Guvernul PNL este pe cale de a inversa prioritatea autostrăzilor cerute de Moldova, în sensul de a face tronsonul Bacău - Brașov ca prioritatea nr 1 și finanțabil din fonduri UE, concomitent cu retrogradarea traseului Iași - Târgu Mureș ca prioritate 3 și lipsirea de finanțare europeană măcar pe următorii 10 ani. Nici măcar PSD-ul, partid care clar a vrut menținerea Moldovei în sărăcie, nu a îndrăznit să lase fără fonduri europene autostrada spre Târgu Mureș. Dar cu ambasadori ai Iașului precum Costel Alexe și Mihai Chirica la ce putem spera?

Punct de vedere in calitate de consilier onorific al Ministerului Transporturilor vis-a-vis de articolul din topiasi.ro!
Nu comentez 'cheia' articolul si nici sursa informatiilor ci doresc a lamuri unele aspecte pe baza datelor pe care le detin din surse OFICIALE! Am decis sa vin cu o informare ca urmare a 'ingrijorarilor' primite via telefon si mesaje private!
Dupa 8 luni de munca, peste zeci de deplasari la Bucuresti/CNAIR/MT/teren, peste 7.000 de km efectuati si cel putin 448 h efectiv lucrate voluntar, apolitic si neremunerat pot afirma ca Autostrada A8 este o prioritate si are 'ingredientele' de a deveni proiect matur!
Argumente (personale):
I. Tg. Mures-Ditrau-Tg. Neamt (211km) - completare S.F.
1) S.F. executat in procent de 58% (10 % in februarie 2020)
2) traseul aprobat OFICIAL in CTE-ul de la CNAIR in 06.11.2020
3) procedura de mediu demarata OFICIAL in vara anului 2020
4) continuarea studiilor geotehnice (inclusiv cu o foreza de mare capacitate ce sapa in roca pe tronsonul 2 sectorul 1)
II. Ungheni-Iasi-Tg. Neamt (100,14 km)
Licitatia in lucru pt SF+PT+PAC (Proiectare COMPLETA)
Conform calendar stabilit cu CNAIR avem urmatoarele termene:
1) noiembrie 2020 - depunere oferte
2) ianuarie 2021 - desemnare proiectant
III. pod Ungheni (Studiu de Fezabilitate)
1) procedura de mediu DEBLOCATA si demarata ca urmare a OUG 105/2020 (completare la Legea nr. 291/2018)
1) procedura de mediu demarata. Notificare emisa de APM Iasi.
2) Memoriu de prezentare realizat, depus la APM Iasi. S-au solicitat completari.
3) termen preconizat pt emitere aviz (18-24 luni).
Referitor la poza din articol cu evidentierea/extragerea din context ce afirma ca "...se recomanda realizarea proiectului pentru Autostrada Brasov-Bacau si abandonarea celorlalte proiecte care ar constitui o alternativa la acesta, tinand cont ca realizarea a doua .." fac unele precizari si atasez dovezi (complete) in acest sens:
a) textul face parte dintr-un document din anul 2018 ce reprezinta punctul de vedere OFICIAL al CNAIR asupra analizei BEI-PASSA a MT ce a avut la baza informatii false (date de trafic incomplete si eronate). MVA s-a exprimat oficial (alaturi, culmea, inclusiv de IptA8!) asupra acelei analize a MT din 2018. Info aici: https://moldovavreaautostrada.ro/.../comunicat-de-presa.../
b) CNAIR din 2018 s-a exprimat in DEZACORD TOTAL cu analiza BEI-PASSA. Atasez poza in acest sens. In imag. 4 se observ clar si fara echivoc pozitia CNAIR vis-a-vis de analiza BEI-PASSA: "Referitor la concluzia prezentata si anume ca trebuie realizat doar un proiect si abandonate celelalte, deoarece dezvoltarea a doua proiecte pentru asigurarea conexiunii Moldovei cu Transilvania, ar conduce la impartirea traficului cu consecinte asupra rentabilitatii, consideram ca aceasta nu este sustinuta... "
Personal imi mentin opinia exprimata inca din :
a) 2017 (in cadrul MVA)
b) 2018 la Comitetul de Monitorizare a POIM 2014-2020 (la care MVA este membru observator - actiune unicat pt ONG-urile militante din Moldova pentru autostrazi) cand am fost catalogat de catre presa bacauana ca "lobby-st iesean"
c) in 2019-2020 in MVA/MT
ca :
a) Ambele autostrazi sunt importante pentru Moldova doar ca cele 2 proiecte trebuie implementate diferit (anul 2030 pt A8 si 2050 pt A13 - conform MPGT).
b) Cele 2 proiecte sunt complementare si nu se canibalizeaza!
c) Intr-un caroiaj de autostrazi mai generos cele 2 autostrazi sunt necesare!
Nu ascund faptul ca exista persoane in CNAIR/MT care sustin A13 in dauna lui A8 sau ca unii considera ca X proiect e "scump" si Y proiect "e mai usor de avizat la Mediu". E punctul unora de vedere. Consider ca este nefundament deoarece niciuna dintre cele 2 relatii nu are un SF aprobat oficial prin HG cu indicatorii tehnico-economici.

Telefon: +40723390003
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
TITLUL PROIECTULUI INVESTIȚII PENTRU DIGITALIZAREA…
COMUNICAT DE PRESA Martie 2025 AS MEDIA SRL…
Tot mai mulți români caută zboruri fără o destinaț…
Primele zile de toamna aduc si primele rezerva…
București, septembrie 2025 – În întreaga Europă, t…
Toată bursa pariurilor a sărit în aer joi la prânz…
La scurt timp după ce mitropolitul Moldove…
Mare minune de Sfânta Parascheva - s-a lungit…