Vineri, 15 Noiembrie 2024 21:04
Pe 15 noiembrie 1993 un tânăr student din Roman înființa la Iași firma Tester Grup. Deși extrem de tânăr și fără nici un fel de experiență în business, Bogdan Pițigoi a arătat de la început un fler extraordinar ocupând rapid mai multe nișe de piață: a fost încă din 1994 cel mai mare distribuitor privat de produse alimentare (avea o flotă de Dacii prin care căra sucuri, cârnați, pufuleți ș.a. către mai toate magazineele din Iași), peste 5 ani devenea cel mai mare dealer auto local (avea la un moment dat 14 mărci auto în portofoliu), apoi a devenit industriaș (a avut la Roman o fabrică de textile cu 300 de angajați plus 15 magazine prin toată Moldova). Dornic să fie mereu no 1, a construit în următorii ani primul parc logistic din Moldova, primele clădiri de birouri premium din afara PALAS, primul service auto robotizat din sud-estul Europei, prima firmă de sharing cu mașini electrice și tot așa.
Grație tuturor acestor afaceri dar și a altora Bogdan Pițigoi a ajuns să aibă o avere estimată de noi la peste 100 milioane euro, nivel grație căruia ocupă loc 4 în topul celor mai bogați ieșeni (Cei mai bogaţi ieşeni - ediţia 2023 - topiasi.ro).
Taxe și impozite de peste 150.000.000 euro în 31 de ani de business de top
”Intrarea în cel de-al 32-lea an de activitate este o dovadă a încrederii și loialității pe care le-am câștigat de-a lungul timpului, dar și a determinării echipei noastre de a face în fiecare zi încă un pas în dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor noastre”, este mesajul public al proprietarului Grupului Tester, Bogdan Pițigoi.
Poate cel mai important mesaj care arată cât a contat business-ul Tester-Casa Auto pentru Iași este nivelul impozitelor plătite de la înființare până acum.
"Nu am socotit niciodată exact cât am plătit la stat în cei 30 de ani de la înfiinţare. Dar dacă luăm ca bază de calcul o medie de 5.000.000 euro pe an se adună o sumă frumuşică", a spus în 2023 directorul executiv al Tester Grup, Angelica Năstasă.
Dacă ţinem cont că acum s-au împlinit 31 de ani de când Piţigoi face afaceri, putem estima că grupul său a achitat statului român taxe şi impozite de aproape 155 milioane euro.
Bogdan Piţigoi a refuzat însă să avanseze orice cifră în acest sens susţinând că el pune preţ pe alte valori: "eu sunt mulţumit că am 700 de colegi, atenţie, nu sunt angajaţi ci sunt colegii mei, deci 700 de oameni dragi mie care au un venit bun, încasat la timp. Sunt foarte mulţumit că am putut face investiţii de peste 80.000.000 de euro. Sunt fericit că avem clienţi foarte mulţumiţi de noi. Spre exemplu, la Casa Auto avem un grad de mulţumire de 70% a clienţilor, în timp ce primul concurent are abia 39%. Iar când oamenii, comunitatea apreciază munca noastră, serviciile noastre, sunt cu adevărat mulțumit"
Afacerile au tot crescut în anvergură
Bogdan Piţigoi este cel mai mare dealer auto din toată Moldova vânzând până acum peste 60.000 de maşini (numai de aici a obţinut un profit de cel puţin 120 milioane euro). S-a extins apoi în imobiliare construind 25.000 mp de birouri de lux (proprietăţi ce valorează minim 60 milioane euro). A dezvoltat apoi primul parc logistic din Moldova - Solo, la intrarea în Leţcani dinspre Iaşi - pe care l-a vândut cu un profit net de 16 milioane euro. Mai are şi alte afaceri de milioane (showroom-uri auto, hale, depozite, terenuri, restaurante). Per total are o avere de minim 100 milioane euro.
Pentru că nu poate sta liniştit "să-şi numere banii", Bogdan Piţigoi pregăteşte acum mari lovituri în industrie şi în logistică. Anunţă că este gata să ridice 140.000 mp de fabrici şi depozite în coasta Iaşului într-un exerciţiu spectaculos de industrializare.
Zice că e deja concurs cine face primul "fabrici şi uzine"
"În ultimii 3 ani Iaşul a intrat pe harta investiţiilor mari în logistic şi industrial. Parcul industrial Miroslava e plin şi e plin cu rezidenţi ieşeni care fac producţie, doar înainte de 1989 se mai întâmpla aşa ceva. Eu am vândut acum 2 ani parcul logistic Solo, primul construit în Moldova, iar acum vreau să investesc iar în logistică dar şi în industrie. Am terenuri de-a lungul şoselei de centură a Iaşului şi vreau să ofer clienţilor condiţii la nivelul de astăzi", a povestit Bogdan Piţigoi.
