxă specială. Automat s-ar decongestiona traficul și s-ar reduce emisiile
Pe fond se pot impune cu forța, în cadrul unui program pilot, multe alte măsuri care să reducă serios poluarea din oraș. Au reușit acest lucru zone chiar mai poluate decât Iași (ex: orașele carbonifere din zona Ruhr a Germaniei) iar la nivelul Comisiei Europene există biblioteci întregi de bune practici în domeniu. Trebuia doar ca ministrul Mediului să vrea să facă ceva pentru Iași, fie și cu riscul abandonării partenerului politic TaiTei Chirica. Să vedem însă dacă ministrul Costel Alexe chiar poate să ia măsuri radicale sau rămâne un gargaragiu politic.
TopIasi.ro a discutat cu oameni afectați dramatic de poluare, apoi cu experți în domeniu iar în perioada următoare site-ul va publica o serie de articole care vor propune, punctual, soluții pentru atenuarea, apoi eradicarea poluării.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.