Joi, 10 Octombrie 2019 07:35

Dacă ritmul actual al vânzărilor de mașini se menține până la finalul anului grupul Tester - Casa Auto va ajunge la 4500 de autovehicule noi comercializate, record absolut în Moldova. Socotind că totul se întâmplă în 5 zile lucrătoare săptămânal, 8 ore pe zi rezultă o medie de
o mașină vândută la fiecare 30 de minute. Practic,
firmele lui Bogdan Pițigoi vând într-o singură zi mai mult decât vând majoritatea dealerilor auto locali într-o lună. În procente,
Tester - Casa Auto deține acum 70% din piața auto a Iașului (cea mai mare din Moldova), dar are reprezentare și în alte județe din regiunea de Nord Est.
Profit de 9 milioane euro doar din vânzare?
Afacerea începută acum 20 de ani de Bogdan Pițigoi este și mai spectaculoasă dacă ne raportăm la profituri. Tester - Casa Auto vinde mașinile produse de Dacia, Renault, Nissan, Honda, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel, Citroen şi Peugeot. Fiecare marcă are o anumită marjă de profit, existînd mașini ce aduc un profit de 10.000 euro de exemplar (sau chiar mai mult) dar și mașini cu profit de doar 500 euro (cazul Daciei). Dacă socotim 2000 euro randamentul mediu pe mașină rezultă un profit curat de 9.000.000 euro numai din vânzarea de autovehicule. Ori 10, cât este multiplul folosit în busines-urile de retail, înseamnă că afacerea Tester Casa Auto ar valora 90 de milioane de euro doar pe partea de vânzare.
Care sunt mărcile cele mai vândute ”digital”
Numai că piața auto se schimbă accelerat, viitorul fiind vânzarea on-line, situație în care marjele de profit vor deveni tot mai mici.
”Avem deja clienți care își configurează mașinile pe internet. Sunt clienți care știu precis ce caută și de ce buget este nevoie. Mărcile cele mai «digitalizate» sunt cele japoneze - Honda, Mazda și Mitsubishi în special”, a spus directorul de marketing al Tester - Casa Auto, Mirela Podea.
Ținând cont de acest trend care va reduce tot mai mult vânzările clasice, deci și marjele generate de acestea, folosim un multiplu de ”doar” 6 în evaluarea afacerii Tester pe partea de vânzări. Deci la 9.000.000 euro profit net actual ori 6 rezultă o valoare de piață de 54 milioane euro.
Pițigoi are business integrat: show-room-uri, service-uri și cel mai modern centru tehnic din România
Pentru a evita prăbușirea business-ului la oscilațiile bruște ale pieței, Bogdan Pițigoi a dezvoltat și un foarte puternic segment de service auto.
În primă fază afaceristul ieșean a investit în show-room-uri, având 17.000 mp de spații de expunere foarte moderne. Aceste active pot fi oricând reconvertite în birouri în cazul migrației spre vânzări on-line. Iar la prețurile actuale ale pieței, aceste spații fac măcar 20.000.000 euro.
Apoi Pițigoi a investit în service-uri. Obligat de producătorii pe care-i reprezintă, a făcut service-uri mari și foarte bine dotate. Ulterior a realizat că serviciile postvânzare sunt o afacere mai bună decât cea de vânzare pentru că aduc randamente mai mari. Așa că Pițigoi are acum servicii de service pentru toate cele 13 mărci pe care le vinde dar repară și mașini ale altor mărci.
Anticipând evoluția pieței către on-line și creșterea ponderii business-ului post vânzare, Pițigoi a investit recent în cel mai modern centru de tinichigerie și vopsitorie din țară (detalii aici). Pe un singur schimb de lucru el poate asigura acum repararea a 450 de mașini lunar, adică 5400 anual. Și e pregătit să introducă și schimbul doi, atât de mare este cererea din piață.
Pe cifre nete, service-urile și centrul tehnic sunt un business ce poate fi evaluat ușor la 25.000.000 euro. Asta acum, dar după foarte probabila mărire a numărului de mașini deservite cifrele, deci și profitul, vor crește.
Business de 100 milioane euro
Cumulate, serviciile de vânzare, reprezentare și service au o valoare de piață de circa 100 milioane euro.
Bogdan Pițigoi consideră că cifra este prea mare dar admite că ținta este asta: ”avem organizare de multinațională, spre asta tind. Un business care se poate bate cu multinaționalele”
Pentru a eficientiza și mai mult serviciile de vânzare și de reprezentare, va construi anul viitor un nou show-room multimarcă lângă actualul sediu Mercedes. ”Acolo vom grupa reprezentanțele Opel, Peugeot, Citroen și Mazda”, a spus omul de afaceri. El a refuzat să spună la cât se va ridica investiția - ”vom vedea la final care vor fi costurile”. Întrebat de ce mai investește într-un show-room clasic deși piața se duce spre on-line, Pițigoi a invocat ”conservatorismul românilor. Oamenii vor măcar la final să vadă mașina cu ochii lor, unii nu cumpără decât după un drive-test”. Un alt motiv al noii investiții este eliminarea cheltuielilor generate de activitatea monomarcă. ”Am constatat în timp că afacerile cu un singur brand auto nu se pot susține”, a spus sec mogulul auto al Moldovei.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.