Argumentele forte pentru astfel de investiţii? "A7-le (autostrada Ploieşti - Paşcani - Siret) se conturează extrem de frumos şi extrem de rapid iar de A8 se vorbeşte foarte mult, avem termen 2030. Iar asta a fost posibil în primul rând unui om extraordinar - Cătălin Urtoi - care a luptat şi şi-a dorit de ani şi ani să realizeze acest vis al moldovenilor, să traversăm Carpaţii pe autostradă", declara acum aproape un an omul de afaceri ieșean într-un interviu pentru Ziarul Financiar.
Piţigoi a mai spus că "în industrial am revenit deja din luna mai 2023" fără a detalia exact ce a făcut, iar apoi a precizat că are planuri mari: "bugetul pentru noi investiţii e în funcţie de cererea clienţilor. Pot dezvolta până la 140.000 mp. Aceste investiţii sunt efectul autostrăzilor care vor veni - A 7 şi A8 - dar oricum industriaşii puseseră ochii pe Iaşi".
Zice că el şi Dascălu au salvat Iaşul
Tot ca observaţie a unui investitor de anvergură interesat de Iaşi, Piţigoi spune fără ezitare că "Iaşul trăieşte acum cei mai buni ani din istoria sa economică. Efervescenţa din economia Iaşului a pornit în 2012, odată cu explozia zonei de IT. Atunci a fost deschisă şi noua pistă de la Aeroportul Iaşi, numărul zborurilor externe crescând de la 3 la 16, acum sunt peste 20. Iar domnul Iulian Dascălu şi cu mine am livrat rapid birouri de calitate unde firmele de IT să lucreze la Iaşi. Eu am făcut 30.000 mp de birouri din 2012 până în 2015, Iulian mult mai mult, spre 100.000 mp. Acolo a fost locul unde s-au putut dezvolta business-urile. Înainte Iaşul mergea bine prin servicii medicale, pentru că avem spitale, apoi prin IT, iar acum va merge şi prin industrie şi logistică".
A început afacerile ca student
Bogdan Pițigoi a intrat în afaceri încă din studenţie, când a lucrat ca distribuitor de produse alimentare, şi reuşea performanţa de a ”vinde câte 15 tiruri de snacksuri Star Foods pe lună la Iaşi“. După ce a distribuit snacksuri, ciocolată marca Poiana, băuturi răcoritoare şi îngheţată Delta, Piţigoi a renunţat la businessul de distribuţie în 2003, când a constatat că în 2002 făcuse un profit net de doar 1.000 de dolari.
”În primii ani, când nimeni nu se gândise la distribuție de alimentare, afacerea mergea excelent, chiar dacă vindeam snacksuri şi Coca Cola la bucată. Munceam împreună cu o echipă mică de dimineaţa până mult după lăsarea întunericului, din dorinţa de a dezvolta continuu. Am pus mult suflet în ceea ce făceam, fără să am o ţintă financiară clară, ci doar dorinţa de a merge înainte, aşa am făcut şi primul million”, a povestit Bogdan Piţigoi.
Când în România s-a mai consolidat capitalismul și au apărut primii distribuitori mari de mâncare, Pițigoi a migrat spre alt domeniu profitabil.
Marea lovitură a vieții
Ca orice tânăr, avea mirajul mașinilor, și, pentru că era deja bogat, și-a permis mașini fițoase. Spiritul său de afacerist a dat alarma repede - de ce să achite comisioare uriașe dealerilor naționali când putea să aibă orice mașină voia la prețuri mult mai mici dacă ar fi fost el dealer auto. Ca atare, în 1999 a intrat pe segmentul auto şi foarte rapid această afacere l-a acaparat cu totul.
Avînd deja multe spaţii comerciale ce puteau fi folosite drept show-room (pe atunci nu se cereau spaţii somptuoase, de sute de metri pătraţi, plus service-uri costisitoare, adică investiţii de milioane de euro, ci era suficient un spaţiu comercial de 30 mp), a obţinut uşor şi repede distribuţia tuturor mărcilor din grupul Ţiriac. De atunci datează şi prietenia sa cu Ion Ion Ţiriac, legătură intens admirată în mediul de afaceri local (în 2008 s-a zvonit că prin această intrare Bogdan Piţigoi s-ar asocia cu Ion Ţiriac pentru a prelua aeroportul Iaşi).
