Miercuri, 24 Ianuarie 2024 08:25
De circa trei luni autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni este blocată "la ordin". Îngheţul e cu atât mai evident cu cât de la începutul lui 2022 până în septembrie 2023 s-a muncit enorm, s-au făcut "la viteză" vagoane de documente şi se recuperaseră multe întârzieri precedente. Apoi, brusc, "stop joc"
Am încercat să aflu cine şi de ce a blocat proiectul care permite Moldovei să viseze ieşirea din sărăcie (s-a demonstrat peste tot în lume că existenţa unei autostrăzi generează creşteri de măcar 200% în numai 3 ani a afacerilor din vecinătatea drumului). Primul răspuns e simplu: şeful Companiei de Administrare a Infrastructurii (CNAIR), Cristial Pistol, un liberal plătit cu 55.000 de lei lunar pentru a ţine "la sertar" proiectul A8.
De ce e blocată autostrada? Aici sunt mai multe răspunsuri, valabile toate deodată.
Pe primul l-am mai publicat: Pistol a fost rugat chiar de la Iaşi, de tabăra Alexe, să tempereze elanul taberei Urtoi pentru a evita să ajungă banii de autostradă pe mâna unor activişti necontrolabili dar şi pentru a-l forţa pe Urtoi să intre în cursa pentru Primăria Iaşi (dacă i s-a lua jucăria A8 activistul amintit s-ar repatria la Iaşi, calculase Alexe, iar aici i-ar frânge aripile lui MIhai Chirica, devenit de ceva timp duşman înverşunat al lui Tablă)
Deşi adevărat, răspunsul este însă incomplet. Dacă voia cu adevărat ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, putea debloca drumul Moldovei spre Vest, mai ales că promisese lansări de licitaţii până la 31 decembrie 2023 iar pe 24 ianuarie 2024 visa să facă la Iaşi mare eveniment pe tema A8. Grindeanu nu a mai făcut însă nici o lansare, licitaţiile promise de el au devenit minciuni iar A8 a rămas blocată. Deci cine avea putere mai mare decât ministrul Transporturilor de a putut ţine A8 la sertar?
Răspunsul e cinic pentru Iaşi: ambele partide, PNL şi PSD, se tem cumplit să dea drumul proiectului Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni. Pe de o parte s-ar aloca aproape 8 miliarde de euro, în an electoral, pentru construcţia autostrăzii preponderent în "maghiarime". Evident că nu toţi banii ăştia vor fi cheltuiţi în Covasna şi Harghita şi nu în 2024, dar câte promisiuni nu se pot vinde electoral dacă sumele ar fi direcţionate către judeţele baronilor PSD şi PNL? În plus, ne reîntoarcem la logica lui Alexe: cum să laşi atât de mulţi bani să fie gestionaţi de un nebun precum Cătălin Urtoi, complet necontrolabil politic?
Păi dacă A8 va costa măcar 10 miliarde euro şi s-ar folosi un comision de 10%, cât e standard la partidele supercorupte, ar însemna un peşcheş de 1 miliard euro. Şi împărţit jumate-jumate între PNL şi PSD tot ar fi un munte de bani. Şi atunci cum să-i pierzi doar pentru că ţipă nişte moldoveni că "explodează mămăliga"?
I-am reproşat marţi preşedintelui naţional al PNL, Nicolae Ciucă, situaţia proiectului A8 şi răspunsurile sale m-au lămurit că aranjamentele sunt subterane, nu la vârf. Habarnist ca de obicei, şeful PNL încerca să-mi vorbească despre A7 deşi eu îi spuneam de A8. Apoi a urmat un dialog halucinant
TopIasi: - "Veniţi săptămânal la Iaşi domnule Ciucă, poate aşa se deblochează A8"
Ciucă: - "păi tocmai s-a dat drumul la autostradă
TopIasi: - "nu, s-a dat drumul unui fragment şi asta special pentru că aţi venit dvs la Iaşi. Dacă veniţi şi-n următoarele 8 săptămâni poate se dau drumul şi celorlalte sectoare cu documentaţia deja finalizată dar ţinută la sertar.
Ciucă: - "cine o blochează?
TopIaşi: - şeful CNAIR, liberalul dvs, Pistol. Spuneţi-i să o deblocheze
Ciucă: - "dar nu se poate aşa, sunt nişte proceduri, nu e suficient doar să îi spun eu
TopIaşi: - "daţi-i telefon săptămânal şi apoi veniţi la Iaşi, veţi vedea că se poate
Ciucă: - "nu, nu pot să fac asta. Dar vă spun că nu e blocată autostrada.
TopIasi: "domnule Ciucă, noi la Iaşi ştim că PNL a blocat-o şi că acum se aşteaptă ca baronii mari ai PNL din ţară să ia bani pentru proiectele lor. Iar când se termină fondurile atunci se dă "verde" pentru A8. Şi ghiciţi pe cine vor înjura moldovenii când vor vedea că nu mai sunt bani pentru autostrada spre Vest.
Ciucă: "dar este A7...
TopIasi: "E foarte bună A7 dar Moldova are nevoie de A8 şi dacă nu o deblocaţi pe dvs şi pe liberali îi vor acuza ieşenii că sunt ţinuţi în sărăcie".
Avertizat făţiş că-şi pune Moldova în cap, şeful naţional al PNL a dat din mână a lehamite şi a plecat.
Dvs ce credeţi, care e motivul pentru care nici ministrul PSD-ist al Transporturilor şi nici şeful naţional al PNL nu pot dezgheţa autostrada Iaşi - Târgu Mureş?
Aurel DOBAŞU
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
OPINII