Aseară, priveam cu nostalgie un documentar Discoverey. Și cu mândrie patriotică, căci românii Traian Vuia, Henry Coandă figurau la loc de cinste în panoplia pionerilor aviației mondiale. Era ora 22, când vuietul motoarelor de avion m-au trezit brusc din plăcutul proces de rememorare a activității unor înaintași de-ai noștri ce au situat România pe locuri fruntașe în efortul mondial pe linia progresului tehnologic.
E cursa Tarom de la București. Aterizează la Iași. Am zburat și eu odată cu ea. Demult. Acum nu mai vreau. Chiar dacă cursele aeriene sunt considerate cele mai sigure modalități de a călători. Pentru că trebuie să aterizezi .... pe o pistă veche, la Iași, de 50 de ani. Aproape de pe vremea lui Traian Vuia și Henry Coandă, dar contemporană cu Simirad, fostul, Cristian Adomniței, actualul președinte al CJ Iași, Marius Bodea, directorul aeroportului din Iași. Ce nu a fost „reparată” (aș prefera traducerea și definiția cuvântului în limba germană) niciodată ci doar „cârpită” (cuvânt românesc), ultima oară, anul trecut.
Și totuși, poate voi mai zbura. Speranțe sunt. Iașiul, oraș de marcă al UE la granița sa de Est are nevoie de un Aeroport Modern.
O spune și ministrul Relu Fenechiu – ieșean de-al nostru, trimis în „groapa cu ... lei” din București, pentru a ne convinge că el reprezintă și interesele noastre, ale moldovenilor. O spun și reprezentanții CJ Iași și, pe la mai toate posturile TV, Marius Bodea. Ei au demarat deja un proiect de investiții pentru dezvoltarea și modernizarea Aeroportului Internațional Iași, care într-o primă etapă, vizează realizarea unei piste noi cu lungimea de 2400 m. O cere și UE care, prin actualele norme europene, acceptă doar până în ianuarie 2014, ulterior fiind considerat ”ajutor de stat” cu aplicarea de sancțiuni din partea Comisiei Europene.
Banii? Nu sunt o problemă! Vreo 157 milioane lei. Au trecut promisiunile electorale, Guvernul nu dă nici un ban. Plătim noi, ieșenii, de la bugetul CJ. Relu Fenechiu nu a obținut nimic pentru noi. Antreprenori dornici să se apuce de treabă sunt. 5 asocieri de firme. Dar cine?
Marius Bodea, cavaler de onoare, VEGA 93 și Relu Fenechiu – nași de cununie. Mireasa – bugetul statului sau cel local. Adică banii noștri. E de notorietate faptul că Relu Fenechiu împreună cu Bogdan Lefter, ginerele lui Cornelu Istrate de la VEGA 93 Galați, sunt nașii de cununie a lui Tudor Crețu, fiul lui Corneliu Crețu, directorul A.B.A. Prut-Bârlad din Iași.
Să furăm mireasa. Mai întâi documentațiile de licitație au fost întocmite în 2012, de către SEARCH CORPORATION S.R.L. București, firmă de ”casă” la CJ Iași și de Marius Bodea. Au curs râuri de cerneală. Degeaba au contestat cei de la firma NAPOCA din Cluj la CNSC procedura de atribuire în speță, semnalând atitudinea superficială și interesată a consultantului SEARCH CORPORATION.
Nunta a continuat. La dans a ieșit Marius Bodea, directorul Aeroportului, cavalerul de onoare. El este cel care va fura mireasa. A negociat și prețul, cu mult înainte de nuntă, în cadrul unor întâlniri cu reprezentanți ai VEGA 93 S.R.L. și parteneri ai acestora de la UTI GRUP, atât înaintea depunerii ofertelor (decembrie 2012), cât și după, când acestea se ”evaluau” din greu în cadrul Comisiei de Evaluare condusă de Marius.
Probabil că atunci, prietenii de la VEGA 93 l-au convins că oferta lor, cu MAX BOEGL și UTI GRUP, este cea mai bună pentru ieșeni, promițându-i că vor sista activitățile pe pista existentă pentru o perioadă de doar 6 zile, astfel încât să nu fie afectat foarte mult graficul de zbor, iar Aeroportul să înregistreze pierderi economice minime. Ceilalți ofertanți, mai repede de 90 de zile nici nu-și pot imagina.
O nouă nuntă, o nouă mireasă și o nouă zestre ... de vreo 40 milioane euro (fără TVA, dacă mai contează).
Poate tot atunci, și cei de la UT ”i-ar fi deschis ochii” că ar fi mai bine să se realizeze pista nouă de 2400 m și căile de degajare rapidă a acesteia în același timp, de fapt tot de VEGA, BOEGL și UTI, deoarece ei... antreprenorii vor avea o singură organizare de șantier și se vor mișca și mai repede...Dar să revenim la petrecerea noastră. E dimineața zilei de 05 aprilie 2013. Nunta s-a terminat și s-a strigat darul. VEGA 93 și-a adjudecat contractul de lucrări pentru modernizarea Aeroportului Iași. Nașii sunt mulțumiți.
Dar noi, ieșenii, ce vom face? Cum vom ateriza printre utilajele VEGA 93 și MAX BOEGL care vor lucra la foc continuu (au promis 6 zile) pe pistă? Cât de repede vor evacua ele pista de aterizare? Cât de repede se va usca asfaltul turnat de antreprenori, astfel încât, la aterizare, avionul să rămână cu botul înfipt în el? Întrebări la care doar inginerii pot răspunde. Noi, ieșenii, am văzut minunile inginerești ale celor de la VEGA 93. Mergeți pe șoseaua de centură și admirați gropile și fisurile din asfalt și viaductele ce stau să cadă. Dacă nu v-ați convins, mergeți și la Aeroportul din Sibiu să vedeți ce au făcut și cei de la MAX BOEGL!
Și? Nimic. Firma din Galați își vede în continuare de treabă. Iar oalele sparte le-a plătit acarul Păun ... doi funcționari de la DRDP Iași care și-au permis (oare în ce țară se cred!?) să semneze cu obiecțiuni procesul verbal de recepție a lucrărilor făcute de cei de la VEGA (eu îmi permit să spun), ÎN BĂTAIE DE JOC.
Oare la Aeroport îi supără ceva? Nu cred. Prietenul Marius Bodea va veghea. Să nu fie sancționată firma. Cine știe buletinul meteo? Poate vor fi mai multe zile cu ceață care vor impune închiderea aeroportului iar noi vom ateriza la Bacău, Suceava sau vom sări cu parașuta! În ceață suntem și noi contribuabilii, ceața în care dispar banii noștri. Mai e o speranță, CNSC-ul, chemat în prezent să soluționeze contestațiile celorlalți ofertanți la licitație... E seară, târziu. Dar nici prin vis nu pot crede așa ceva. Iar la Discoverey continuă documentarul cu eroii români ai aviației ... DE DEMULT.
Stefan N.

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…