Lecție pentru cei care anticipează o nouă criză economică
Când a lovit criza în 2009 mulţi l-au văzut îngropat deoarece activa fix în cele mai lovite domenii economice: auto, imobiliar şi textil. Însă el a dat tuturor o adevărată lecţie de supravieţuire reuşind să-şi continue activitatea pe fiecare din domeniile amintite, ba, mai mult, s-a dezvoltat exploziv în anii ce au urmat.
În ianuarie 2009, când a devenit evident că România este atinsă de criza economică mondială, Bogdan Piţigoi a început să taie costuri. N-a procedat însă emoţional, ca cele mai multe din victimele crizei, aşa că nu a tăiat din bugetele de publicitate şi marketing ci din costurile de operare. Şi-a promovat excelent produsele, le-a făcut brandul nr 1 în Iaşi, apoi în Moldova şi, în scurt timp, a ajuns să acapareze masiv domenii întregi de activitate, spre stupoarea multora.
Cel mai bun exemplu este piața auto. În timp ce unii dealeri auto din Iași dădeau faliment după faliment (reprezentanții SKODA, Fiat, Citroen ș.a.), Pițigoi a reușit ca prin Casa Auto să preia noi mărci și să controleze 70% din piața locală auto. Acum este de departe cel mai mare dealer auto din Moldova.
Pe auto show-room-ul multimarcă a fost salvarea
Pițigoi nu s-a aventurat în perioada 2004-2008 să construiască show-room-uri uriașe pentru o singură marcă (avea 14 mărci, majoritatea înghesuite în spaţii comerciale banale cumpărate foarte ieftin de la Primărie), în timp ce majoritatea dealerilor locali au făcut greșeala de a avea spații de expunere imense iar criza i-a prins cu datorii uriașe către bănci pe fondul prăbușirii vânzărilor unicei mărci pe care o comercializau.
În plus, atunci când Mercedes (brandul emblematic pentru business-ul său auto) l-a obligat în 2012 să facă o investiție foarte mare (circa 500.000 de euro pentru aducerea show-room-ului la standardele mondiale) Pițigoi a inventat show-room-ul multimarcă (a băgat 9 mărci auto sub același acoperiș, economisind dintr-un foc milioane de euro).
Explozia imobiliară
În 2009 s-a panicat, ca toată lumea, şi a oprit toate investiţiile imobiliare, însă după câteva luni, când a văzut ce oportunităţi oferise piaţa golită de speculanţi, a ieşit puternic la bătaie. Începând din 2010, pe fondul unei imense crize de cash pe piaţă, Bogdan Piţigoi îşi punea la bătaie toate resursele (4.000.000 euro) şi finaliza un complex de birouri de lux - centrul IDEO. Gândită iniţial ca incubator pentru micile afaceri, IDEO a devenit rapid centrul strategic al XEROX iar firma a adus acolo aproape 2000 de angajaţi. În aceste condiţii Piţigoi şi-a recuperat repede investiţia printr-o rambursare a UE (proiectul era parte a unui program european), iar după nici 4 ani investiţia era încă o dată amortizată, aşa că a putut extinde proiectul cu 3000 de mp. Nici aşa însă Conduent (firmă desprinsă din XEROX) nu s-a săturat aşa că s-a luat în calcul construcţia unei clădiri IDEO 2, un turn cu 10.000 mp de birouri clasa A, parcări subterane şi un pasaj de legătură cu Ideo 1. Planul este încă la stadiul de planşă dar PIţigoi susţine că e gata oricând să deschidă şantierul.

Primul parc logistic
Succesul afacerii cu birouri de lux de la Popasul Păcurari i-a dat atâta încredere încât în 2015 Piţigoi a ridicat din fonduri proprii şi credite bancare încă o clădire cu birouri clasa A în zona Tudor (i-a adus acolo pe cei de la Oracle), după ce cu un an înainte finalizase alte spaţii de birouri dar şi un parc logistic (ocupat integral de americanii de la Lear) în zona de dinainte de intrarea în Leţcani.
Iar investiţiile nu s-au oprit aici. În 2017 a extins cu 6200 mp de hale proiectul Solo (parcul logistic închiriat americanilor de la Lear), iar în 2021 a vândut parcul logistic fondului de investiţii ORESA. Piţigoi a rămas cu 16 milioane euro cash iar ORESA a continuat investiţiile în SOLO ridicând în 2023 o nouă hală de aproape 10.000 mp.
