Vineri, 29 Septembrie 2023 17:45
Autostrada Ungheni - Iaşi - Târgu Mureş a depăşit toate piedicile birocratice după ce vineri o comisie interministerială a dat aviz favorabil construirii segmentului ce traversează munţii. Cei 159 de km dintre Leghin şi Miercurea Nirajului au deja o alocare de 6,4 miliarde euro, bani proveniţi din fondurile UE pe Programul Operaţional de Transport (POT). Ultimul pas, dar de acum unul formal, este emiterea Hotărârii de Guvern- HG, cu indicatorii tehnico-economici, prin care Guvernul României își asuma valoarea investiției și apoi lansarea licitației de Proiectare + Execuție, cu toate procedurile aferente. "La această fază nu s-a ajuns niciodată în cei peste 16 ani de când se vorbește despre acest proiect, pentru secțiunea montană - 159 km! De asta victoria de vineri este uriaşă", a spus activistul proautostradă Cătălin Urtoi.
Sectorul montan traversează 15 comune din 3 judeţe, respectiv Miercurea Nirajului (MS), Bereni (MS), Măgherani (MS), Chibed (MS), Sărăţeni (MS), Praid (HR), Joseni (HR), Lăzarea (HR), Ditrău (HR), Tulgheş (HR), Grinţieş (NT), Ceahlău (NT), Poiana Teiului (NT), Pipirig (NT) şi Vânători-Neamţ (NT).
Capetele de la intrarea şi ieşirea din munţi sunt licitate şi au şi ele bani europeni
Intrarea în munţi dinspre Moldova şi ieşirea din munţi spre Transilvania sunt "sparte" în două tronsoane cu o lungime totală de 54 km de km.
Contractul pentru proiectarea și execuția Secțiunii 3 din Autostrada A8, tronsonul Leghin-Târgu Neamț, a fost câştigat de asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. cu o valoare ofertată de 1,56 miliarde de lei, față de cei circa 2 miliarde estimați la organizarea licitației. Pentru că este finanţat prin PNRR, şantierul trebuie finalizat în 2026, altfel trebuie returnaţi toţi banii.
UMB va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru construcția celor 29,91 de km ai acestei secțiuni.
363161
Ce se construieşte:
- 13 poduri
- 11 pasaje
- 2 viaducte
- 2 noduri rutiere: 1) DN15B (Vânători-Neamț) și 2) DN15C (Târgu Neamț)
- 4 spații de servicii
- 1 Centru Întreținere și Coordonare
Segmentul de autostradă care prevede ieşirea din Moldova şi intrarea în munţi, adică porţiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului are o lungime de 24,4 km . Licitaţia a fost deschisă de aproape un an iar 8 asocieri de firme au depus oferte. Costul tronsonului a fost estimat între 2,9 și 3,4 miliarde lei, finanţarea fiind una europeană prin PNRR.
Porţiunea de A8 din "ograda" lui Tablă Alexe bate pasul pe loc
Singurul segment din A8 care nu merge deloc este Moţca - Iaşi - Ungheni. "Monitorizat" aşa cum numai "Tablă" Alexe ştie, acest tronson este blocat de 2 ani şi s-a pierdut astfel orice finanţare europeană prin PNRR sau POT. Speranţa este ca tronsonul să fie preluat de Compania Naţională de Investiţii Rutiere, condusă de Cătălin Urtoi, şi acolo să "i se pună benzină" pentru a se recupera ce se poate din timpul pierdut. Neoficial Urtoi a transmis că va găsi o finanţare europeană pentru această bucată din A8 deşi costul realizării ei ar trece de 1 miliard euro.
Au apărut deja pe A8 urme de Olivia Steer
Dincolo de nepriceperea administraţiei locale PNL în urgentarea documentaţiei pentru tronsonul A8 ce traversează judeţul Iaşi rămână fără dubii succesul colosal al finalizării documentaţiei pentru tronsonul montan. Cei 159 de kilometri dintre munţi sunt cel mai greu de construit dar şi cel mai scump tronson al A8, iar dacă acest tronson este rezolvat restul problemelor devin clar şi ele rezolvabile.
În ciuda acestui succes, cel mai mare pentru Moldova din ultimii 33 de ani, tot s-au găsit "influenceri" gen Olivia Steer de Bahlui care să nege totul. Iar rolul principal îi revine fostului activist proautostradă Dorin Dobrincu, cel care a şi sărit să "garanteze", ca până acum, că totul e o fumigenă politică: "Autostrada A8 - Iași-Târgu Mureș - are parte de multă propaganda proguvernamentală, livrată de politicieni, birocrați și mercenari, iar mâine ni se va oferi și mai multă. Avem deja o autostradă din vorbe, la ce ne mai trebuie una din beton, fier și asfalt?". Reamintim, Dobrincu e fost lider PNL Iaşi, convertit la activism civic, apoi răspopit după ce alţi activişti "i-au furat soarele" şi au devenit mai importanţi decât DD în campania pentru construcţia A8 şi A7.
Nu mai aveti dreptul de a comenta pe aceast site.
Citeste mai multe articole din:
TOPIASI