Altă afacere prin care a uimit România: mașini electrice pentru oricine
Fidel crezului că trebuie să fie primul care face o afacere pentru ca aceasta să aibă succes, Piţigoi a lansat în 2019, la Iași, primul serviciu de car sharing din România care utilizează exclusiv vehicule electrice. “Flota de mașini electrice cuprinde, deocamdată, 10 maşini ce vor fi distribuite în întregul oraș, dar în doi ani vrem să ajungem la 100 de maşini distribuite în toată România. Folosirea serviciului CABY este extrem de uşoară: după un pas unic de înregistrare pe www.caby.ro, utilizatorii vor putea închiria mașinile de la unul dintre cele 6 puncte de încărcare și le vor folosi atât timp cât au nevoie, câteva ore, câteva zile sau chiar câteva luni. Autonomia maşinilor este acum între 120 si 300 de km, fiind optimă pentru utilizarea urbană de zi cu zi”, declara atunci omul de afaceri.
Între timp afaceri similare au apărut la Bucureşti şi Cluj, mai mari decât cea de la Iaşi, dar semnalul dat de PIţigoi a arătat cât de avangardist este el şi cum anticipeatză piaţa.
Vrea să facă acum 2 mini-PALAS-uri
În iunie 2024 Bogdan PIțigoi a avut o ieșire publică total neobișnuită pentru el: a criticat vehement administrația locală pentru că-i bloca de ani buni investiți de peste 60 milioane euro.
Culmea e că acelaşi om de afaceri laudă Iaşul cum nu o fac nici măcar politicienii în campania electorală dar spune pe şleau că toată dezvoltarea oraşului este meritul mediului privat: "Iaşul creşte foarte frumos, în special începând din 2010. Este, probabil, în cea mai bună perioadă din istoria sa, este o creştere exponenţială.
Iaşul este un oraş superb, este cel mai frumos oraş din România şi noi încercăm să ţinem pasul cu această creştere frumoasăam pregătit de ceva timp investiţii de 60 milioane euro în transformarea proiectelor IDEO şi CENTRO din zone de birouri în proiecte mixed-use, cu spaţii comerciale, parcări subterane, grădini frumoase, zone de agrement şi 700 de locuinţe supertehnologizateDin păcate investiţiile sunt blocate din cauza administraţiei locale.
Dacă extrem de discretul şi diplomatul Bogdan Piţigoi, om care în 31 de ani de business nu a spus nici măcar o dată ceva de rău despre Primăria sau Consiliul Judeţean Iaşi, a ajuns să acuze public imobilismul Primăriei, vă daţi seama ce disperare este în mediul de afaceri?
Companiile caută spaţii în Iaşi, inclusiv firmele care încă nu au intrat în România
"Înainte de pandemie aveam grad de ocupare de 100% pe toate cele 25.000 mp de birouri. Astăzi avem grad de ocupare de 85% şi suntem în discuţii cu multe alte firme. Avem cereri de la firme care nu au venit încă la Iaşi dar şi de la firme care nu au intrat încă în România. Nu pot să dau nume pentru că avem clauze de confidenţialitate, dar pot să vă spun că sunt din domeniul ingineriei, BPO şi al software-ului", spunea Pițigoi în vară.
Printre clienţii grupului TESTER se află nume uriaşe precum Oracle, KPMG, Ecolab, SCC ş.a. Un client special este o grădiniţă cu predare în limba germană.
Vede o creştere fulminantă a Iaşului
Ca un veritabil ambasador al Iaşului, Bogdan Piţigoi a vorbit în culori roz-bombon despre oraş în interviurile acordate presei centrale.
"Iaşul a crescut puternic în ultimiii 15 ani şi prevăd o creştere şi mai mare în anii următori. Foarte curând vom fi conectaţi la autostrada A7 spre Bucureşti, se pregăteşte şi autostrada A8 spre Vest, vom putea trimite mărfuri oriunde. Iar de câteva luni avem un terminal nou, foarte modern, la aeroport de unde poţi zbura către mai toate oraşele importante din Europa
Un mare atu al Iaşului este că e un oraş tânăr, anual vin aici 60.000 de studenţi şi mulţi rămân în oraş. Este exact ce caută marile companii, mulţi tineri primesc oferte de job chiar din timpul facultăţii şi de asta spun că Iaşul va creşte. Cred că este cea mai bună perioadă din istoria oraşului, din punct de vedere economic", a spus Bogdan Piţigoi.
Clienţii Tester au remarcat şi ei "explozia" Iaşului
În continuarea acestei reclame extraorrdinare făcute oraşului Iaşi, Bogdan Piţigoi a povestit la ZF cum îşi plimbă clienţii prin oraş şi reacţii obţine după asta: "clienţii care nu au mai fost de ceva timp în oraş spun toţi că oraşul a crescut extraordinar. Iar acei clienţi care vin mai des aici observă de la o vizită la alta cum Iaşul creşte. Da, Iaşul creşte şi creşte foarte frumos. E timpul Iaşului, pot să spun clar. De asta merită să înveţi la Iaşi, să munceşti şi să te relaxezi aici", a adăugat "ambasadorul" Piţigoi.
Pițigoi a generat una din rarele ocazii în care Iașul dă o lecție Bucureștiului și întregii Europe de Sud-Est
În octombrie 2019, Pițigoi a prezentat ”o investiție unicat. Așa ceva nu mai există până la Viena. Ne-a costat 2,5 milioane euro dar avem la Lețcani, pe DN28, prima tinichigerie-vopsitorie-caroserie dotată cu linie robotizată din Europa de Est. Cu ajutorul acesteia putem repara și vopsi mașinile de 5 ori mai repede decât într-o tinichigerie clasică. Mai mult, totul e făcut la cel mai înalt standard de calitate existent în lume. Uitați-vă, nu e fir de praf, putem să luăm masa aici. Bonus, pe toată perioada cât mașina este la noi clientul primește în loc, gratuit, o altă mașină cu care să circule”, a anunțat foarte mândru patronul Tester Grup, Bogdan Pițigoi.
Entuziasmat de realizarea sa, omul de afaceri a chemat presa și a prezentat cu lux de amănunte service-ul minune. Jurnaliștii au filmat două ore cum intră mașinile pe o parte, sunt preluate de benzile automate, preparate automat pentru vopsitorie, apoi vopsite și uscate de roboți. Tot timpul inginerii lui Pițigoi au explicat, fără să se ferească deloc, ce fel de roboți folosesc, la ce temperaturi se vopsește apoi se usucă, unde intervine factorul uman, unde se lucrează doar automatizat și o sumedenie de alte detalii tehnice.
Întrebat dacă nu-i este frică de un ”furt intelectual”, adică unii concurenți să preia din presă detaliile afacerii și să și le însușească, Bogdan Pițigoi a zâmbit superior. N-a spus-o, dar mesajul era clar: ”nu mai e nimeni capabil să bage atâția bani în asemenea tehnologie”.
Cea mai mare donaţie privată dar şi primul business angels din istoria Iaşului
Deşi este cunoscut drept unul din cei mai zgârciţi afacerişti locali, Bogdan Piţigoi a donat 260.000 euro în aprilie 2023 pentru construcţia unei case unde să stea 12 copii necăjiţi. Această donaţie l-a propulsat pe patronul Tester direct pe locul 1 în topul celor mai mari donatori privaţi ieşeni.
„Suntem bucuroși să finanțăm un proiect care dă speranță și normalizează viața unor copii care au nevoie de ajutor și acum și în viitor. Ne-am alăturat inițiativei convinși că această contribuție va ajuta la echilibrul emoțional al copiilor și tinerilor spre o viață de adulți mai bună", a spus Bogdan Piţigoi într-un comunicat de presă.
El a făcut şi în trecut donaţii consistente, mai puţin sau deloc mediatizate. E celebră tentativa lui Piţigoi de a finanţa, alături de prietenul său Gabriel Mardarasevici, o afacere a unui tânăr - i s-au acordat 250.000 euro pentru o idee. Deşi afacerea a eşuat - investiţia a fost făcută în toamna 2008 iar în 2009 a izbit criza economică - exemplul lui Piţigoi şi Mardarasevici a fost primit cu entuziasm de mediul de afaceri local care a încercat ulterior să replice modelul business angels la Iaşi.
E de acord cu mărirea taxelor şi impozitelor
Un alt semn de maturizare socială: Piţigoi se declară oficial de acord cu intenţia Guvernului de a mări taxele şi impozitele. "Dacă suntem sinceri trebuie să recunoaştem că în România avem un nivel de taxare foarte redus. Ceea ce a şi permis dezvoltarea ţării în ultimii ani, pentru că România de azi este cu totul altceva faţă de România de acum 10 ani. Iar faţă de ce era acum 20 de ani, oooo, nu se compară nimic. Dar dacă ne dorim şosele de bună calitate, spitale performante, trebuie să investim în ele iar asta se face prin a plăti taxe către bugetul de stat. E o utopie că toţi contribuabilii sunt corecţi şi-şi plătesc corect taxele, dar trebuie să fie din ce în ce mai mulţi contribuabili corecţi. Aşa vom ajunge un stat din care tinerii nu-şi doresc să plece", a încheiat patronul Tester-Casa Auto Iași.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI